Waarom ik koos voor een vloerkleed van Sukhi

*deze blogpost is een samenwerking met Sukhi*


Inmiddels hebben wij al weer bijna twee jaar ons wollen vloerkleed van Sukhi. Er zijn heel veel dingen die ik tweedehands wil kopen, sterker nog, inmiddels ben ik van mening dat je vrijwel alles tweedehands of kringloop kunt krijgen. Maar voor een vloerkleed kies ik liever een nieuwe. Beetje om dezelfde reden waarom ik een matras nieuw koop. Overigens heeft Sukhi ook vloerkleden in het assortiment die samengesteld zijn van meerdere versleten vloerkleden. Dan krijg je de zogenaamde patchwork vloerkleden, dat is dan wel weer een creatieve manier voor hergebruik.

Natuurlijke materialen

Mooie vloerkleden van goeie kwaliteit zijn duur. Eerst hadden we een goedkoop kleed van de makro in de woonkamer liggen, maar je ziet en je voelt dat het een hele andere kwaliteit is. Zo’n kleed is overigens ook niet te vergelijken met een handgemaakt kleed. Het fijnst van ons vervilte wollen draden kleed vind ik dat het van wol is. Het voelt en oogt niet alleen heel fijn, maar ik vind het ook een prettig idee dat er natuurlijke materialen zijn gebruikt. Er worden namelijk geen toxische of allergene stoffen bij de productie gebruikt. Ik zou het kleed bij wijze van spreken kunnen laten composteren in de tuin. 

Een huis gaat heel anders ‘ademen’ wanneer je meer natuurlijke materialen gaat gebruiken. Minder kasten van fineer, maar van echt hout. Echte schilderijen in plaats van posters. En dus ook vloerkleden van natuurlijke materialen. Natuurlijke materialen vloeken ook nooit bij elkaar. Net zoals natuurlijk geverfde kleuren niet met elkaar vloeken. Wol absorbeert geluid en maakt de akoestiek van je kamer warmer. Wol is ook zelfreinigend, zoals ze dan zeggen. Met kinderen, een kat en een man in huis klinkt dat heel aanlokkelijk. In het begin kwam er heel veel wolpluis van het kleed af, maar een attente lezeres wees me er op dat dat heel normaal is. Afgelopen zomer hebben we het kleed uit de woonkamer gehaald, om te voorkomen dat hij helemaal dichtgelopen zou worden met het zand uit de tuin. Als je blij bent met je spullen ben je er ook zuiniger op.





Waarom ik blij ben met mijn keus voor een kleed van Sukhi: 

1) Gemaakt van natuurlijke materialen, dat zei ik al :-)
2) Er zitten echte mensen achter de webwinkel. Natuurlijk zijn grootaandeelhouders ook echte mensen, maar die maakt het meestal niet uit welk product ze verkopen en aan wie. Ik vind het fijn dat wanneer ik dan toch online koop, mijn geld ook daadwerkelijk bij mensen terecht komt die hart voor hun zaak hebben en er ook zelf voor gewerkt hebben. Want wat voor zin heeft het als ik spaar om een kleed te kopen en er verder niemand iets aan zou verdienen? Dan zou mijn geld verder niks ‘gedaan’ hebben. Dat zijn dingen die ik belangrijker ben gaan vinden sinds ik zelf zuiniger leef.
3) De kledenknopers krijgen een eerlijk loon, waarmee zij hun eigen inkomen kunnen verdienen. De kleden worden handgemaakt en direct van de maaksters gekocht. Ik denk dat ieder mens in staat gesteld moet worden om in zijn/haar eigen onderhoud te kunnen voorzien. Op die manier kunnen mensen hun waardigheid behouden. 
4) Sukhi helpt indirect de gemeenschappen van hun kledenknopers. Met een goed eigen inkomen kunnen vrouwen hun kinderen naar school sturen, die vervolgens beter opgeleid zijn en later ook een betere baan kunnen krijgen. 

De maker draagt de wol voordat het gevilt is. 

Het proces van het weven van de achterkant van het kleed.


Een kleed voor meerdere generaties

Sukhi wil graag kleden verkopen die generaties lang mee gaan. Omdat de makers trots zijn op hun vakmanschap en op hun product. Het zijn geen goedkope namaakkleden uit China. Je hebt iets moois wat lang meegaat. Maar toch moet zo’n kleed van ver komen. Blijkbaar is dat toch de norm geworden. Dat is voor mij wel een duurzaam dilemma. De kleden van Sukhi worden gemaakt in o.a. Nepal en India. Da’s niet echt naast de deur. En de wol komt ook nog eens uit Nieuw Zeeland. Dus die maakt ook een verre reis. Hoe duurzaam ben ik dan, vraag ik me wel eens af. Om daar gelijk een antwoord op te geven, want ik weet dat er meer mensen zijn die soms niet meer weten of ze nu iets goeds doen of juist helemaal niet: ik probeer altijd een zo goed mogelijke keus te maken en die keus maak ik op basis van mijn mogelijkheden en op basis van de informatie die ik op dat moment heb. Als je die lijn van keuzes blijft volgen, dan blijf je altijd trouw aan jezelf. Zo stel ik me voor dat Sukhi ook ooit is begonnen; het beter doen dan het was. 

Bestendige collectie, met af en toe iets nieuws

De collectie van Sukhi is heel bestendig. Het vloerkleed dat wij kochten kun je nu nog steeds kopen. Je zou ook kunnen vinden dat ‘er nooit eens wat anders’ is, maar ik hou van die bestendigheid. Het geeft ook aan dat de collectie goed is, anders was het er wel uit gegaan. Maar toch, ook bestendige mensen willen wel eens wat nieuws zien. Daarom wordt er wel eens wat nieuws aan de collectie van Sukhi toegevoegd. Bijvoorbeeld de gevlochten vilten of gevlochten wollen vloerkleden die lijken alsof ze gebreid zijn. Of de moderne Oosterse tapijten. Zie de foto’s hier onder. 

Warme wollige groet,
Anita




8 opmerkingen

  1. Ik val onmiddellijk voor al die vrolijke kleurtjes. Het is dat ik alleen nog kleden wil die in de was kunnen, anders zou ik hem zo wel willen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kleed dat in de wasmachine kan lijkt me inderdaad makkelijk. Daar is deze te groot voor.

      Verwijderen
  2. Fijn dat je zo tevreden bent met je prachtige kleed en een ander daarmee ondersteunt. Jammer dat er weinig sneeuw was deze winter anders kun je hem op de goede kant er op leggen dan schijnt het schoon te worden. Het moet wel droge sneeuw zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik inderdaad jammer, dat er niet lang genoeg of veel sneeuw lag, want ik had het kleed graag even in de sneeuw gelegd. Net als een schapevachtje die weer opgefrist kon worden.

      Verwijderen
  3. Hoi Anita,

    Prachtig!,
    Wat een schitterend kleed. Zou ook bij mij passen!
    Ik ga nu even op de website grasduinen. Dank voor de tip!

    Groetje svan Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Marlou!
      Ben heel benieuwd welke jou zou kiezen.

      Verwijderen
  4. Prachtig, wat een rijkdom aan kleuren! Ik heb twee patchwork kleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat site sinds vorig jaar "weg" is, nergens meer te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!