Hoe praat je met bomen?


foto via Canva

Ongetwijfeld heb ik in het verleden lacherig gedaan over mensen die met bomen praten.
Het was niet zo dat ik er niet in geloofde, maar meer dat ik me opgelaten zou voelen als ik aan een boom zou vragen hoe hij mij kon helpen. Of in mijn eentje in het bos zou staan en een boom zou omhelzen.

Inmiddels weet ik dat je op heel veel manieren met bomen kunt praten. Ik leer ook steeds weer iets bij. Elke keer ben ik weer verrast over welk inzicht een boom mij terug geeft. Zo kreeg ik laatst het advies van een hovenier over het snoeien van mijn appelboom – iets wat ik tot nu toe deed op gevoel en met wat boekenkennis. Ik moest de uitlopers allemaal wegsnoeien en voor zoveel mogelijk lucht zorgen in de kruin. Is dat niet een advies dat we als mens ook goed ter harte moeten nemen, met name aan het eind van de winter? Stel je voor dat de kruin van een boom overeenkomt met jouw hoofd; is de basis, de structuur van de kruin goed? Heb je niet teveel uitlopers, teveel wilde plannen? Is er genoeg lucht in je hoofd, zodat er ruimte is in het voorjaar voor je vruchten om voldoende zonlicht te vangen en te groeien? Moet er gesnoeid worden, zodat het minder essentiële plaatst maakt voor het wezenlijke?

lees ook: De helende energie van bomen

Je kunt blootsvoets in een mousseline jurk een dansje rond een eik gaan doen. Maar je kunt ook op een bankje of een omgevallen boomstam gaan zitten, je ogen sluiten en je zintuigen open zetten. Luister naar het ruizen van de bladeren, het kraken van de takken. Welke boom trekt je aandacht: is dat een oude boom met een dikke stam, of een jonge boom waarvan de kruin nog niet zo hoog reikt. Kijk ook gedurende de verschillende seizoenen hoe bomen er bij staan.



plaatje van Pinterest

Hoe je kunt praten met bomen: 

-kies een bos of een park of een plantsoen dat je al een beetje kent
-formuleer voor jezelf een vraag, iets wat actueel is, iets waar je mee worstelt. Over hoe je iets moet aanpakken, of je wel op de goede weg zit.
-loopt met rustige stappen het bos in en adem diep in en uit
-ondertussen luister je naar de geluiden van de bomen en de vogels en de wind
-wanneer je zover bent kijk je om je heen welke boom je aanspreekt
-als het kan, kun je er onder gaan zitten tegen de stam. Anders ga je in de buurt zitten of staan.
-wordt gewaar wat er om je heen gebeurt. Je kunt je ogen sluiten om je andere zintuigen wat te versterken. Let ook eens op wat er in de grond onder je gebeurt als je op de grond zit. De wortels van de boom reiken immers ver.
-als je aan je vraagstuk denkt, wat komt er dan bij je naar voren?
-wanneer je vindt dat het genoeg is, bedank je de boom en vervolg je je wandeling.

Heel leuk om te bekijken is de aflevering van VPRO's Iedereen Verlicht van 24 februari 2019, waarin Marjanne Huising - bomencoach en kruidenvakvrouw - de presentator laat ervaren wat een boom hem te vertellen heeft. De presentator heeft een vraag bedacht die gaat over zijn drukke leven. 'Hij heeft heel wat meegemaakt deze boom. Ik zie dat deze boom zich in allerlei bochten wringt. Sommige bochten kon hij niet meer nemen en dan brak hij gewoon.' En: 'Ik zie dat hij daar breekt, maar ik zie ook dat hij daar toch weer doorgroeit.



Californië, 2007


Bomen zijn net mensen

Ik ben opgegroeid op het platteland, in die tijd was het contact met de natuur om me heen voor mij vanzelfsprekend. Maar hoe ouder ik werd, hoe verder ik daar van af kwam te staan. Ik ging meer tijd binnenshuis doorbrengen, je krijgt meer verantwoordelijkheden als volwassene en natuur wordt iets waar je op een recreatieve manier van moet gaan genieten. Daardoor raakte ik vervreemd van wat ik als kind vanzelfsprekend vond. De wereld van de natuur en de wereld van de mens werden opeens twee verschillende werelden.

Door te mediteren en door meer te leven met de seizoenen ervaar ik het niet meer als twee afzonderlijke werelden. Vooral door het mediteren ervaar ik de wereld meer als geheel. De verbinding van het aardse en het hemelse. Voor mij is de schakel hiertussen de mens. De mens kan zowel het aardse als het hemelse ervaren en met elkaar in verbinding brengen. We zijn geworteld op aarde, door onze voorvaderen. Na onze dood lossen we weer op in het grote niets. Ons lichaam wordt teruggegeven aan de aarde. Daarop wortelen weer nieuwe generaties. Een boom is volgens mij daarin niet veel anders. De kruin met zijn vertakkingen die in verbinding staat met het hemelse en de wortels die in de aarde staan. Ik mag graag denken dat de bomen een gemeenschap vormen, net zoals de mensen dat hebben.

Hoe weet je of een boom iets terugzegt?

Het is net als met de liefde; hoe weet je of iemand de ware is? Dat weet je pas als het zo ver is en als je het je afvraagt, dan is ’t waarschijnlijk nog niet de ware. Zo is het ook een beetje met communiceren met bomen. Je voelt het en je weet het zeker. Het is een manier van ervaren; je begrijpt het diep van binnen doordat je het ervaart. Iemand vertelde een keer dat zij altijd aan een boom toestemming vroeg of ze een tak mocht snoeien. Dat verliep vrijwel altijd in harmonie, totdat er een boom was die ‘nee’ zei. Iemand anders in het gezelschap vroeg hoe ze dat dan wist, dat de boom ‘nee’ zei. Zwiepte ‘ie met een tak om je oren? Of begon hij enorm te ruisen? Ze kon het niet goed uitleggen, hoe ze het wist dat de boom nee zei, maar ze wist het zeker doordat ze het verschil kon ervaren met al die andere keren dat er geen weerstand was wanneer ze het vroeg.

In het begin is een wandeling in het bos en communiceren met bomen nog wat onwennig. Wanneer je hierover vragen hebt, of als je naar aanleiding van een natuurervaring een vraag hebt, neem gerust contact met me op

Warme groet,
Anita





==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 


9 opmerkingen

  1. Hoi Anita,

    Wat een mooi artikel, dank je wel.
    Ik heb een “eigen” boom hier verderop in het Leyduin. Een grote dikke eik.
    Als ik daar tegenaan ga staan dan gebeurt er altijd van alles. Ik kan dan in de tijd kijken.
    Ik gebruik de boom ook tijdens het visualiseren als we gaan trans-reizen. Meestal klim ik dan naar boven.... ja... het is echt mijn boom.

    Nogmaals dank!
    Namaste, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment! In de tijd kijken, dat klinkt heel interessant.

      Verwijderen
  2. Wat een mooi leerzaam blog...dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het eens proberen. Wel kijk ik vaak naar bomen want daar zie je ook vanalles aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon kijken kan ook al heel leerzaam zijn. Dat valt ook onder praten met bomen :-)

      Verwijderen
  4. Je brengt me wel een op een idee. Ik kijk eigenlijk alleen maar naar bomen, maar het idee om er mee te praten is wel aansprekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!