Hip in de tuin met een hangmat

*deze blogpost is een samenwerking met Tropilex/Hangmatgigant*


Ik vind het altijd lastig om te bepalen of ik inga op een vraag van een bedrijf voor een samenwerking. Dit is tenslotte geen verkoopblog, eigenlijk zelfs het tegenovergestelde. Maar dat wil dan weer niet zeggen dat ik helemaal nooit iets koop of dat ik geen wensen zou hebben. Hoewel ik heb ontdekt dat je met veel minder wensen toe kunt dan je aanvankelijk denkt, zijn er best wel spullen waar ik heel vrolijk van kan worden of spullen die ik best wel zou willen hebben. Ik ben tenslotte niet helemaal ongevoelig voor de effecten van reclames. Maar niet alles ligt in mijn bereik en dan blijft het bij wensen.
Zo’n hangmat is een voorbeeld van een artikel die normaal gesproken buiten het budget valt, wegens niet noodzakelijk en andere uitgaven die voor gaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet eentje zou willen.

Dus toen Team Tropilex mij mailde en vroeg of ik wilde samenwerken, zat ik wel een beetje in tweestrijd. Zou ik een stukje schrijven over een product wat ik voor mijzelf niet zo snel zou kopen? Dilemma. Maar uiteindelijk had ik gewoon zin in die hangmat en schrijf ik er nu een stukje over :-).

Op het moment van schrijven is het stormachtig weer, niet echt aanlokkelijk om buiten in een hangmat te gaan liggen of zitten. Maar een tijdje terug waren er een paar heerlijk warme en zonnige dagen. En de verwachting is toch wel dat er weer meer zonnige dagen aan gaan komen, ondanks alle klimaatgerommel. Precies in die periode van een paar weken geleden kreeg ik mijn hangstoel (ik koos een hangstoel in plaats van een hangmat) thuisgestuurd. Kon ik ‘m meteen uittesten! Ik moest overigens wel weer op mijn beurt wachten, want de kinderen hadden ‘m natuurlijk al ingepikt. Ik had de komst van de hangstoel ook niet aangekondigd; stel dat het niet door zou gaan, dan had ik mijn kinderen blij gemaakt met een dooie mus.




Als kind was ik dol op schommelen. Uren achtereen kon ik er op zitten. Het schijnt zelfs dat ik in slaap viel op de schommel. Dat relaxte gevoel kreeg ik meteen weer toen ik er in ging hangen. Ik merkte dat de spieren in mijn rug gelijk gingen ontspannen. Je kunt ook niet zoveel als je in een hangstoel zit. Je moet steeds anderen vragen of ze jouw thee aan willen geven. Of jouw boek…. Ontspannen word je op deze manier extra makkelijk gemaakt. Let er overigens wel op dat je in het vroege voorjaar je rug niet teveel laat afkoelen. Er trekt nog veel kou vanaf de grond op.

Ik vertelde eerder al dat we bezig zijn met onze tuin. Het vordert niet rap, maar wel gestaag. Mijn onvolprezen broer en mijn neef(je) hebben de blokhut in elkaar gezet. Zo geweldig wat mijn broer allemaal kan. Het hele proces van de tuin is een kwestie van elke keer plannen bijstellen en aanpak herzien. Soms vanwege de kosten, soms vanwege de inspanning en soms omdat we niet meer achter ons eerste plan stonden. De echtgenoot en ik waren nooit de beste combi als het om klussen ging, maar ik moet zeggen; wij stijgen boven onszelf uit.

De kapschuur is nu al een succes. Heimelijk dacht ik dat we er toch nooit in zouden zitten, maar het blijkt echt een aantrekkingskracht te hebben. We hebben er zelfs al een keer op een avond gekaasfonduet. De kapschuur leent zich ook uitstekend voor het ophangen van een hangstoel. Echtgenoot gebruikte onderdelen van het bijgeleverde ophangsysteem; touw over een dwarsbalk, zekerheidshaak er aan en klaar! Geen geboor, geen geschroef, gebruiksklaar in een ommezien.

Een echte hangmat was ook super leuk geweest, maar we hebben geen twee bomen om ‘m tussen te hangen. Hij zou nu nog aan de schommel kunnen, maar over niet al te lange tijd verdwijnt ook de schommel uit de tuin, dus dat zou niet slim zijn. De hangmatgigant heeft ook standaards voor hangmatten, maar dat zijn wel enorme gevaarten en ze zijn zeker niet goedkoop.



[ps: de hond op de foto is niet van ons; die logeert af en toe bij ons]

Een hangstoel was in ons geval een veel praktischer keus. Ik hou van praktisch tenslotte. Wij hebben ‘m aan een balk van de kapschuur opgehangen. Het viel me overigens mee hoe groot zo’n hangstoel is. Hij is namelijk nog best groot. Op de foto zit ene dochter er in (verstopt), maar het is beslist niet zo dat het een kinderformaat is. Echtgenoot en ik passen er ook gewoon in. Weliswaar niet tegelijk, maar daar is ‘ie ook niet voor bedoeld. Als je lenig genoeg bent, (of 10 jaar bent) dan kun je er zelfs met opgetrokken benen in. De minihangmat voor je voeten vond ik wel een must. Het is goed voor je hart om je benen af en toe omhoog te leggen. Van het meegeleverde ophangsysteem (touw, een zekeringshaak en een veer) hebben wij de veer er niet tussen, want dan zitten we met de billen op de grond. Dat ophangsysteem is denk ik heel goed te gebruiken in huis. Stel, je hebt een hoge zolderruimte, dan kun je daar je hangstoel aan hangen. Ook al zo hip.



Wat de tuin betreft: het eerstvolgende wat op het programma staat is een nieuwe schutting tussen ons en de buren. De oude was verrot en is inmiddels helemaal weggehaald. We hebben nu opeens een heel brede tuin en dat geeft een hele andere kijk vanuit de woonkamer. Leuk voor zolang het duurt, maar uiteindelijk wil je weer je de privacy van je eigen tuin. Ook zijn we bezig met andere tegels zoeken voor het terras. De gele klinkers die onder de kapschuur liggen zijn hergebruikt uit onze eigen tuin. De dakpannen die er op liggen zijn ook gebruikte pannen. Voor een kleine oppervlak als zo’n schuurtje kun je heel goed een restant (soms nieuw) of een gebruikte partij kopen. Heel vaak zelfs gratis af te halen. Zo zoeken wij dus ook op MP voor restanten terrastegels. Soms moet je geduld hebben, maar uiteindelijk bespaar je er flink op.

Kortom, voorlopig genoeg vertier in tuin. Met af en toe een ontspannen momentje in de hangstoel.

Warme groet,
Anita Willems

Team Tropilex, hartelijk dank voor de fijne samenwerking!

16 opmerkingen

  1. Ik ben fan van hangmatten. De mijne hangt tussen twee perenbomen. Ik kan er in liggen en voel me dan heerlijk gewichtloos. En de bomen zorgen voor schaduw : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, een hangmat. Onze dochters zouden het fantastisch vinden. En zo'n kapschuur, wat een heerlijk plekje om te zitten! Een klein overkapt stukje in de tuin, dat is echt nog een wens van mij.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooit tijdens vakantie in Frankrijk heb ik een keer in een hangmat gelegen. Dat lag ook heel lekker. De kapschuur is inderdaad een heerlijk plekje. Nu de rest van de tuin nog :-)

      Verwijderen
  3. Great post. Thanks so much for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anita,

    helaas... aan mij heb je op dit gebied geen goeie...
    Ik word namelijk depressief in hangmatten.
    Hoe het kan???
    Geen iedee.
    geef mijn portie maar aan Fuikkie dus.

    maar goed geschreven, dat dan weer wel!
    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog even en ik kan mijn hangmat ook uithangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-) hangmatten ben ik dol op, als kind sliepen we vaak in de weekeinden buiten op de porche,in de hangmatten, mijn broertje en ik ...
    Je had moeten zeggen die zwarte panter in de tuin is mijn nieuwe huisdier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben twee bomen, en een hangmat daartussen lijkt me top! Weet alleen niet of mijn ouwe lijf en zo soepel in en uit komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben twee hangmatten. Gewoon in Frankrijk op de markt gekocht. Keuze in overvloed daar. Aan bomen geen gebrek hier. We wonen in een dennenbos. Alhoewel als er nog veel stormen komen zoals een paar weken geleden, zou het nog eens krap kunnen worden wat bomen betreft. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie mij nog niet in en uit een hangmat komen! Een mooie keuze, een hangstoel.
    Mijn man heeft een deel van onze bestrating bij een tuincentrum gekocht, dat alle voorbeelden wegdeed. Er ligt dus van alles en dat vind ik leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik slaap graag in een hangmat, superrelaxed! De truc is dat je in een hangmat zonder spreidstokken diagonaal gaat liggen. De meeste mensen gaan in de lengte liggen en dat is heel oncomfortabel voor je rug! Veel plezier allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!