Langs de minimalistische meetlat



Ruim tien jaar geleden begon ik te schrijven over opruimen en eenvoudiger leven. Je zou denken dat ik inmiddels een ordelijk huis heb met strakke lijnen, gladde oppervlakken, lege vloeren, maar bij mij in huis is het anders. Ik noemde mezelf al eens een minimalist met veel spullen.


Wanneer je je bezig gaat houden met opruimen en minimalisme en je komt meer in aanraking met anderen (offline of online) die zich hier ook mee bezig houden, dan zie je nog wel eens oordelen over en weer. Soms een oordeel naar jezelf over wat je nog ‘teveel’ hebt en soms oordelen van een ander, die vinden dat jij ook wel zonder datgene kunt waar zij ook zonder kunnen leven. Zo wordt jij langs de minimalistische meetlat van een ander gelegd. 


Er is geen minimalistische meetlat waar je jezelf langs hoeft te leggen, hooguit alleen jouw eigen maatstaf, van hoe het eerst was. 

Is jouw huis opgeruimd genoeg voor jou? Heb je ruimte voor je kwaliteiten? Is je huis een fijne plek geworden die aan jouw behoeftes voldoet? Ervaar je zingeving? Werken de spullen vóór jou of tégen jou? Na elke ronde opruimen ga je je verder en verder verdiepen. Je leert jezelf steeds beter kennen en de uiterlijke wanorde maakt plaats voor innerlijke rust en kalmte. 


Ooit hoorde ik een vriendinnetje van mijn dochters eens liefkozend zeggen ‘het is hier altijd een beetje rommelig’. 


Ondanks dat beetje rommelige voel ik me innerlijk veel kalmer dan tien jaar geleden. Opruimen heeft me geleerd dat het om meer gaat dan de afwezigheid van spullen. Opruimen is een manier om richting aan je leven te geven wanneer je bent vastgelopen. Opruimen is een praktische manier om richting aan je leven te geven en je gevoel van zingeving te vergroten. 


Vroeger kon ik me wel opgelaten voelen als ik merkte dat mensen mijn huis rommelig vonden. Dan voelde ik hun onuitgesproken oordeel, maar in de loop der jaren voel ik steeds minder ongemak. Ik heb niks om me voor te schamen. Ik heb hard gewerkt aan het herstellen van mijn eigen huis en mijn leven, en ik heb daarbij niet de makkelijkste weg afgelegd.  


Opruimen en minimaliseren was en is voor mij – naast het minderen van spullen – ook een kwestie van loskomen van opgelegde ideeën. Een manier om vrijer te leven volgens mijn eigen kwaliteiten en mijn eigen waarden. Je verliest onderweg vaak genoeg het vertrouwen, soms denk je dat je je verstand verliest, maar heb vertrouwen, het wordt altijd beter dan het was. Blijf de handelingen doen die je de persoon maken die je graag wilt zijn. Blijf stappen zetten naar het leven zoals dat voor jou waardevol is. Vind jouw eigen vorm van een minimalistisch, opgeruimd of eenvoudig leven, volgens jouw eigen minimalistische meetlat. 


Warme groet, 
Anita


=======================================================================

Wil je elke maand een nieuwsbrief/inspiratiemail ontvangen en meer leren over hoe opruimen en minimalisme voor jou kan werken? Klik hier om je aan te melden <--> 


2 opmerkingen

  1. Het is mooi om je bewust te worden van de normen om je heen, en hoe je daardoor beïnvloed wordt, en ze vervolgens te onderzoeken. Dat vind ik ook zo fijn aan mijn filosofiegroep. Het maakt me ervan bewust hoe relatief alles is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt me ook fijn dat je er met een groep over kunt praten.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!