Yoga: de benen omhoog





























Ik doe het niet vaak genoeg, de benen omhoog. En dan bedoel ik echt met de benen rechtop, voeten in de lucht. Toch is het goed voor me, heb ik gemerkt. Door de operatie aan mijn onderbeen waarbij een moedervlek is weggehaald en de wond ging ontsteken, heb ik altijd een bepaald ongemak aan dat been. En als vrouw van een bepaalde leeftijd - in de overgang - is het ook goed om wat meer zorg aan de bloedsomloop te besteden.

Met de benen omhoog geeft niet alleen ontspanning op korte termijn, maar ook op de lange termijn.
Neem een yoga mat of een dikke deken en leg deze bij een wand. Ga ontspannen liggen en laat de benen tegen de muur rusten. Een dun kussen of een zachte deken onder de onderrug geeft nog wat extra ontspanning. Zorg dat je je comfortabel voelt.

Al na een paar minuten voel je je meer ontspannen, je ademhaling wordt rustiger, je hoofd wordt rustiger. Het hart hoeft niet zo te pompen om het bloed helemaal naar je benen te pompen. Door het steuntje in de onderrug stroomt de energie beter door en krijg je waarschijnlijk warme voeten, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt met je voeten in de lucht.

Op de lange termijn zijn er ook allemaal voordelen. Als je deze oefening vaker doet heeft dit een gunstig effect op je bloedsomloop, je hart, je spijsvertering en je afweersysteem. Het wordt ook wel geadviseerd ter voorkoming van spataderen. Het is ook gunstig voor de lymfeklieren en dat kan ik wel gebruiken, want het lymfestelsel in mijn onderbeen is door de operatie onderbroken.

Op zich kun je deze oefening doen zo lang als je wilt, maar in het begin zou ik het bij een paar minuten houden en gaandeweg opbouwen.

Fijne oefening gewenst!
Anita

========================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. Hier lees je hoe ik een jaar lang mijn huis opruimde. 

Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Wil je op de hoogte blijven, dan vind ik het leuk wanneer je je aanmeldt voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. 



7 opmerkingen

  1. ik hou vooral van makkelijke oefeningen...dit is wel iets voor mij...ga ik doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk ik doe het regelmatig na een lange wandeling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat wist ik niet dat dit een goede oefening is om mee tot rust te komen! En hij is lekker makkelijk lijkt me. Dankjewel voor de tip. Ik ga deze zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn eerste reactie hierop is: een paar minuten zomaar liggen met mijn benen omhoog? Daar heb ik geen tijd voor.
    Voer voor psychologen... (want de waarheid is natuurlijk dat ik daar geen tijd voor máák en dat zegt dan weer heel wat over de manier waarop ik voor mezelf zorg - ik weet het allemaal wel, maar in de praktijk doe ik er niets mee)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel ken ik wel ;-)
      Dit is ook typisch een artikel om mij er zelf aan te herinneren om het vaker te doen.
      Er is toch ook dat gezegde: als je geen 10 minuten de tijd hebt om te mediteren, mediteer dan 20 minuten.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!