Mijn beste bespaartip


In een bespaargroep op fb waar ik in zit werd de vraag gesteld ‘wat is jouw best bespaartip?’
Ik dacht daar eens over na; wat is nou eigenlijk mijn beste bespaartip?

Ik kan namelijk heel veel praktische tips bedenken, zoals

- Repareer je spullen
- Koop tweedehands
- Zeg je tijdschriftabonnement op en lees in plaats daarvan bij de bibliotheek
- Zoek de grootste prei of paprika uit als deze per stuk verkocht worden
- Maak een boodschappenlijstje
- Neem je lunch mee naar het werk
- Leer jezelf hoe je een taart kunt maken en je hoeft het niet meer te kopen
- Kijk of er een kortingsbon is voordat je een dagje uit gaat
- Zorg dat je een warme maaltijd klaar hebt staan als je een lange dag op pad bent geweest
- Maak zelf verjaardagscadeaus
- Zet een tussenschakelaar met aan/uit knop op apparaten die sluimerstroom gebruiken (zoals koffiemachine)


- Kijk of je je hypotheek kunt oversluiten, kunt rentemiddelen of aflossen
- Voorkom dat je etenswaren weggooit
- Zeg de sportschool op als je er toch niet naartoe gaat en ga in plaats daarvan wandelingen maken in de natuur
- Neem vaker de fiets in plaats van de auto
- Was op lagere temperaturen
- Ga niet meer elke dag douchen
- Zet je thermostaat een graadje lager
- Controleer of je van ziektekostenverzekeraar kunt veranderen
- Eet voordelige seizoensgroenten
- Leer om zelf klein onderhoud aan je huis of auto te doen (you tube is heel behulpzaam)
- Koop grootverpakkingen (rijst, bloem)
- Lees de krant samen met de buren
- Hergebruik je ziplock zakjes door ze af te wassen
- Wanneer je beddengoed of kleding strijkt, ga dan eerst alles strijken, zet de strijkbout uit en ga daarna alles opvouwen
- Los je schulden af
- Ga minder vaak op vakantie
- Lees je boeken via de minibieb of leen van anderen
- Gebruik wasrekjes en/of de buitenlucht om je was te drogen, in plaats van de wasdroger
- Maak voor alles een budget

En als ik er nog langer voor ga zitten, dan kan ik vast nog heel veel meer bespaartips bedenken. Maar uiteindelijk is mijn allerallerallerbeste bespaartip:

Stel je aankopen uit


Wacht af. Handel niet naar je impulsen, koop niet op eerste ingeving, want uiteindelijk blijkt dat je het meeste niet echt wezenlijk nodig hebt.

Ga bij jezelf te rade of je het gewenste artikel niet al hebt, vraag jezelf af of je er thuis echt (echt!) zo blij mee zal zijn als op dat moment in de winkel. Wees eerlijk naar jezelf en heb je al eerder zo'n product gekocht en hoe groot was het succes toen? Stort je niet als een dolle in een zoektocht naar de beste en goedkoopste op het moment dat bijvoorbeeld je stofzuiger wat begint te stotteren, maar blijf 'm gebruiken net zolang tot 'ie er mee ophoudt (of kijk of je 'm kunt repareren). Ondertussen ga jij zonder haast zoeken. Je vraagt wat in het rond (wie weet blijkt een ander wel eentje over te hebben). Je zult verrast zijn hoe lang je zo'n aankoop nog uit kunt stellen. Het kan ook gebeuren dat je een tijdje zonder stofzuiger zit. En dat kan voelen als een onoverkomelijk probleem, maar dat is het uiteindelijk nooit. Vervelend of lastig, ja, maar nooit onoverkomelijk en nooit levensbedreigend. Deze tactiek is niet bedoeld om helemaal nooit meer iets te gaan kopen, maar om jezelf en je impulsen beter te leren kennen. Uiteindelijk geeft dat gevoel, dat je je niet laat leiden door impulsen, door ideeën of opvattingen (van jezelf of van een ander of uit een tijdschrift) jou een enorm gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid.

Dat is mijn allerbeste bespaartip. Eentje die uiteindelijk enorm veel rijkdom geeft.

Warme groet,
Anita

9 opmerkingen

  1. Mijn beste bespaar tip. Ruim op voor dat je wat gaat kopen.
    Je hebt altijd meer dan dat je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn er heel veel en gelukkig pas ik er onbewust al een heel aantal toe.
    Maar die laatste vind ik echt goed! Heb er ook zo'n hekel aan om de massa maar te volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Anita,

    ja, dat is denk ik inderdaad de beste bespaartip: eerst nadenken!
    Helemaal mee eens.
    Als ik verder al jouw tips lees, dan geloof ik wel, dat ik een goeie bespaarder ben. Het is ook een beetje een sport. Een goeie sport!

    groetjes!
    Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om al jouw tips te lezen. Ik pas ze voor een groot deel ook toe. De laatste zou ik nog meer mee kunnen doen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens. Dat is inderdaad de allerbeste tip. Zelf gebruik ik vaak het advies van mijn tante Dina: 'Het is mooi spul voor wie het nodig heeft.' En dan laat ik het meeste gewoon liggen ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal mee eens. Wij doen dat de laatste jaren ook, niet meteen kopen. Er zijn zoveel bespaar tips en alle kleintjes maken 1 grote. Nog eem tip, gebruik niet elke keer de wc eend als je het toilet schoon maakt want na 1 dag is er nog geen kalk in de pot. Ik heb dit zo vaak gezien in mijn werk. Voor een geurtje zijn andere middelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja die laatste is een goede! Geen impulsaankopen meer, dat werkt echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leefde mijn moeder!
    Ik denk ook dat je tip om aankopen uit te stellen de beste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik stel aankopen altijd uit. En dat werkt. Of aankopen in de supermarkt: eet ik het binnen drie dagen op? Nee, dan laten liggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!