Stille maan ~ januari




De volle maan van januari is Stille Maan. 
Ook wel Wolfmaan, Oude Maan. Het is de eerste maan na Yule.  


De zon begint meer kracht te krijgen, maar de winter is nog lang niet voorbij. Het duurt nog even voordat er weer voedzaam eten te vinden is. In oude tijden vroeg men om kracht en bescherming om deze periode door te komen. Er is al een flinke deuk geslagen in de reserves van de oogst van het vorig seizoen. Maar nieuw voedsel moet nog even op zich laten wachten. 


Zo is het ook met wat er in jouzelf nog aan reserves is. En wat er aan het ontkiemen is. 


Door de feestelijke stemming van de jaarwisseling en de frisse zin voor het nieuw jaar is het makkelijk om opgezweept te worden door voornemens en goede intenties die je van anderen hoort.  




Als je meer met de seizoenen gaat leven zul je merken dat in januari de natuur nog niet veel verandert. In de natuur groeien plannen nog langzaam, onder de grond in het duister. In de natuur begint 1 januari niet met een vliegende start. Om je goeie intenties voor het nieuwe jaar niet te snel te laten uitdoven is het goed om niet te hard van stapel te lopen. 




Je kunt ze wel de ruimte geven door goede randvoorwaarden te maken. Bijvoorbeeld door op te schrijven wat zoal in je hoofd opkomt aan plannen (maar nog niet beginnen met uitvoeren). Als je wilt opruimen, hang dan bijvoorbeeld alvast de kledingstukken die je niet meer bij je vindt passen aan een kant in de kast (en beoordeel later of je ze echt weg gaat doen). Je kunt een doos of tas klaarzetten voor spullen die je tegenkomt en naar de kringloop kunnen. Je kunt de voorraadkast inventariseren en opschonen. Of bedenk meteen ’s morgens wat je die dag wilt gaan koken. 




Blijf nog even  - net als de natuur – in het langzame tempo. Meld je nog even niet aan voor die challenge of cursus – de ene nog aansprekender dan de ander - waar je socials zich mee vullen. Vul je agenda nog even niet met allerlei afspraken, uitstapjes. Stel het kopen van materialen voor die hobby die je wilt gaan uitvoeren nog even uit, kijk wat je nog in huis hebt, voordat je je in iets nieuws stort. Blijf nog zoveel mogelijk weg van het nieuws, want dit geeft heel veel innerlijke onrust (en je hebt er als individu weinig invloed op). 




Naast de vele nieuwe prachtige plannen die je wellicht hebt, kan er ook een beetje weemoed om de hoek komen kijken over het jaar dat is afgesloten. Het einde van de Kerstperiode is aan de ene kant het einde van veel prikkels, geregel, indrukken en vaak meer eten dan goed voor je is. Maar het is ook het einde van een gezellige sfeer, het einde van momenten dat je samen was met dierbaren, het einde van de vakantie met je kinderen. Zo keken mijn dochter en ik elke week op vrijdag naar The Masked Singer. Dat was ons moment met z’n twee, waarbij we ongegeneerd door het programma heen konden praten zonder de echtgenoot te irriteren en we toastjes met boursin aten. Nu het programma er niet meer op is, betekent dat we dat specifieke moment met ons tweeën ook niet meer hebben. Dat stemt me weemoedig. Ik zou kunnen kiezen om het lege moment gelijk op te vullen met iets anders, maar ik wacht nog even af.


Warme groet, 

Anita 

2 opmerkingen

  1. De feestdagen vond ik gezellig, maar ik heb er geen probleem mee om het gewone ritme weer op te pakken. Het geeft ook veel extra prikkels, al doen we niet mee met al het commerciële gedoe rond de feestdagen.
    Ik probeer ook echt van de winter/ de rust te genieten, lekker met een breiwerkje op de bank. Straks begint het moestuinieren weer en wil je weer meer buiten zijn. Bedankt voor het organiseren van de Twaalf heilige nachten, ik heb er uit gehaald wat voor mij passend is. Ik ben er ook nog niet mee klaar, zoiets sudderd bij mij nog een tijde door ;)
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De dagelijkse dingen weer oppakken geeft ook weer levendigheid vind ik. Soms gaat het met tegenzin, maar als de locomotief eenmaal op stoom is, dan kachelt ie wel weer voort. Fijn om te horen dat je de Twaalf Heilige Nachten kon toepassen op jezelf. Een heel mooi jaar gewenst!

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!