Zelf maken: boursin



Boursin associeer ik met vrijdagavonden vroeger thuis bij mijn ouders. Dan bleven mijn vader en ik vaak als enige over op de late vrijdagavond. Of ik bleef helemaal als enige over. We keken tv en smeerden een toastje met boursin. Als ik alleen overbleef keek ik naar spannende films of klassieke films. Dat is voor mij boursin.

Boursin was de laatste jaren in mijn huishouden in de vergetelheid geraakt. Vanwege de conserveermiddelen (ik zie dat die er nu niet meer inzitten, dus misschien vergis ik mij) en vanwege de prijs. Hoewel we wel een heel lekker en makkelijk gerecht hadden met pasta, spinazie, gebakken spekjes en boursin. Dat gerecht kwam dus ook niet meer op tafel.

Ik inmiddels geleerd dat je heel makkelijk zelf kruidenboter kunt maken en sindsdien hield ik daarbij. Totdat mijn bespaarvriendin me vroeg of ik ook wist hoe je zelf boursin kunt maken. Dus zocht ik het uit en vond hier een leuke uitleg. Ik probeer altijd recht te doen aan mijn bronnen, maar omdat blogs nogal eens verdwijnen, schrijf ik het recept bij deze ook voor jullie uit:

Hoe maak je zelf boursin


200 gr roomkaas (ik gebruikte Philadelphia), op kamertemperatuur
100 gr roomboter, op kamertemperatuur
1 dikke teen knoflook
2 afgestreken kleine theelepels zout
1/2 tl gedroogde oregano
1/2 tl basilicum
1/2 tl gedroogde dille
1/4 tl zwarte peper
1/2 tl gedroogde tijm

Ik gebruik alleen gedroogde kruiden, die heb ik altijd in huis, in tegenstelling tot verse.

Hak of pers het teentje knoflook fijn en strooi er het zout op. Hak eventueel nog fijner.

Klop de roomboter met een mixer los en romig. Voeg de roomkaas toe en klop het door elkaar. Voeg daarna het knoflookzout en de rest van de ingrediënten toe en proef of het nog meer kruiden nodig heeft. Je kunt het meteen serveren, maar die bekende korrelige structuur van boursin krijg je pas nadat het een paar uur in de koelkast heeft gestaan.

Het smaakt echt exact zoals de echte boursin!

Wel even voor de duidelijkheid: boursin is een merknaam. Uiteindelijk is er maar een echte boursin, maar het is zo'n begrip geworden dat ik het als soortnaam gebruik. Net als maggi.

Ik kwam nog een lekker klinkend recept tegen waarin je boursin kunt verwerken. Nu kan ik toch weer pasta met boursin maken, maar dan met eigen gemaakte boursin.

Warme groet,
Anita





12 opmerkingen

  1. Bedankt voor het delen Anita. Gedroogde kruiden zijn zoveel goedkoper dan verse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verse kruiden blijven helaas bij mij in huis ook niet in leven.

      Verwijderen
  2. Ik vind het een leuk idee maar als ik dan toch Philadelphia ga kopen zou ik denk ik net zo makkelijk gewoon Boursin kopen. Of het huismerk ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef toe, je moet wel een beetje eigenzinnig zijn om al dit soort dingen zelf te maken. :-)

      Verwijderen
    2. Je kan ook de roomkaas van de lidl kopen .79 voor 200 gram. Echt prima.

      Verwijderen
  3. Wat een idee om dat zelf te maken. Kruidenboter maak ik wel regelmatig. Dit zal ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begon met kruidenboter omdat dat zo makkelijk is. Eigenlijk dacht ik dat zelf boursin maken veel moeilijker was, maar dat blijkt dus niet het geval.

      Verwijderen
  4. Altijd handig voor een feestje. Ik heb nog mascerpone staan zou het daar ook mee kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeh wat is deze lekker!!! Ik had 1 thl zout gedaan en dat was nog iets te zout voor mij maar dat is gewoon een kwestie van smaak. Zodra we weer verjaardagen mogen vieren komt deze absoluut op tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoelang kan ik de boursin bewaren ze is echt verrukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk maximaal twee weken. Invriezen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik lees telkens dat roomkaas invriezen afgeraden wordt omdat het na ontdooien brokkelig wordt.
      En wat goed om te horen dat het je lekker smaakte!

      Ps: bedankt voor de tip over roomkaas bij de Aldi.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!