Hoe begin ik met besparen



Toen ik circa 10 jaar geleden begon met besparen ging er een wereld voor me open. Ik beschouwde mezelf als een redelijk intelligent mens, ik was geen big spender en had van huis uit leren sparen. Evengoed bleek er nog een wereld aan mogelijkheden te zijn om geld over te houden!


Inmiddels is het besparen er zo ingesleten dat ik er niet meer dagelijks mee bezig ben. 1 a 2 keer per jaar zet ik de boel weer op scherp en vanaf daar ga ik weer verder. Veelal voelt wat ik hierover te zeggen heb als een open deur, maar ook ik ben ooit begonnen om door die open deur te lopen. In mijn nieuwsbrief van april heb ik het over mijn idee om meer over besparen te vertellen. Te vertellen over de tips waar ik zelf zo veel aan heb gehad, maar ook over wat ik zelf bijgeleerd heb. 


Als jij aan het begin staat van je bespaaravontuur zou je je ontmoedigd kunnen voelen door al die mensen die al zoveel verder zijn dan jij. Al die succesverhalen van mensen die €500 per maand op hun boodschappen kunnen besparen, die hun hypotheek kunnen oversluiten voor een fractie aan rente, die hun tweede auto verkochten. Je zou er van de weeromstuit helemaal niet meer aan beginnen! Ik wil je geruststellen en op het hart drukken dat iedereen ooit aan het begin is gestart. En iedereen heeft op enig moment de moed opgegeven. Maar is vervolgens weer opnieuw begonnen. 


Laat je niet teveel leiden door succesverhalen van andere mensen die in 6, 12 of 18 maanden schuldenvrij zijn, in twee jaar tijd hun studieschuld aflossen, of elke maand 1000 euro overhouden door te besparen op boodschappen, een paar verzekeringen opzeggen of wisselen van energieleverancier. 


Dit is weliswaar indrukwekkend, maar niet de realiteit voor iedereen. Het is prima wanneer jij er langer over doet. Het is immers geen wedstrijd om te winnen van een ander, je doet het uiteindelijk voor jezelf. Het is jouw eigen weg. 


Er zijn duizend en een manieren om te besparen. 

Hieronder 10 manieren om je op weg te helpen: 


1) Meld je af voor reclamemails van winkels en reduceer zo je verleidingen

2) Plak een NEE-sticker op je brievenbus

3) Leer om iets zelf te maken of zelf te repareren. YouTube of WikiHow is een grote bron van informatie

4) Centreer het doen van boodschappen, bestellingen, betalen rekeningen op 1 of 2 dagen. Tegenwoordig hou ik de dinsdag en vrijdag aan als betaaldagen. Gevoelsmatig vind ik het vele malen prettiger om het uitgeven van geld tot twee dagen te beperken, in plaats van te spreiden. Geld heeft een bepaalde energie en als je geld uitgeeft vloeit er energie weg. Twee dagen voelt voor mij veel prettiger dan dat ik elke dag weer iets heb waar wat aan uitgegeven moet worden (denk aan: bestelling bij drogist, factuur huiswerkbegeleiding, creatieve club van de kinderen, factuur tandarts). Iets met de zure appel. 

5) In het verlengde hier van: vermijd winkels. Probeer je boodschappen in fysieke winkels ook te verzamelen op een bepaalde dag. Het voelt heel prettig als je een paar dagen in de week hebt waarop je helemaal niks uitgeeft. 

6) Hou een maand lang je hand op de knip. Of noem het een no-spend challenge. Puur als uitdaging om jezelf te testen. Is het echt waar dat je iets moet aanvullen als het op is? Is het echt waar dat je iets moet vervangen als het kapot gaat?

7) Ruim je huis op. Dit is de allergoedkoopste dagbesteding die er bestaat. 

8) Verkoop de spullen die je bij het opruimen hebt overgehouden

9) Werk met een boodschappenlijstje en leer koken met basisproducten. Rijst met groenten, aardappels met groenten, pasta met groenten. Alle denkbare uitvoeringen zijn mogelijk. In deze blogpost kun je lezen waarmee ik mijn voorraadkast doorgaans vul. 

10) Werk je administratie bij. Zie hier onder voor extra uitleg. Het is dezelfde uitleg zoals ik in de nieuwsbrief van april heb gezet. 


Wanneer je in de opruimfase zit: verzamel alle administratie die je maar kunt vinden. Zorg dat je alles bij elkaar hebt. Wijs een plek in huis aan waar je alles neer gaat zetten wat je tegenkomt. Alle schoenendozen, opbergbakken, vakjes, tassen, stapels. Wanneer je alles bij elkaar hebt, ga je sorteren op jaar. Je maakt stapels per jaar. Je hoeft nog niet te focussen op weggooien, maar als je iets in handen krijgt waarvan je al meteen ziet dat het weg kan, dan gooi je het weg. Enveloppen kunnen bij het oud papier, maar papieren waar financiële gegevens of je adres op staan zou ik door de papierversnipperaar doen. Of opstoken in een vuurtje, dan maak je er meteen een ritueel van. 


Voor elk jaar heb ik een ordner. Ik bewaar 7 jaar.  Wanneer er een nieuw jaar bij komt, gaat de inhoud van de oudste ordner weg (snipperaar) en gebruik ik de ordner voor het nieuwe jaar. Het lopende jaar heb ik in ordner nummer 8. 


Polissen bewaar ik apart, aangezien die een hele lange looptijd kunnen hebben. Ook bouwtekeningen van het huis en koopaktes bewaar ik apart, want die blijven geldig. 


De administratie is nog steeds niet mijn hobby, maar ik voel me er wel heel prettig bij als ik er aan werk om het eenvoudig en overzichtelijk te houden. 


Je zult ontdekken dat besparen uiteindelijk over meer gaat dan geld alleen. Het gaat over financiële bewustwording. Over leren wat voor jou genoeg is. Over bepalen waar jouw grens ligt. Over jouw waarde bepalen. Over zorg voor elkaar en voor de aarde waar we op leven. 


Warme groet, 

Anita


Bewaar op pinterest 




8 opmerkingen

  1. Bij mij heeft het lezen van blogs erg geholpen. Mijn mindset moest echt veranderen en door de blogposts van anderen vond die langzaam maar zeker plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook tientallen blogs gelezen. Overal leer je weer wat.

      Verwijderen
  2. Ik moest even zoeken hoe te reageren dat mistte ik al een poosje bij jou .
    Dat besparen ach dat doe ik al zolang we getrouwd zijn, nee nog voor we getrouwd waren. Ik heb alle tips gelezen alleen administratie weg doen is nog een puntje hier. Maar dat komt goed ben al op de goede weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je het toch gevonden hebt!
      Maar wel goed dat je het noemt, je zal wellicht niet de enige zijn. Het sjabloon is zo gemaakt, dat je door moet klikken op het spreekballonnetje, maar wie weet kan ik vinden hoe ik dat toegankelijker maak.
      Administratie is hier ook al een heel eind naar mijn zin. Nog niet helemaal zoals ik het wil, maar al wel veel overzichtelijker.

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen, ook je blog over de voorraadkast. Heel veel tips voer ik al uit. Omdat wij ook vaak vegetarisch eten, zoek ik nu informatie over het zelf maken van vleesvervangers. Het is vooral een kwestie van goed plannen, vooral als je geen kant en klare peulvruchten wilt gebruiken. Ook weer leuk mee bezig te zijn. Opruimen is voor mijn een punt van aandacht. Jouw kastjes-project vind ik ook inspirerend. Fijn dat er zoveel informatie is te vinden!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marijke,
      Dank als altijd voor je reactie.
      Ik plaats binnenkort mijn recept voor geroosterde kikkererwten! Die had ik al zo lang in concept, door jou het zetje om het om het af te maken.
      Groetjes Anita

      Verwijderen
  4. Hoi Anita! Ik heb vandaag jouw blog gevonden. Kwam het tegen omdat ik op deze regenachtige dagen een pannenlap wil breien...... Die pannenlap kan wel even wachten want er is zooooo veel te lezen in jouw blog! Geweldig. Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en ga nu door met koffie en LEZEN. Dan ga ik daarna iets doen! Groetjes, Trudi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Trudi,
      Wat leuk om te lezen! Zo zie je maar waar een zoektocht naar een pannenlap toe kan leiden. Dank je voor je reactie.
      Hartelijke groet, Anita

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!