30 x minimaliseren in de keuken





De keuken vind ik altijd een dankbare ruimte om op te ruimen. Omdat de keuken dagelijks gebruikt wordt is er een continue stroom van spullen die erin komen en die eruit gaan. Daardoor blijft er altijd wel iets achter wat je vergeet en wel weg kan. 

Ik heb in de loop der jaren al heel veel uit mijn keuken verwijderd. Sommige items waren door de tijd ingehaald, zoals drinkbekers voor de kinderen, of hun flessenwarmer. Dat zijn de items die hun gebruikstijd hebben gehad. Net als de vergeten groentes. Of die manie dat je alle dagen appelstroop op je brood wilde.  

Terugkerend opruimen doe ik ook met mijn kruiden en specerijen. Of thee wat ik niet lekker vind (als compost over de tuin strooien). Verwijderen wat niet meer gebruikt wordt en wat niet meer fris is. Net zoals ik door mijn lade met meel en granen heen ga. Ik zorg dat ik zo weinig mogelijk eten hoef weg te gooien, maar er is alsnog altijd wel iets wat in ongebruik is geraakt. Dit soort opruimen is terugkerend. Voor deze blogpost tel ik die items nu even niet mee. De ruimte die je voor jezelf maakt zit in de items die je niet vervangt door een ander item. 



Mijn keuken is vrij groot, met veel opbergruimte. Dat we voor een grote keuken hebben gekozen heeft ermee te maken dat ons huis geen bijkeuken heeft of kelder. Er is wel een trapkast, waar ik een beperkte voorraad houdbare melk, conserven en ingemaakte appelmoes of jam bewaar. Maar in de eerste plaats is de trapkast bedoeld voor schoenen, tassen en stofzuiger. Mijn keuken is niet alleen de plaats waar ik mijn etenswaren bewaar, maar er is ook plek voor een mand met ‘allerlei’ (losse onderdelen, fietslampje, stekkers etc), de EHBO doos en vazen. 

In de lijst hieronder heb ik alleen maar items genoemd die ik zelf heb weggedaan. Voor deze items heb ik geen vervangend item in huis gehaald. 


1. Bakjes zonder deksel
2. Deksels zonder bakje
3. Oude vaatdoeken met gaten (alsnog zijn er genoeg oude vaatdoeken over)
4. Overschot aan tafellakens
5. Tostiapparaat (deze werd telkens vuil terug in de kast gezet – not by me)
6. Thermos met een lamme knop
7. Senseo koffiekopjes die niet meer gebruikt worden
8. Eenling glazen die niet stapelbaar zijn
9. Magnetron (deze ging al weg voordat we in ons huidige huis kwamen wonen. Ben er nooit fan van geweest, de manier waarop de magnetron werkt voelt voor mij onnatuurlijk, ook al beweert de voedselwarenautoriteit dat het veilig is. Ik heb nog nooit in mijn leven een magnetron gemist. Ik ontdooi als ik erom denk ver van te voren, of even snel in warm water. Ik houd eten warm boven een pan met heet water)
10. Flessen alcohol die al jaren ongebruikt in de kast staan
11. Kapotte broodtrommel(s)
12. Reclame bidons/waterflessen (ongezond plastic)
13. Kookboeken (sommige kookboeken gebruik ik niet meer, vanwege vergane interesse of ik ken de recepten uit mijn hoofd, of er is maar 1 recept wat ik uit het boek maak)
14. Overschot aan bakvormen / steekvormen
15. Chocoladefondueset
17. Gourmetset (heeft een tijdje in de garage gestaan, maar blijkbaar gourmetten we niet meer, daarna definitief terug naar de kringloop)
18. Overschot aan glazen potjes
19. Onzinnige keukengadgets (zoals een citroenplakjespers en een tacohouder)
20. Wijnflesstoppers
21. Een fruitschaal (weliswaar een mooie schaal, maar werd alsnog nooit gebruikt)
22. Kortingscoupons (want verlopen)
23. Schoonmaakmiddelen, vooral agressieve zoals mr. Muscle ovenreiniger. Ik gebruik een paar basisproducten van HaRa, groene zeep, azijn en voor de oven de reiniger van ProWin
24. Snelkookpan (tweedehands gekocht met het ambitieuze plan om sneller soep te maken, maar het is gewoon niet mijn manier van koken)
25. Overschot aan placemats
26. Overschot aan tapasschaaltjes
27. Lelijke of onhandige onderzetters
28. Alles wat (drie)dubbel is, zoals koffiemaatschepjes
29. Onhandig of overbodig gerei, zoals een vleesvork
30. Afdruiprekje

Dit zijn concrete voorbeelden van wat ik zoal uit mijn keuken verwijderd heb. Waarschijnlijk is dit al voldoende om inspiratie uit te halen voor jouw eigen huis. 

Mijn doel met opruimen is niet perse om zo weinig mogelijk spullen over te houden, maar het is een manier om mijn leven vorm te geven en alle aspecten van mijzelf te onderzoeken. Meer leven in overeenstemming met hoe ik op dat moment in de wereld sta. 

Merk je dat je wel wat meer steun en begeleiding kunt gebruiken bij het opruimen, merk je dat je steeds tegen hetzelfde aanhikt, dat je in dezelfde cirkels blijft opruimen, herschikken en opnieuw kopen. Ervaar je dat het opruimen een pijnlijk proces is of begin je nieuwsgierig te worden naar jouw achterliggende redenen waarom je het zo moeilijk vindt om afstand te doen van spullen die je pijn opleveren? Als je wel wat meer inzicht hierin wilt krijgen en op zoek bent naar begeleiding en ondersteuning, dan kan een opruimbingo heel verhelderend zijn. In een opruimbingo ontvang je 30 dagen lang een mail met een opdracht en onderzoekende vragen. Hierin neem ik je mee naar de diepere lagen van het opruimen, waardoor je een beter inzicht krijgt in jezelf en in je huis. Je houding naar je huis wordt kalmer en ook je houding naar jezelf wordt kalmer. 



Warme groet, 
Anita


==========================================================================


Ervaar je herkenning in een van mijn blogposts? Ervaar je ook spullen als ballast? Wil je wel verandering, maar blijf je steeds op hetzelfde uitkomen? Je bent hierin niet alleen. Er is een oneindige diepte in jezelf te ontdekken, door je huis en je leven holistisch op te ruimen. Hoe meer je opruimt, hoe meer je zingeving en richting in je leven hervindt. Ik kan je verder helpen in je ontwikkeling, waardoor je voorbij komt aan oude patronen. 


Dat kan op een van de volgende manieren: 


- ontvang de maandelijkse inspiratie mailAanmelden kan hier. (gratis)
Vraag hier het verslag op van Hoe ik een Jaar lang mijn huis opruimde  (gratis - je ontvangt daarna mijn maandelijkse inspiratiemail). 


- neem deel aan een van de seizoensopruimbingo's (voorjaar, zomer, najaar, winter - 12 heilige nachten).  €15. Hierin begeleid ik je 30 dagen lang bij het opruimen van je huis. Hou mijn blog in de gaten voor nieuwe startdata. 
zomer
voorjaar
najaar


- luister naar een gesproken geleide meditatie (gratis). 
korte meditatie van 10 minuten waarbij we een driehoek om ons heen plaatsen. Klik hier om te beluisteren. 

1 opmerking

  1. Ik dacht dat ik al goed had opgeruimd, maar tussen die 30 punten staat nog wel het een en ander wat weg kan.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!