Voorjaarsopruimtraject 2024 ~ start 19 februari




Langzaamaan laat het voorjaar zich zien. Onder de grond begint er iets te kiemen. Het is allemaal nog heel pril en teer, maar het is al voelbaar. Je merkt het aan het groeiende daglicht. Je merkt het aan de bloembollen die al boven de grond uit steken. De natuur ontwaakt. 


Hoe wil jij ontwaken? Wat mag er in jou wakker worden?


Als we slapen dan zijn we op dat moment in een tussenwereld, we zijn voor een paar uur ons bewustzijn verloren en zijn in dromenland. In dromenland zijn we voor even op een magische plek waar de sfeer ons vaak antwoorden geeft op vragen die we niet hadden kunnen formuleren als we wakker zijn. Wanneer we de volgende ochtend wakker worden, dan kunnen we de draad weer oppakken. We zetten onze voeten weer op de aarde en we staan op. 


Elke wisseling van de seizoenen heeft in zichzelf een natuurlijk proces van afbreken en opbouwen. Daardoor is elke seizoenswisseling geschikt om extra op te ruimen, maar opruimen in het voorjaar heeft toch wel net die extra energie. Een frisse start maken. Opnieuw beginnen of wellicht de draad oppakken waar je ‘m verloren was.



Het centrale thema van Voorjaarsopruimtraject 2024 is: 


Zuivering. 


Wat voelt zuiver voor jou. Nu, op dit moment. Waar zitten jouw kwaliteiten en talenten. Waar wil je je van ontdoen? Wat voelt puur voor jou?


De dagelijkse opdrachten zullen allemaal rond dit hoofdthema opgebouwd worden. 

Het traject bevat 30 opdrachten voor 30 dagen (5 weken) en loopt van 

19 februari tot en met 23 maart


Deze 30 dagen vallen binnen de 40 dagen Vastentijd. 


In dit traject ontvang je elke ochtend een mail met een inspirerende, verdiepende opdracht, om je te laten onderzoeken welk deel van je huis je wilt zuiveren. Je zult merken dat het opruimen in huis weerspiegelt in je eigen (innerlijk) leven en zo ga je ook daar opruimen en zuiveren. 

Naast de onderzoekende opdrachten geef ik ook heel veel praktische suggesties om op te ruimen. 





Elke week belicht ik een ander aspect van het holistisch opruimen. Wat mag er gezuiverd worden; in je spullen, in je voeding, in je mentale welzijn, in je fysieke welzijn, in je sociale relaties, in je financien. Ik laat je op een onderzoekende manier je eigen huis en je leven zuiveren van datgene wat nu - op dit moment - niet meer bij je past. 


Ik vind veel inspiratie in de natuur en van het wisselen van de seizoenen. Je zult ook een vleugje antroposofie in mijn teksten terugvinden. En ik maak dankbaar gebruik van alles wat ik geleerd heb in de opleiding Spirituele Psychologie. 


Voorbeelden van opdrachten uit eerdere edities (toen nog opruimbingo's genoemd) zijn: 

Najaarsopruimbingo Sta je nog in het midden van je eigen leven?

Zomeropruimbingo grenzen stellen


Net als met de vorige opruimedities, zijn de dagelijkse opdrachten bedoeld om je aan te moedigen. Kijk hoe je de opdrachten kunt vertalen naar je eigen leven, wat kom je bij jezelf tegen, terwijl je opruimt. Alles doe je in de beslotenheid van je eigen huis. Ik ben er om je te begeleiden als je ergens in vastloopt. Voor wie wil, is er een facebookgroep om mijlpalen of worstelingen te delen. Je mag de opdrachten zo strikt of los toepassen als goed voor jou voelt. 


Zoals je ziet, heb ik de naam veranderd van opruimbingo's naar opruimtraject. Dit dekt beter de lading van wat je kunt verwachten. Er is nog steeds een bingokaart te downloaden en ik geef nog steeds elke dag een getal, maar de nadruk ligt vooral op de verdiepende opdrachten die je dagelijks ontvangt. De ervaring leert dat voor de deelnemers deze opdrachten grote waarde hebben. De bingokaart is een speelse en vaak ook creatieve manier om vorderingen bij te houden, maar niet het doel van het traject om de kaart vol te krijgen. Je kunt het traject volgen op een manier die goed voelt voor jou, vertaal het naar jouw eigen huis en jouw eigen leven. Alles hierin is goed. 


Nog een keer op een rij: 

💦  startdatum 19 februari 2024

💦  einddatum 23 maart 2024

💦  30 dagen

💦  elke dag een onderzoekende opdracht om je huis en je leven te zuiveren

💦  veel inspirerende en bemoedigende quotes

💦  gesproken geleide meditaties 

💦  geen mail op zondag, zodat er rust wordt ingebouwd

💦  een verdiepend traject waar je de onderliggende redenen voor het bewaren van je spullen leert kennen

💦  ik ben beschikbaar voor begeleiding wanneer je vastloopt of wanneer je van gedachten wilt wisselen

💦  deelname is €35 (nieuwe prijs vanaf 2024)



Lijkt het je leuk om (weer) mee te doen? 



Ik ontmoet je graag bij het voorjaarsopruimtraject. 


Aanmelden kan via de button hieronder. 


Warme groet,
Anita







6 opmerkingen

  1. Ziet er zo leuk uit! Maar ik weet dat ik niet goed in opruimen ben. Ik begin enthousiast maar dan ebt het weer weg. Heb je daar tips voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben allemaal zo onze eigen stijl van omgaan met onze spullen. Van het kopen van spullen tot aan het wegdoen van spullen. Wanneer je enthousiast begint en het ebt weer weg, dan kun je eens stil staan bij welke zinnetjes er door je hoofd gaan wanneer je merkt dat je bent afgehaakt van het opruimen. Welke gedachten gaan er door je heen. Wat zeg je tegen jezelf. Het zijn vaak terugkerende gedachtes. De manier waarop we daar mee omgaan is vaak óók een patroon en inderdaad, dan ebt het enthousiasme soms zomaar weer weg. Het herkennen van deze patronen bij jezelf, komen in alle opruimtrajecten aan bod. Opruimen is ook een hele fysieke bezigheid. Je kunt soms een lichamelijk reactie bij jezelf merken; je trekt je schouders op. Je houdt je adem in. Je begint te zuchten. Dat zij hele leerzame signalen.
      Tips zijn: jezelf niet forceren. stel jezelf regelmatig gerust. zeg bemoedigende zinnetjes tegen jezelf. en begin telkens weer opnieuw.

      Verwijderen
  2. Een speciale opruimdag is voor mij niet van toepassing. Want als ik iets niet nodig hebt of een jaar niet hebt gebruikt dan lig ik dit apart en breng het naar de weggeef winkel of kringloop. Ik schreef al eens Opgeruimd en een schoon huis is fijn op mijn gedichten en verhalen website.Want ik kan mij heel goed voorstellen dat vele hier wel een probleem mee hebben. Wat mensen betereft oftewel contacten heb ik er ook veel opgeruimd want sinds mijn man was overleden in '21 hoorde ik totaal niks meer. en schepte daar dus ook ruimte in. En mensen die mij steeds boos of verdrietig maken zijn ook van de lijst verdwenen. Vond je schrijven dan ook heel interessant en graag gelezen en hoop dat je veel lezers ontvangt die mee zal willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe graag nog eens mee. Er is al veel in werking gezet sinds de laatste keer maar er valt hier nog wel wat op te ruimen :-) De dagelijkse mail met bezinningen, opdrachten, vragen en achtergrondinformatie is een fijne start van de dag. Dus ik kijk er weer naar uit. Groetjes Alet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anita
    Ik heb me net ingeschreven. War en hoe kan ik je betalen?
    Fijne dag
    Liene

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!