Voorbeeld uit de opruimbingo: Onderzoek je sociale relaties


foto via canva.com


Er is weinig schrijftijd voor het maken van een nieuwe blogpost momenteel. Naast mijn baan en het maken van de opruimbingo ging mijn aandacht deze weken ook naar mijn ouders. Mijn vader is geopereerd en heeft een nieuwe hartklep gekregen. Het gaat de goeie kant op, maar er waren veel teleurstellingen die verwerkt moesten worden. We zullen straks opgelucht zijn als hij weer naar huis mag en zijn eigen dingen weer kan doen. 


Inkijkje in de najaarsopruimbingo

Het leek me leuk om een inkijkje te geven in hoe de najaarsopruimbingo eruit gaat zien. Zelf vind ik 'm nog weer mooier dan de zomeropruimbingo, maar dat komt vast ook omdat ik er zelf zo'n plezier aan beleeft om 'm te maken. Wat wel hetzelfde is, is de combinatie van praktische opruimopdrachten en onderzoekende opdrachten voor het innerlijke opruimwerk. Om je een idee te geven van hoe zo'n opdracht voor innerlijk werk eruit kan zien, deel ik hieronder een opdracht uit week 3. Die week staat in het teken van Balans vinden tussen behouden en afbreken. Ervaring leert uit de vorige bingo's is dat iedereen zo haar eigen weg vindt in het toepassen van de opdrachten. Soms doe je ze letterlijk en soms is er een bepaalde zin uit de mail van die dag die bij je blijft haken en neem je die zin in je achterhoofd mee terwijl je je eigen spullen opruimt. 


******


Het opruimen van spullen leidde bij mij tot het opruimen van diepere lagen. Het een vloeit ook vaak voort uit het ander. Na spullen opruimen ging ik besparen. Ook werd ik me bewuster van wat ik at (welk eten is voedend voor mij?). Wat ook veranderde was de mensen met wie ik omging.


Ik had heel veel mensen met wie ik contact onderhield. Vriendschap was voor deze contacten niet perse het goeie woord, maar ‘bevriend’ zeker. Ik merkte dat ik steeds vaker die contacten tijdrovend vond en dat heel veel mensen zelden uit zichzelf contact met mij opnamen. Ik was altijd de initiatiefnemer. Omdat ik me met jonge kinderen steeds bewuster werd van de tijd die ik had (of vooral niet had) ging ik vaker afwegen aan wie ik mijn tijd besteedde. Als ik vriendschappen op de weegschaal ging leggen dan merkte ik dat ik meer tijd wilde besteden aan de paar mensen die ik echt belangrijk vond. Ook merkte ik dat ik met andersoortige mensen om wilde gaan. Met meer gelijkgestemden en die net als ik bezig waren met eenvoudig leven en minder met consumentisme.


Een leuke oefening om jouw vriendschappen (toen en nu) onder de loep te nemen is de volgende:


Als eerste: noteer vijf namen van mensen die op de een of andere manier de afgelopen vijf jaar belangrijk voor je zijn geweest. Noteer vervolgens hun karaktereigenschappen, zowel positieve als negatieve.


Als tweede: noteer vijf mensen die in je jeugd belangrijk waren, toen je vijf tot en met twaalf jaar was. Ook weer met positieve en negatieve eigenschappen.


Als derde: noteer nu vijf personen die tussen je twintigste en vijfentwintigste belangrijk waren.


Kijk vervolgens naar de karaktereigenschappen. Zie je overeenkomsten? Is er een rode lijn?


Aanvullend kun je de namen in een mandala schrijven. Maak een cirkel en verdeel deze in 5 gelijke parten. Schrijf in de vakken de namen op per karaktertrek. 


Bijvoorbeeld in vak 1 de namen van de personen die vriendelijk en afhankelijk als voornaamste karaktertrek hebben. In vak twee bijvoorbeeld de personen die eigenzinnig en origineel als voornaamste karaktertrek hebben. Welk van de vijf vakken heeft de meeste namen erin? En hoe sta je tegenover de eigenschappen die erbij horen. Zijn het eigenschappen die je ook graag in jezelf zou zien. Of zijn het eigenschappen die je eigenlijk niet zo belangrijk meer vindt. Van welke huidige contacten zou je het geen halszaak vinden als die doodbloeden en welke contacten zijn voor jou waardevoller, maar krijgen te weinig aandacht? 


Elke dag ontvang je een tip om aan zorg voor jezelf te werken.
Zelfzorg: 

Als je oud ondergoed hebt weggedaan, kijk eens of je dit kunt vervangen door ondergoed van natuurlijke materialen. Biologische katoen. Bamboe. Ik had een lange tijd hele goedkope onderbroeken van de AH – en dan ook nog eens uit het voordeelmandje. Ik had geen puf om me druk te maken over esthetiek oid, ik had kinderen om voor te zorgen, een huishouden te runnen! Nu zit ik in een andere tijd van mijn leven en werden die onderbroeken echt armoedig. Nu ben ik overgestapt om de bamboe onderbroeken van Boody. Ze zitten lekker en ik voel me verzorgder. Het voelt goed om mezelf te verzorgen met natuurlijke materialen.  



Warme groet, 
Anita

4 opmerkingen

  1. Mooi artikel, iets om over na te denken!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Wie weet tot welke ontdekkingen in je vriendschappen nog komt.

      Verwijderen
  2. het klinkt als een intrigerende oefening Anita. Ik schrik wel een beetje terug voor de hoeveelheid werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opruimen kan een heel intensief proces zijn. Je komt vanalles tegen, zowel in je huis als bij jezelf. In 30 dagen opruimen met een opruimbingo kun je heel erg de diepte in gaan. Dit voorbeeld is er eentje met een creatieve opdracht, lang niet elke dag heeft zo'n soort opdracht. Dat zou inderdaad veel tijd kosten. Overigens is mijn valkuil wel om van alles teveel te hebben en van alles teveel te doen, de bingo heeft daarom ongetwijfeld meer tips en suggesties dan voor 30 dagen :-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!