Maandagse Motivatie #109 ~ Georganiseerde chaos




Toen ik begon met opruimen had ik helemaal geen plan. Ik sprong van de hak op de tak. Ruimde op wat me op dat moment het meest stoorde. 


Als ik nu terugkijk, dan was het niet alleen maar 'in het wilde weg'. Als ik er beter naar kijk, dan had ik toch wel een soort basisplan. Een soort georganiseerde chaos. 


1. Opruimen in hapbare stukken. 
Klein. 15 minuten. Een doos. Een plank. Een lade. Daarna stoppen. 
Zo bouwde ik vertrouwen op, zonder de moed op te willen geven. 


2. Zoek gelijkgestemden. 
Dat er destijds zoveel vrouwen meededen met het Kastje-per-dag project en daarvan online verslag deden, dat heeft me enorm gemotiveerd! Al die herkenbare huishoudens. De overwinningen. Het delen van onze vorderingen. De support voor elkaar. Mensen hebben kritiek op sociale media, maar ik was een heel stuk eenzamer geweest als ik de online blogwereld niet had gehad. 


3. Het makkelijke eerst. 
Natuurlijk, het liefst wil je die moeilijke stukken kwijt.
Al die oude foto's, de babykleren, de dagboeken van vroeger, de materialen van de zaak die je niet meer hebt, de kleding van je overleden geliefde, de materialen van de hobby die je niet meer kunt uitvoeren, kleding van de baan waar je boventallig was. 
Al deze items liggen nog te gevoelig, als je hiermee begint raak je verstrikt in zoveel verschillende emoties en gevoelens, de kans is groot dat je geen keus kunt maken. 
Train jezelf met de makkelijke items eerst. En laten we wel wezen: de oude handdoeken, de oude modems op reserve, de verzameling conservenpotjes, plastic plantenpotjes, de stapel klusbroeken en -schoenen, broodclipjes en iphone dozen uitzoeken kan al moeilijk genoeg zijn. 


Door te oefenen met de makkelijke items, leer je jezelf beter kennen. Je gaat ervaren hoe het is om items weg te doen waarvan je dácht dat je ze niet kon missen, maar wat uiteindelijk ruimte geeft. 


Warme groet, 

Anita



Wil je elke week de Maandagse Motivatie in je mailbox? Sluit je aan bij meer dan 70 andere vrouwen en meld je hier aan.  

Maandagse Motivatie #108 ~ Twee versies naast elkaar


*foto via Canva.com

Maandagse Motivatie #108 ~ Twee versies naast elkaar

Deze week dacht ik eraan hoe alles rondom eenvoudiger en opgeruimder leven nu mijn gewone leven is. Mensen om me heen lijken er ook niet meer zo verbaasd op te reageren. Wat helpt is dat veel van de duurzamere keuzes meer gemeengoed zijn geworden (tweedehands, thuis koken, eenvoudig vertier). 


Ik dacht er ook aan hoe het in het begin voelde alsof ik twee identiteiten naast elkaar had. De oude, en de nieuwe, waar ik nog in moest groeien. Ik was er ook gevoelig voor als mensen zo overduidelijk ongemakkelijk werden van mijn nieuwe leefwereld. En soms duwden ze me ronduit terug in de oudere versie, omdat dat gemakkelijker was voor hén. 


Als je aan het begin staat van je reis naar een eenvoudiger leven, dan loop je hier misschien tegenaan. Dat mensen in je omgeving nog heel erg gewend zijn aan de oude versie van jou. Dat ze verbaasd of soms negatief reageren op jouw nieuwe keuzes. Of zich er duidelijk van willen distantiëren. Je staat dan met het ene been in de ene wereld en met het andere been in de andere wereld. Het oude past niet meer, maar het nieuwe heb je jezelf nog niet helemaal eigen gemaakt. Dat maakt dat het kan voelen of je een dubbelleven leidt. Wat heel intensief is. 


Deze maandagse motivatie wil ik je zeggen dat dat betekent dat je nog aan het groeien bent. Je hoeft niet sneller te gaan, of terug te vallen op je oude versie omdat dat prettiger is voor een ander (en daardoor voor jezelf). De twee versies kunnen naast elkaar bestaan. Totdat je volledig gegroeid bent in de nieuwe versie. Bijna altijd blijkt dat de versie die je altijd al was. Je bent onderweg naar leven volgens je ware natuur. 


Warme groet, 

Anita


Wil je elke week de Maandagse Motivatie in je mailbox? Sluit je aan bij meer dan 70 andere vrouwen en meld je hier aan.  

Maandagse Motivatie #107 ~ Financieel zelfvertrouwen

 



Maandagse Motivatie #107 Financieel Zelfvertrouwen

In de beginjaren van mijn opruimreis droomde ik regelmatig van het winnen van een grote geldprijs, zodat ik niet meer zo hoefde te buffelen en ik ook eens werkzaamheden kon uitbesteden en klusjes sneller gedaan waren en niet ellenlang op mijn to-do lijst zouden staan. 

Die hoofdprijzen-droom heeft heel lang gesluimerd in mijn achterhoofd. Maar inmiddels is dat verlangen verzacht. Er is financiele rust. Destijds hoopte ik op een soort 'verlossing', inmiddels voelt dat niet meer zo urgent. Ik heb in al die jaren geleerd hoe ik mijn eigen niveau van rijkdom kan bereiken. (Misschien kan ik zelf wel een ton sparen: inspiratie van Vincent Kouters).

Opruimen van mijn huis en mijn financien heeft me geleerd dat ik veel meer zelf regie kan nemen over wat ik nodig heb. 

Natuurlijk wordt alles een stuk zorgelozer als er een grote som geld is, en de mogelijkheden zijn uitgebreider. Maar ik zie nu waar ik zelf invloed kan uitoefenen. 

Talloze stapjes heb ik gezet. Of dat nu ging om het ontwikkelen van een routine van een schone gootsteen, of het vermijden dat er teveel spullen mijn huis in komen, of het beperken van de hoeveel tijd die ik aan mijn baan besteedde. Elke keer wanneer ik een kleine verbetering had aangebracht, dan zette dat iets in beweging. Doe ik een mini-reparatie in huis, dan geeft dat altijd een kettingreactie; de echtgenoot gaat dan ook een reparatie doen. Wanneer ik zorg dat de kleefplekken leeg blijven, dan is dat voor de huisgenoten een reminder om niet achteloos opnieuw spullen er neer te zetten. Als ik laat zien dat ik ook mijn rust neem, dan is dat een uitnodiging voor de kinderen om ook een pauze te nemen. 

Precies zo, met kleine stapjes, ben ik ook met mijn financien te werk gegaan. Ik heb genoeg werkwijzes geprobeerd, de een met meer succes dan de andere, maar de grootste les is vooral: er is meer mogelijk dan je op het eerste gezicht denkt. Misschien gaat het niet meteen zoals je voor ogen hebt, maar daar leer je van en vanaf dat punt ga je weer verder. 

Want zoals de spullen een reflectie zijn van je innerlijk leven, zo is dat hetzelfde met geld. 

Al te vaak nemen we onszelf kwalijk hoe de financien erbij staan. Foute beslissingen die we hebben gemaakt. Keuzes die je achteraf nooit had willen maken. Ik merk dat als het over geld er toch vaak reacties komen over hoe slim ze het zelf wel niet aangepakt hebben en hoe dom een ander is geweest. Een beetje meer inlevingsvermogen is meer op z'n plaats.

Vaak wordt gedacht dat alleen ongeschoolde mensen zulke fouten maken, maar ik lees elke dag weer voorbeelden van mensen (vrouwen) die capabel genoeg zijn, maar toch domme fouten maken. Ik heb zelf ook fouten gemaakt, terwijl ik dat van mezelf nooit had verwacht. Met de kennis van nu zou ik destijds hele andere keuzes maken. Maar ik heb nu ook niet de stress die ik toen had. 

Ik kreeg een mail van een vaste lezeres over dat ze zo blij was dat ik schreef over de spaarpotjes (Maandagse Motivatie #106). Ze wilde dat al heel lang doen, maar voelde door mijn bericht het zetje om nu ook actie te nemen. 

Ik beloofde haar er nog wat meer over te schrijven, want die spaarpotjes zijn maar een deel van het plaatje. 

De term sparen is behoorlijk breed. Je kunt sparen voor extra pensioen en je kunt sparen voor een andere telefoon. En alles wat daartussen zit. Heel veel van de uitgaven waarvoor we sparen, zijn uitgaven die eigenlijk al vaststaan. Die uitgaven liggen in de nabije toekomst of in de verre toekomst. 

Mijn tip is om te varieren met termen. Zo komt er onderscheid tussen de verschillende doelen / uitgaves. 
- Budget
- Buffer
- Reservering

Korte termijn spaarpotjes.
Gangbare huishoudelijke spaarpotjes zijn : 
-Vaste Lasten
-Zorgkosten
-Huis en Tuin
-Fun en Vrije tijd
-Kleding
-Vakantie
-Cadeaus
-Vervoer/auto
-Boodschappen wel/niet inclusief drogisterij
-Huisdier
-Onderwijs 

Voor de lange termijn: 
Ik heb al allerlei constructies gehad, maar ik hanteer nu:

€1000 kleine buffer (voor als de ketel opeens stuk gaat, of als de grote beurt van de auto een stuk duurder uitvalt, of als de wasmachine stuk gaat)

3-6 maanden grote buffer voor inkomensverlies 

Tot slot een spaarvorm zonder doel; geen eindbedrag. 
Dit is mijn mentale vangnet. Als ik weet dat ik geld achter de hand heb, dan voel ik me veilig. Ik kan heel zuinig leven, maar ik wil wel een vangnet hebben. 
Hiervoor heb ik verschillende vormen: 
- een spaarrekening waar ik direct iets kan afhalen. 
- een spaarrekening waarvan het geld over een aantal jaren vrijkomt, met hogere rente.
- een beleggingsrekening, geen vaste inleg, ik stort bij wanneer er iets extra is, zoals belastingteruggave. 

Wanorde in je huis voelt zwaar en dat is hetzelfde wanneer je financien in wanorde zijn. Dat kan heel zwaar drukken, maakt je onzeker en je weet er soms geen weg uit. Het is heel normaal als je in tijden van overweldiging je kop in het zand steekt, maar geen oplossing voor de lange termijn. 

Pak het aan, net zoals je het opruimen aanpakt: verbeter 1 klein ding en je merkt dat er beweging komt. Je leert weer voelen dat je regie kunt hebben over je eigen financien (of dat eigen geld is of gezamenlijk geld). Je voelt je steeds een beetje beter over jezelf. Als dat ene kleine ding lukt, dan lukt de volgende stap ook. 
Je krijgt weer een beetje van je kracht en zelfvertrouwen terug. Alsof die ene actie zegt: zie hier, ik ben er nog! Ik sta nog overeind! 

Warme groet, 
Anita

Ps: het is een lange post geworden. Ik ben deze keer wel benieuwd waar jij het meest op aanhaakt. Stuur me gerust een mail.




 

Recept coleslaw / koolsalade




Ik heb een voorliefde voor ouderwets eten, voor gerechten uit vervlogen tijden, de tijden van grootmoeders en overgrootmoeders. Het eten gaat dan over: creativiteit met weinig, iets smakelijks maken met alledaagse groentes, puur koken, onbespoten groentes of fruit, eten wat het land oplevert. 

Een extra interesse heb ik voor ouderwetse Amerikaanse gerechten. Op facebook komt er regelmatig een account voorbij die menu's plaatst van bijvoorbeeld restaurants. Met name van restaurants waar je als werkende ging lunchen, wat meestal warme maaltijd was. Dan kon je zelf je maaltijd kiezen van losse gerechten, afhankelijk van hoeveel geld je wilde besteden. Maar ook een ouderwets recept voor cakefrosting vind ik heel interessant. 


Coleslaw is zo'n typisch Amerikaanse klassieker, maar heeft een Nederlandse oorsprong. Via de Nederlandse immigranten kreeg het gerecht een blijvende plek op veel menukaarten. Het interessante daaraan is dat het gerecht hier in Nederland niet zo'n bijzondere positie heeft. Ik kan mij bijvoorbeeld niet herinneren dat mijn moeder of grootmoeder dit ooit maakte. 


Er zijn heel veel varianten op te bedenken, met name verschillen in de dressing. Ik maak het met mayonaise, maar van oorsprong was het meer op basis van een azijn en olie, want mayonaise kwam pas veel later. 


Het stond al heel lang op mijn lijstje om eens zelf coleslaw te maken, maar het leek me op een of andere manier een bewerkelijk gerecht en ik zag wat tegen het snijwerk op. 

Afgelopen Kerstmis bedacht ik dat het een perfect bijgerecht zou zijn, wat ik van te voren kon maken. Het bleek super lekker uit te pakken en het maken viel me alleszins mee. Afgelopen maand heb ik het nog een keer gemaakt, omdat ik iets wilde naast het stoofvlees en patat. Een zuurtje naast patat en vlees past perfect. 

Voor mijn gemak heb ik de julienne wortel kant-en-klaar gekocht. 
De kool in de coleslaw is van oorsprong een witte kool, maar spitskool kan ook en je kunt het combineren met rode kool. Zo zullen ze het in vroeger tijden vast ook gedaan hebben: koken met wat voorhanden is. 



Bereidingswijze van coleslaw. 

Bron: eef kookt zo



Kies de hoeveelheid kool voor de hoeveelheid porties. Ik schat in dat 1 hele kool voor ongeveer 6 porties telt. 


Ingrediënten:

Hele of halve witte kool 

Hele of halve rode kool (optioneel)

ca. 150 gram wortel (geraspt of julienne gesneden) zakje

zure appel

handje rozijnen

handje pecannoten (ongezouten)

Voor de dressing

1-2 eetlepels mayonaise (begin met 1 eetlepel en roer dan alles om en beoordeel of je dan meer mayo wilt - mijn ervaring is dat je er niet teveel op wilt doen). 

1-2 eetlepels yoghurt (idem als de mayonaise)

1 eetlepel honing

1 eetlepel azijn

½ eetlepel mosterd

2 theelepels uienpoeder

1 eetlepel gembersiroop (optioneel)


Snij de kool in smalle reepjes. 
Snij de wortel in julienne reepjes of gebruik een zak voorgesneden. 
Pak je mooiste slakom en doe de groentes erin. 
Rozijnen erbij. Als jouw rozijnen heel erg ingedroogd zijn, dan zou ik ze even voorwellen. 
Hak de pecannoten grof. 
Doe je mayonaise en yoghurt erbij, begin dus met 1 eetlepel en kijk dan hoe je coleslaw eruit ziet. Je wilt de groentes goed blijven zien, maar er moet wel genoeg mayo/yoghurt bij zodat het om de groentes zit. 
De honing, azijn en mosterd, gembersiroop meng je even apart in een kommetje, voordat je het over de coleslaw giet. 
Tot slot peper en zout voor de smaak. 

Schep alles goed om en laat de smaken intrekken. 


Dit is een uitstekend bijgerecht bij Kerstmaaltijd. Je kunt het een dag of twee van te voren maken.  Ook perfect als lunch. Kan mee op een picknick. Geschikt als bijgerecht voor barbecue. Ook lekker als de groente bij stoofvlees en patat. 


Wil je meer ideeën voor salades? Dit zijn mijn 7 favoriete zomerse salades

Eet smakelijk!


Warme groet, 

Anita