Ervaringen van deelnemers aan de Najaarsopruimbingo 2023

 



Ruim een week geleden sloten de deelnemers en ik de Najaarsopruimbingo af. Wat was het een bijzonder mooie bingo! Elke ronde heeft natuurlijk zijn eigen unieke sfeer, en ik heb van elke bingo genoten, maar het lijkt wel of de uitwerking elke keer sterker wordt. Sommige deelnemers deden voor de tweede of derde keer mee. 

Wat een verrijking!

Wat een verrijking was deze bingo weer! De ervaringen, het vertrouwen, de openheid en de ruimte die er komt voor de deelnemers! Een van de deelneemsters schrijft dat het woord ‘opruimbingo’ eigenlijk te simpel is voor wat het daadwerkelijk is. En dat is wel waar merk ik; het opruimen aan de hand van mijn opruimbingo’s is meer dan de aantallen bij elkaar zoeken en een vakje inkleuren. De opdrachten die ik geef, geven verdieping. Ook als je misschien een week of twee niet toekomt aan het opruimen, dan geeft alleen het lezen van de dagelijkse mails al meer inzichten. Aan de hand van de opdrachten leid ik je in de richting waar je naar op zoek bent. 


Ik deel graag een paar ervaringen van de deelnemers: 



“Ik geniet elke dag van je mailtjes en van je tips. 
Ontzettend jammer dat het alweer stopt. Ik ga de mailtjes missen.”

“Door jouw handreikingen komt dan ook weer eens boven wat nu eigenlijk echt speelt, bijna een soort 'wie ben ik' en natuurlijk door de hele opruimbingo. ‘Opruimbingo’ is eigenlijk een veel te simpel woord voor iets wat zoveel losmaakt, bijna opruimyoga. Je leest jouw mail en gaat met een soort mantra de dag in waarin de ene dag langer/beter gaat dan de andere...maar zoveel meer om over na te denken.” 

“Ik hou erg van de wijsheidjes iedere dag, jammer dat je (nog?) geen scheurkalender hebt.“

“Ik zie steeds meer waar ik naar toe wil: duurzaam leven, met veel ruimte voor natuur (buiten zijn) en creativiteit (handwerken).”

“Ik mag milder voor mezelf zijn. Ik mag voelen wat er nu speelt en waar ik in het moment behoefte aan heb. Het is zo fijn om nu die zachtheid voor mezelf te kunnen toelaten.”

“Ik genoot elke dag van de mail van Anita met de fijne teksten. Ik heb mezelf meer ruimte gegeven om hiermee te mijmeren en te schrijven.”

“Dankjewel Anita voor al je ondersteunende, stimulerende mails met zoveel wijze woorden. Ook bij mij reisden ze steeds mee in de dag!”

“Vorige week heb ik heel rustig aan gedaan. Ik was erg moe en wat ziekig. Wat ben ik blij te merken dat ik mezelf hiervoor tegenwoordig zoveel meer ruimte geef. Eerst was er nog weerstand. Viel ik in mijn oude patroon van doorgaan en volhouden. 'Een uur per dag toch, had ik met mezelf afgesproken?!' Daarna volgt er tegenwoordig gelukkig steeds sneller een omslag. O ja, dat hoeft helemaal niet. Ik mag milder voor mezelf zijn. Ik mag voelen wat er nu speelt en waar ik in het moment behoefte aan heb. Het is zo fijn om nu die zachtheid voor mezelf te kunnen toelaten.“


Wat waren mijn eigen ervaringen?

Zelf deed ik ook mee met opruimen. Daardoor hou ik voeling met wat er speelt, kan ik eventueel bijsturen met de opdrachten als ik merk dat de groep of het seizoen net iets anders nodig heeft. Maar ook ik heb nog steeds onontgonnen gebieden in mijn huis. En er blijft elk seizoen en elk jaar wel iets op te ruimen, je hele leven lang. Maar op den duur wordt het beter te overzien. Voor mij voelt het opruimen niet meer zo overweldigend of als dweilen met de kraan open. De seizoensbingo's zijn een mooie manier om het opruimen te onderhouden. Dat de dagelijkse mails zo gewaardeerd worden en een vast startpunt van de dag worden, daar ga ik verder op broeden, of ik daar iets mee zou kunnen. 


Als je op de hoogte wilt blijven van komende opruimbingo's, dan is het handig om je aan te melden voor de (maandelijkse)nieuwsbrief/inspiratie mail. In de mails kondig ik aan wanneer er een nieuwe ronde start. 

Warme groet, 
Anita


1 opmerking

  1. Dat klinkt heel mooi en inspirerend Anita! Wat mooi dat je zoveel kunt betekenen voor anderen met de opruimbingo!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!