30 x minimaliseren op zolder




Hier is de langverwachte blogpost in de reeks 30 x minimaliseren. Al voor de zomervakantie wilde ik 'm afmaken, maar het is er bij ingeschoten. Ik ben zo blij dat ik 'm nu eindelijk kan publiceren!

Het is bijna bizar om deze foto van mijn zolder te zien. Ik had er vele opruimrondes voor nodig en heb allerlei fases (innerlijke fases, maar ook kinderen die groter groeien) doorlopen, maar als ik deze foto zie, dan kan ik aanwijzen en zeggen: stoel is weg, los speelgoed is weg, paraplu is weg, aap is weg, boekenkast is weg, stellingkast is weg, kinderbedjes zijn weg, koffieblikken zijn weg, de lijst van spullen die weg zijn gegaan is behoorlijk lang. 

Ik zou veel meer dan 30 items van de zolder kunnen noemen. Alleen al van kinderspullen zou ik een lijst van 100 items kunnen samenstellen. Die heb ik daarom achterwege gelaten, omdat veel van de kinderspullen een bepaalde doorlooptijd hebben. Babybadje bijvoorbeeld. Of kinderstoelen. Of speelgoed. 

Voor deze 30 x minimaliseren heb ik een lijst gemaakt van 30 items die ik te lang op zolder bewaard heb en waarvan ik weet dat jou dat ook kan overkomen. Ik hoop dat ik je weer heb kunnen inspireren voor jouw eigen situatie. 

30 x minimaliseren op zolder


  1. cross trainer
  2. oude pc
  3. mijn favoriete sneekers van toen ik 25 jaar was
  4. naaimand (gekregen van mijn oma) 
  5. kerstversiering (kleur niet leuk meer, lelijk geworden, heb al twee kerststallen, lampjes kapot)
  6. tuinstoelkussens (de bijbehorende tuinstoelen zijn al lang weg)
  7. gitaar
  8. bloemenpers
  9. overdaad aan lappen stof voor naaiprojecten
  10. wolmand voor de droger (onzin-accessoire)
  11. koffer van messenset
  12. attache koffer samsonite (very 90's)
  13. onze oude kleine keukentafel
  14. ingelijste posters
  15. verkleedkleren
  16. tijdschriftverzamelingen
  17. stapels en stapels administratie
  18. foto's van vroegere vakanties (een paar bewaren waar ik met een vriendin op sta, maar foto's van het zoveelste meer, bos, waterval weggegooid)
  19. oude dvd spelers
  20. zitzak
  21. kattenkrabpaal
  22. lamineerapparaat
  23. woordenboeken, wegenkaarten, lonely planet
  24. overdaad aan legpuzzels
  25. 3 grote Billy boekenkasten + boeken
  26. voorraad wijnflessen (drink het niet meer)
  27. tv/video combi
  28. flamingo op dienblad
  29. zwemschoenen
  30. schemerlampen
Bonusitem: 

31. bureaustoel (bewaard als reserve....tja...) 

Inspiratie voor andere ruimtes in huis: 

30 x minimaliseren in de badkamer


Warme groet, 
Anita

Ongeveer een keer per maand verstuur ik een nieuwsbrief met inspiratie en bemoediging voor iedereen die op zoek is naar een opgeruimder, eenvoudiger en zinvoller leven. Spreekt dit je aan, dan ben je van harte welkom om je via deze link in te schrijven. 







7 opmerkingen

  1. Wat een heerlijke foto. Wat een mooi blog. Kan ik echt van genieten. Zo'n zolder heb ik ook. Ben langzaam bezig weg te doen. Lachen om de tuinstoelkussens waarvan de stoelen al weg zijn en de lapjes, waar je ooit iets mee wilde doen (herkenbaar). De administratie, ben ik nu mee bezig, herinneringen, herinneringen, herinneringen, o, ja, dat was toen! Wat een proces om door te maken, he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, en de wijnflessen, staan bij mij in de keuken. Hoe oud zijn ze? Ik durf het bijna niet te denken :-)

      Verwijderen
    2. Wat een leuke reactie Geri! Ja, dat lachen om herkenning weet ik maar al te goed. Toen ik er middenin zat kon ik er minder om lachen, dat wel. Die wijnflessen, nou inderdaad hoe oud zijn sommige flessen! Je denkt 'ze staan me niet in de weg', maar als ze eenmaal weg zijn, dan geeft dat toch een andere kijk op de zaak.

      Verwijderen
  2. Dat is zeker inspirerend Anita. Ik moet ook nodig weer eens spullen wegdoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij hebt lekker opgeruimd, maar ja er was ook veel om op te ruimen.
    Gelukkig zijn wij al verschillende keren verhuisd en dan wordt er ook steeds geruimd.
    Nu bestaat het opruimen hier alleen nog uit, spullen in kastjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is heel fijn als spullen opgeborgen kunnen worden in kasten. In ons huis was dat wel heel lang een probleem; dat er geen goeie kasten waren. Maar ik wilde eerst spullen uitzoeken en opruimen voordat ik over ging op nieuwe kasten. Het was een lange weg van opruimen voor mij. Niet alleen spullen, maar ook verwerken van gebeurtenissen rond mijn zwangerschap.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!