Voorjaarsopruimbingo 2023 ~ vasten met spullen

 



Elke wisseling van de seizoenen heeft in zichzelf een natuurlijk proces van afbreken en opbouwen. Daardoor is elke seizoenswisseling geschikt om extra op te ruimen, maar opruimen in het voorjaar heeft toch wel net die extra energie. Een frisse start maken. Opnieuw beginnen of wellicht de draad oppakken waar je ‘m verloren was.


Net als vorig jaar begint de Voorjaarsopruimbingo tegelijk met de Vastentijd. Traditioneel denk je aan het vasten van eten, maar tijdens de opruimbingo gaan we Vasten met Spullen. 


We gaan 30 dagen opruimen, ontspullen, minimaliseren, hoe je het wilt noemen (ik gebruik de termen vaak door elkaar). Het idee van de opruimbingo is dat we gezamenlijk online starten op 22 februari. Vanaf die dag ontvang je van mij elke dag een mail met een bingogetal en een opruimopdracht. Het bingogetal is het aantal items dat we die dag gaan opruimen. Je ontvangt een bingokaart helemaal in stijl bij het seizoen met daarop 30 vakjes om in te kleuren. Op zondag stuur ik geen mail, om een beetje rust in te bouwen. Elke dag geef ik een suggestie voor wat je kunt opruimen of een voorbeeld uit mijn eigen opruimervaring, een onderzoekende opdracht of een inspirerende quote.


Het centrale thema van deze Voorjaarsopruimbingo is: 

Vertrouwen hebben voor de dag van morgen. 

Meer dan andere jaren hoor ik om me heen hoe de spirit nog een beetje ontbreekt. Men vindt deze winter lang duren en de wereldproblematiek geeft ook niet veel om naar uit te zien. Er zal altijd iets in ons leven zijn wat ons uit balans brengt, iets wat onszelf aangaat, of iets in de wereld waar we ons zorgen over maken. Hoe blijven we betekenis geven aan ons eigen leven? Hoe houden we vertrouwen voor de dag van morgen? 


De dagelijkse opdrachten zullen allemaal rond dit hoofdthema opgebouwd worden. 


Elke week heeft een eigen sub-thema

Week 1  Verder kijken

Week 2 Levensdoel

Week 3 Lichter leven

Week 4 Zuivering

Week 5 Opnieuw beginnen


Voorbeelden van opdrachten uit eerdere bingo's zijn: 
Najaarsopruimbingo Sociale contacten
Zomeropruimbingo grenzen stellen


Net als met de vorige bingo's zijn de dagelijkse opdrachten bedoeld om je aan te moedigen. Kijk hoe je de opdrachten kun vertalen naar je eigen leven, wat kom je bij jezelf tegen, terwijl je opruimt. Alles doe je in de beslotenheid van je eigen huis. Ik ben er om je te begeleiden als je ergens in vastloopt. Voor wie wil, is er een facebookgroep om mijlpalen of worstelingen te delen. Je mag de opdrachten zo strikt of los toepassen als goed voor jou voelt. 


Lijkt het je leuk om (weer) mee te doen? 

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe startdata. 



Ik ontmoet je graag bij de voorjaarsbingo. 


Warme groet, Anita

4 opmerkingen

  1. Wat leuk dat je dit weer organiseert! Ik vind het er ook een mooie tijd van het jaar voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Alle wisselingen van de seizoenen geven opruimkriebels, maar die voorjaarsschoonmaak toch wel het meest.

      Verwijderen
  2. hoi hoi, even een vraag ik heb deze maand enorm veel opgeruimd (weggedaan) omdat ik wil verhuizen op hopelijk korte termijn weet niet of ik deze bingo kan meedoen? Wat is wijsheid in mijn situatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twijfel je of de start van de bingo samenvalt met een verhuizing? Of twijfel je of je niet genoeg spullen meer hebt voor een opruimbingo? Ik heb een paar ideeën voor je over wat wijsheid is in jouw geval. Wil je me een mailtje sturen? anitasdagboek@gmail.com

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!