Wat ik de afgelopen tijd kocht

foto via Canva.com


Na diverse blogposts over besparen en zuiniger leven, bedacht ik dat ik wel eens iets wilde schrijven over wat ik dan wél koop. Hoewel ik heel veel spaarzame gewoontes heb, is het natuurlijk niet zo dat ik helemaal niks koop. Het is ook niet zo dat ik nooit iets (te) duurs koop, of dat ik nooit een miskoop doe, of iets koop wat ik niet perse nodig heb. Wel koop ik veel gerichter, laat ik me niet snel meer door mijn eigen enthousiasme meeslepen en ben ik veel terughoudender geworden. 


Een vrij lange periode heb ik behoorlijk zuinig geleefd, dat gaf me financiële rust. Het uiteindelijke doel was om een goede buffer op te bouwen en blijvend meer bestedingsruimte overhouden. Dat is gelukt. 


Zuinig leven is nog steeds iets waar ik naar terugkeer, omdat ik mezelf een prettiger mens vind als ik bewust met mijn geld omga, maar ik kan in periodes losser zijn met geld. In het begin gaf dat me het gevoel dat ik afdwaalde van mijn missie, en soms was dat ook zo, maar ik leer steeds beter om onderscheid te maken tussen echt afdwalen en tussen iets kopen wat voldoet aan een behoefte. 


Kortom, welke producten ik koop, moet ook passen bij de waarden hoe ik wil leven. 


Sinds ik opgeruimder, minimalistischer, eenvoudiger leef ben ik bijvoorbeeld meer overgestapt op natuurlijke producten. Dat kan gaan om (biologische/onbespoten) basis ingrediënten zodat ik from scratch kan koken, het kan gaan om natuurlijke stoffen (wol, zijde, linnen, katoen i.p.v. polyester mix, fleece) het kan gaan om zuivere verzorgingsproducten of om natuurlijke geneesmiddelen. 


De les die ik gehaald heb uit de afgelopen jaren is dat het gros van wat er te koop is in supermarkten, drogisterijen, kledingwinkels, meubelwinkels, een negatief effect heeft op onze leefomgeving en op onszelf. Vermijden is het toverwoord geworden, want uitbannen is als individu bijna onbegonnen werk. Dat vind ik wel eens lastig aan deze tijd; er komt zoveel op de consument af (bewerkt voedsel, medicijnen, energy drinks, synthetische stoffen, synthetische geuren) dat je meer bezig bent met vermijden dan dat je echt gericht op zoek kunt naar het artikel wat je wél wilt hebben. 


Nu naar wat ik zoal kocht de afgelopen maanden (eind 2023): 


Loveli

De Loveli deodorant is ontwikkeld door Linda, nadat ze leerde hoe de stoffen in reguliere deo in verband worden gebracht met borstkanker. Haar moeder kreeg de diagnose borstkanker en werd gewaarschuwd geen deodorant meer te gebruiken met aluminiumzouten erin. Zelf ben ik jaren geleden afgestapt van het gebruik van deo-spuitbussen, omdat ik niks meer in huis wilde op drijfgas en ik merkte dat de nevel mijn slijmvliezen irriteerde. Ik heb verschillende natuurlijke roller deo’s gebruikt en de deo van Weleda – granaatappel bevalt mij het beste. 

Ik kocht de Loveli voor mijn dochters, als alternatief voor de goedkope spuitbussen die ze zelf waren gaan kopen. Eerder had ik voor hen de spray (pomp) van Happy Earth gekocht, maar die was niet afdoende voor tienerzweet. De Loveli Apple Blossom wordt alom geprezen voor tieners en pubers. Geen meuk op je lijf smeren, dat kan je maar het beste zo jong mogelijk geleerd worden. 


Website: Loveli


Wikkelset

Nog een aanschaf voor de dochters. De aanleiding hiervoor kwam doordat ik een Introductieworkshop organiseerde voor de Antroposofische Patiëntenkring waar ik lid van ben. Ik deed de organisatie, en de wikkeljuf kwam een demonstratie geven. Als tiener kon ik hele hevige menstruatiekramp hebben. Soms was ik echt gevloerd en kon niet op mijn benen staan. Later ging dat over. Dat zie ik wel eens terug bij mijn eigen dochters. De antroposofische zorg geeft veel aandacht aan uitwendige zorg. Een van de manieren is het wikkelen. Het wordt veel gebruikt bij baby’s wanneer ze krampjes hebben of koorts. Heel veel uitwendige zorg kun je thuis toepassen, maar mensen voelen zich onzeker hierin, omdat de kennis hierover niet meer overgebracht wordt van de ene generatie op de andere. Als je de kans krijgt om een workshop te volgen, raad ik het zeker aan. Er is namelijk zóveel wat je zelf kunt doen aan het herstellen van lichamelijk ongemak. 

Doordat ik betrokken was bij de workshop en zelf meer leerde over het wikkelen, wilde ik de materialen hebben om thuis toe te passen. Ik had inmiddels zóveel gehoord wat ik graag had willen weten toen mijn dochters klein waren. Zelfs de oudere deelnemers die er waren om de kennis te gebruiken voor hun kleinkinderen zeiden: ‘mijn kind was een huilbaby. Ik wilde dat ik dit vroeger had geweten.’

Ik kocht een basisset van wikkels, kamilleolie en een warmwaterkruik van fashy.* De set op de foto is voor een jongere, d.w.z. de lengte van de wikkels is korter dan die voor een volwassene. Je kunt ook heel makkelijk zelf de materialen knippen van bijvoorbeeld een molton hoeslaken, of flanellen laken en een wollen (baby)deken. 




Shea butter

Nog eentje voor de uitwendige zorg. Deze shea butter van Puur Geluk is op de markt gebracht door een mama van een drieling. Ze realiseerde zich dat het heel erg belangrijk werd dat ze goed voor zichzelf zorgde. Ik hou ervan wanneer mensen uit een eigen persoonlijke noodzaak op zoek gaan naar gezonde producten. De blogsposts die ik schrijf over Zelfzorg (onderdeel van Holistisch Opruimen) hebben ook altijd die insteek: neem de eigen regie en ga op zoek naar wat jouw gezondheid ten goede komt. 

De tip voor deze Shea Butter haalde ik uit de FB groep voor Tweeling Moeders, dat is wel zo ongeveer de plek wat mijn grote graadmeter is voor zo ongeveer alle huishoudelijke nieuwtjes en weetjes. 

Als je net moeder bent, kan ik je aanraden om een (facebook)groep te zoeken met gelijkgestemden. Een plek waar je dagelijkse wijsheden en ervaringen kunt horen en jouw eigen vragen kunt stellen. 

De shea butter was al door heel veel moeders uit de groep gekocht er werd een wonderzalf genoemd. Je kunt het op littekens gebruiken, op striae, op kloven, droge huid. Mijn dochters en ik zelf gebruiken er alledrie van en vinden ‘m erg fijn.  


HEMA agenda

De bureau-agenda van de Hema* is een jaarlijkse aanschaf. Wij gebruiken ‘m als gezinsagenda. Deze van de HEMA voldoet aan al mijn wensen (of moet ik zeggen: eisen?) voor een werkbare gezinsagenda: formaat is groot, maar niet té groot. Alle dagen van de week verdeeld over twee bladzijdes. De agenda blijft opengeslagen liggen, klapt dus niet weer dicht. Heeft geen ringband, want een ringband onderbreekt het overzicht en als je rechtshandig bent, schrijft het onhandig aan de linkerkant en vice versa. De week begint op maandag (agenda’s mogen bij mij echt niet op zondag beginnen, dan raak ik hopeloos in de war). En als bonus heeft deze agenda ook nog een lintje om de week te markeren. Er is voldoende ruimte per dag om te schrijven. En niet te duur. Ik koop ‘m vrijwel altijd in de stenen winkel, of bestel online via Euroclix, waar ik punten spaar. 


Glazen van de Xenos

Een van de opdrachten tijdens de najaarsbingo was om de keukenkastjes door te lopen te selecteren wat niet visite-waardig is. Eenlingglazen. Mokken waar een oor af is, of een hoek uit. Glazen die dof zijn. Items die niet goed stapelbaar zijn. 

Ik was vrij grondig te werk gegaan en had een kant van het keukenkastje leeggehaald, schoongemaakt en flink uitgedund. Het stoorde me al langer dat er vrij veel glazen in stonden, terwijl ze niet geschikt waren voor visite. Er is er maar éen van, dof, te klein, of anderszins onduidelijk formaat. Traditionele bierglazen, die door anderen dan weer colaglazen genoemd worden, maar hoe dan ook mijn hart niet sneller doen kloppen. Er was een tijd dat ik het allemaal wel prima vond, dan was mijn gedachte: ik heb glazen in de kast, hoef ik ook niks te kopen en het drinken smaakt hetzelfde in elk eender welk glas. 

Maar dat was een andere tijd en een andere fase. Dat is ook iets wat ik geleerd heb van cyclisch opruimen; een keus is altijd in ontwikkeling, wees telkens nieuwsgierig naar welke keus op dat moment het beste is voor jou, plak geen vaststaand oordeel op een eerdere keus. 

Kortom, ik besloot dat ik mooie nette glazen wilde voor water of frisdrank die ik met plezier aan visite wilde voorzetten. Even dreigde ik nog in een queeste te belanden met het zoeken naar groene en amberkleurige picardieglazen, maar ik heb mezelf op tijd beteugeld en kocht een zestal glazen bij de Xenos, gewoon in een stenen winkel, omdat ik dan gelijk kan zien of ik het oké vind wat ik op het oog heb en ik kan het gelijk meenemen en er hoeft geen bestelbus voor te rijden. 


Schoenen in de uitverkoop

Voor het winterseizoen had ik geen geschikte schoenen meer. Het was al november en ik droeg nog steeds dezelfde lage schoenen als in de zomer. Het enige paar laarsjes dat ik nog had, waren al een paar jaar oud en eigenlijk niet stevig genoeg voor mijn enkels. De schoenenwinkel waar ik met mijn meiden al vanaf hun eerste schoenen kom en ook wel eens voor mijzelf, stopte ermee en ze hield een kortingsactie. Ik besloot dat ik hoe dan ook langs wilde gaan, ook al zou ik niet slagen, om ze te bedanken voor de service en het leuke contact. Ik kwam er denk ik twee keer per jaar voor de meiden, meestal in de opruiming en het was altijd een feestje. De kinderafdeling stopte ongeveer tegelijk met dat mijn dochters te groot werden en ze graag zelf wilden winkelen. 

Ik had best geluk, ondanks dat de schappen al voor driekwart leeg waren, stonden er nog twee paar in mijn maat die ik leuk vond. Uiteindelijk heb ik ze beiden gekocht. Volgens mij 40% korting. In dit geval was het mij niet in de eerste plaats om de korting te doen, maar ook als blijk van waardering. 





Jas via Marktplaats

Het werd ook wel eens tijd voor een andere winterjas. Mijn vorige jas was een supergoed geslaagde aankoop via Marktplaats. Dat was 6 of 7 jaar geleden. Inmiddels werd de rits lam en zakte steeds naar beneden en tja dat tocht nogal in de winter. Ik ging opnieuw zoeken op Marktplaats. Ik hield het bij hetzelfde merk (Creenstone), want dat is makkelijker zoeken en ik kon de maat goed inschatten. Als ik iets specifieks zoek op Marktplaats dan maak ik een zoekopdracht aan, dan krijg ik een melding wanneer er nieuwe advertenties geplaatst zijn. 

Uiteindelijk ging ik voor deze jas en betaalde het schappelijke bedrag van €30. De mouwen blijken iets aan de krappe kant, en ik vind ‘m minder geslaagd dan mijn vorige jas, maar voorlopig vind ik het prima. 





Er zijn talloze keuzes te maken als het op kopen aankomt. De ene keer zul je de tijd die het kost meer laten wegen, de andere keer heb je gewoon geen ruimte in je budget. Er zijn kortingsbonnen te kust en te keur. Misschien heb je bedenkingen bij het kopen van gebruikte spullen, maar laat je niet afschrikken door tweedehands. Meestal blijkt een tweedehands item nauwelijks van nieuw te onderscheiden. 


Laat elke keus in jouw voordeel werken. 


Warme groet, 

Anita



* In deze blogpost staan affiliatelinks naar producten. Mocht je via de link iets kopen bij deze online winkels, dan ontvang ik een kleine vergoeding. Dat maakt het voor mij weer mogelijk om verder te blijven schrijven en mijn artikelen gratis te plaatsen. 


6 opmerkingen

  1. Bedankt Anita, ik vond het leuk, leerzaam en sommige dingen maakten me nieuwsgierig. Zo klikte ik door naar het wikkelen. Wat een leuke dingen staat er op die site. Dus bedankt!
    https://momentsfrozentime.blogspot.com/2024/01/welke-vogel-draagt-een-koptelefoon.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Aritha. Het wikkelen is echt de moeite waard om je meer in te verdiepen.

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen hoe jij heel bewust bepaalde aankopen doet. Ik ben het ook met je eens dat het niet altijd even makkelijk is om een aankoop die je doet te verantwoorden (aan jezelf, niet aan anderen!). Want niet alles is noodzakelijk, maar soms toch nodig. Het klinkt dubbel maar jij snapt wat ik bedoel. Er was een heel interessante aflevering van Focus op de NPO afgelopen week, over fast fashion. Dat soort docu's zouden ze wat mij betreft op school bij de lessen burgerschap (maatschappijleer) als lesmateriaal moeten inzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je langskomt en een reactie achterlaat. Voor echt duurzame Mode en Kleding is er nog een lange weg te gaan vermoed ik.

      Verwijderen
  3. Die deodorant blijft met name bij mij hangen. Ik gebruik nu Dove. Ik ga eens nakijken of daar aluminiumzout in zit. Leuk om verder te lezen wat je zoal gekocht hebt Anita. De schoenen lijken me fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie er vast te zijner tijd wel een blogpost over bij jou van jouw bevindingen van deodorants.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!