Wat doet een rode strik om een afvoerpijp?







In de nieuwsbrief van vorige week vertelde ik over hoe ik onlangs een filmpje zag op instagram van een feng shui expert die een rode strik om haar afvoerpijp heeft. 


Feng shui gaat uit van het principe dat energie wegstroomt uit je huis via afvoerpijpen. Daarom hou je de deur naar de badkamer dicht of de wc bril naar beneden. Maar zelfs als je die gewoontes hebt aangewend merk je dat er ongemerkt goeie energie weglekt uit je huis. Je bent voor je gevoel aan het dweilen met de kraan open. Telkens druk bezig, maar het resultaat lijkt telkens weinig zichtbaar te worden. Je hebt al zóveel opgeruimd, maar toch blijven er spullen in je huis komen die ongewenst plek innemen. Of je merkt dat je toch nog te vaak miskopen doet. Of dat uitgaven telkens duurder uit blijken te vallen. 

Rood wordt in feng shui in verband gebracht met fortuin. Voorspoed. In het kader van mijn thema voor 2024 'Wat is mijn waarde', heb ik een rode strik om mijn afvoerpijp in de keuken gedaan en ook eentje in de badkamer. De plastic opbergkoker rechts op de foto voor plastic zakken heb ik ook gelijk maar eruit gehaald. Die gebruik ik nauwelijks meer. Plastic tassen bewaar ik tegenwoordig in de trapkast. 

Ik heb in de loop der jaren meerdere boeken over feng shui gelezen en hier en daar voeg ik elementen toe in mijn huis. Ik probeer er vooral op te letten dat de flow van het huis lekker loopt. Er moet een bepaalde logica zitten in de indeling van de ruimtes en waar ik het voor gebruik.  

Wanneer je huis rommelig is, met teveel spullen, oud zeer, onverwerkte thema's, dan voel je dat er geen flow zit in je huis. Energie hoopt zich op en wordt steeds dichter en nadrukkelijker. Door deze stukken met aandacht en in kleine beetjes op te ruimen, gaat de energie weer stromen. 

Door aandachtig bezig te zijn met opruimen ontwikkel je een hele andere kijk op je keuzes uit het verleden. Ik hoor bijna altijd van de andere opruimers dat ze het steeds belangrijker gaan vinden dat hun spullen goed gebruikt worden, van goeie materialen zijn gemaakt of zo weinig mogelijk milieuschade opleveren. Je krijgt een hele andere kijk op waarde. 

Ik heb een paar voorbeelden bij elkaar gezocht waarin ik anders ben gaan denken over de waarde van mijn spullen, of van mijn tijd of van mijzelf. 



  • Een paar jaar geleden was ik nog heel minutieus in het verwerken van ál mijn etenswaren. Een verlept kropje sla lapte ik weer op en leverde weer een maaltijd op. Van de boerenkoolspruitjes uit het groentepakket maakte ik weer een eetbare maaltijd - terwijl ik helemaal geen liefhebber ben van boerenkoolsoorten. Dagenlang na kerst was ik nog de restjes aan het wegwerken. Maar dat doe ik niet meer. Alles wat na de jaarwisseling nog over is en waar eigenlijk niemand van ons nog zin in heeft (ook dingen die al veel langer in de (koel)kast staan) gooi of geef ik weg. Ik ben meer waard dan het opeten van eten waar ik geen zin meer in heb. Mijn spijsvertering is meer waard dan het eten van voedsel waar het last van krijgt. 
  • Ik ruim niet meer altijd op wat een ander laat liggen. Dit kunnen spullen zijn, maar ook verantwoordelijkheden. Ik ben meer waard dan telkens opruimen wat een ander laat liggen of negeert.
  • Niet meer stad en land afreizen voor dat ene voordelige item (en het ook niet laten opsturen). Geen ToGoodToGo pakketten meer afhalen bij het ene ophaalpunt. Wasmiddel in de aanbieding bij die ene drogist. Goedkoop vlees bij die ene toko. Gratis aardappelen bij de boer. Etc. Mijn tijd is meer waard dan boodschappenlopen. 
  • Niet meer dan 2 supermarkten. Ongemerkt gaat er veel tijd in zitten, voor een besparing van soms €10. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het ook de moeite loont om het wel te doen, als dat nodig is om uit te komen met je huishoudbudget. Het heeft mij een paar jaar heel goed dienst gedaan en uit de brand geholpen. De keerzijde is dat het veel tijd kost voor een relatief kleine besparing, die je elke week moet investeren. Als het kan, bespaar ik liever op uitgaven waar je maar 1 x iets voor hoeft te doen. Als ik een abonnement opzeg of een verzekering opzeg of goedkoper afsluit, dan kost mij dat een misschien een paar uur tijd verspreid over een paar dagen, maar daarna is het klaar en de besparing voor de rest van het jaar geregeld. 
  • Gezondheid is ook wat waard. Ja, misschien vindt de echtgenoot het veel geld aan capsules en poeders en vitamines, maar voor mij is het dat wel waard omdat ik me er beter door voel. 
  • Een financiële les die ik al een paar jaar geleden las was ‘betaal eerst jezelf’. Met die les kon ik destijds helemaal niets! Hoezo eerst mezelf betalen?! Ik heb rekeningen te betalen en mijn kinderen hebben nieuwe schoenen nodig en de schoolreis moet betaald. Nee, eerst dat wat moet en dan wat kan. Mijn wens voor nieuwe diner- en ontborden had geen haast, ook van oude borden kun je prima eten als het eten maar goed is. En mijn schoenen konden nog wel een seizoen (of twee of drie) mee en kleding kon me even niet zo boeien. Totdat ik merkte dat er altijd wel iets anders is dat vóór gaat. Er is altijd wel iets dat moét. Als blijkt dat de Grote Beurt van de auto hoger uitvalt, dan wordt daar ook geld voor bijeen geharkt. En alsnog worden de andere rekeningen betaald. Ik begon dus te zien wat het voordeel is wanneer je jezelf eerst betaalt. In plaats van afwachten wat er aan het eind van de maand overblijft, kun je ook meteen een bedrag apart zetten. En ook al heb je daarvan weer een deel nodig, er blijft altijd meer over dan wanneer je het andersom doet. Tegenwoordig wil ik daarom wel eens een duurder kledingstuk voor mezelf kopen, omdat mijn wensen ook wat waard zijn. 

Je zult merken dat als het om waarde en om geld gaat, dat er veel meer gevoel bij komt kijken dan alleen de rationele getallen. Het is heel leerzaam om ook je geldzaken of je kijk op waarde op te ruimen. 

Warme groet, 
Anita

==========================================================================


Ervaar je herkenning in een van mijn blogposts? Ervaar je ook spullen als ballast? Wil je wel verandering, maar blijf je steeds op hetzelfde uitkomen? Je bent hierin niet alleen. Er is een oneindige diepte in jezelf te ontdekken, door je huis en je leven holistisch op te ruimen. Hoe meer je opruimt, hoe meer je zingeving en richting in je leven hervindt. Ik kan je verder helpen in je ontwikkeling, waardoor je voorbij komt aan oude patronen. 

Dat kan op een van de volgende manieren: 

- ontvang de maandelijkse inspiratie mailAanmelden kan hier. (gratis)


2 opmerkingen

  1. Fijn om te lezen.

    Anita voor je reactie op Kostbaar. Ik reageer nu vanaf mijn fotoblog en via daar ga ik je volgen. Leuk! Ik denk dat je me gaat inspireren :-)
    https://momentsfrozentime.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een goede reminder hieraan. Het was bij mij allemaal een beetje weggezakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!