Nieuwjaarswens 2024



Elk jaar maak ik voor mezelf een nieuwjaarswens. Je zou het ook een voornemen kunnen noemen, maar voornemens hebben de neiging om te vrijblijvend te zijn. En ze zijn vaak gericht op iets aan jezelf waar je ontevreden over bent. Een wens uitspreken voor jezelf heeft een andere lading. Een wens werkt  vervullend. 

Zo’n nieuwjaarswens is een boodschap aan mezelf, een thema wat ik het hele jaar mee wil nemen. Die wens is niet alleen voor mezelf, maar ook universeel. 


Dit jaar is de boodschap voor mezelf:


Wat is mijn waarde?



Dit is een thema waar ik de laatste tijd steeds meer over nadenk. 

Welke waarde(n) voeg ik toe aan de wereld? Wat is mijn inzet, mijn aandacht of mijn kennis waard? De nieuwjaarwens gaat ook over: mag ik zeggen ‘ik ben het waard’?



Mijn leven vereenvoudigen heeft me op veel vlakken opgeleverd wat ik zocht; een opgeruimder huis, een financiële buffer, niet meer leven op de automatische piloot. Maar er zijn nog innerlijke ruimtes die onvervuld zijn. Waarde en geld en tijd zijn vaak gevoelige onderwerpen, iets waar een ander snel een mening over heeft. De dingen hoeven niet op een weegschaal, maar als de weegschaal altijd naar dezelfde kant gaat, kun je dan nog spreken van een weegschaal? 


Ik deel een stukje uit de mini-bingo Twaalf Heilige Nachten waarin we een reis langs de sterrenbeelden maakten. Het komt uit de mail van de 6e dag (oudjaarsdag) en gaat over het sterrenbeeld Weegschaal. 


Het gebied van de Weegschaal is verbonden met de geestelijke wereld van Beweging.


Het zonnestelsel is voortdurend in beweging. Planeten draaien om elkaar heen in een bepaald patroon. Ze hebben elkaar ook nodig en houden elkaar in evenwicht. Ze functioneren eigenlijk als een gesloten systeem. Elk onderdeel heeft zijn eigen unieke bijdrage aan het geheel.


Het komende jaar wil ik meer leven vanuit mijn hart, vervulling zoeken van binnenuit en niet teveel kijken naar hoe anderen doen wat ik ook zou willen doen. 


Afgelopen jaar ging mijn nieuwjaarswens over ‘achterover leunen’. Wat ik vorig jaar geschreven heb, voelt nog steeds actueel. Ik had bij wijze van spreken de hele blogpost opnieuw kunnen gebruiken. Mijn nieuwe wens sluit hier voor mijn gevoel naadloos op aan. Het komend jaar neem ik de waarde-vraag met me mee. Het gaat een zoektocht worden en waarschijnlijk zal ik verder uit mijn comfort zone moeten gaan, zoals met alles wat ik tot nu toe deed is het een kwestie van nieuwsgierig op onderzoek gaan. 


Het komende jaar hoop ik weer veel te kunnen schrijven en met jullie te delen. De opruimbingo's ga ik  ook dit jaar weer geven. Ik ben er heel dankbaar voor hoe enthousiast de bingo's ontvangen worden. Hopelijk lukt het me om nog veel meer moois te maken. 


Warme groet en voor iedereen een gezegend, gezond en geinspireerd 2024. 


Anita



Geen opmerkingen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!