Opruimbingo - 496 spullen opruimen in 31 dagen







Tien jaar geleden begon ik met het opruimen van mijn huis met het project Een Kastje per Dag.
Ik las er over bij anderen en ik dacht: dit kan ik!

 
Mijn leven was in die tijd zo ontzettend veranderd dat het me overweldigde. Ik had het gevoel dat ik op alle fronten vast zat. Ik had het gevoel dat ik amper zelf leefde, maar werd geleefd. De spullen in mijn huis begonnen me in de weg te staan en ik verlangde naar een overzichtelijker, eenvoudiger leven. Een leven waarin ik aandachtiger kon zijn. Aandachtiger voor mijn kinderen, voor mijn echtgenoot en voor mijzelf. 


Op heel veel dingen had ik geen directe invloed, maar ik las over Een Kastje per Dag en ik dacht: dit kan ik! Ik kan niet opeens onze hypotheek naar beneden toveren, maar ik kan wel mijn kastjes opruimen. Ik kan niet opeens stoppen met mijn werk, maar ik kan wel mijn kastjes opruimen. 


In het begin was dat letterlijk een kastje: ik deed een deurtje van het badkamermeubel open, maakte een plankje leeg en zocht spullen uit. Dit alles moest tussen de bedrijven door; mijn kinderen waren nog klein en waren vrijwel altijd om mijn heen. Maar doordat het kleine klusjes waren, was het haalbaar en overzichtelijk voor mij. Soms vertilde ik me wel eens aan een project. Dan maakte ik de fout om het hele tuinhuis leeg te halen, of probeerde ik op een zondagmiddag alle speelgoed te sorteren. Dat was niet zo'n goed idee. 


Ik ging dus van kastje naar kastje. En van doosje naar doosje. Van ordner naar ordner. Van plank naar plank. Van hoekje naar hoekje. Van stapel naar stapel. Alles in kleine porties, kleine porties tijd en kleine hoeveelheden spullen. Zolang het maar behapbaar bleef. Soms dacht ik dat het water naar de zee dragen was, maar ik bleef toch doorgaan en hervond steeds meer vrijheid. Ik kreeg een steeds groter gevoel van richting in mijn leven. 



Voor mij kwam het Kastjesproject op precies het goede moment, hoewel dit zeker niet de enige minimaliseermethode is. Het kan soms ook prettig zijn om wat te variëren. Soms is een methode na een tijdje een beetje uitgewerkt voor jou, of kun je wel wat nieuwe inspiratie gebruiken. Al is het maar voor de variatie. Of omdat het leuk is om het tegelijk met anderen te doen, want samen met anderen werkt vaak goed voor je eigen motivatie. 



Het afgelopen jaar heb ik regelmatig meegedaan aan een Opruimbingo. Onlangs las ik dat dit ook wel de #minsgame genoemd wordt en bedacht is door de makers van de documentaire The Minimalists. 



Hoe werkt de opruimbingo?


Het idee is als volgt: met Opruimbingo ga je een maand lang elke dag opruimen/minimaliseren/weggooien. Wanneer je de opruimbingo doet in een maand met 31 dagen, heb je aan het eind 496 items weggedaan. 

Ik heb een bingokaart met 30 vakjes (plus een bonus vakje) gemaakt die je voor eigen gebruik kunt downloaden. 


Op dag 1 doe je 1 item weg. 

Op dag 2 doe je 2 items weg enz. 


Vervolgens kleur je het betreffende vakje in. 


Je mag spelen met de volgorde. Stel je zoekt op dag 4 je sokken uit en je komt op 8 paar/stuks dan kleur je vakje 8 in. Daar ben je helemaal vrij in!


Soms telt de ‘zwaarte’ van een item meer dan het aantal, dat wil zeggen, sommige items zijn heel moeilijk om uit te zoeken of los te laten. Als je heel veel moeite hebt om papieren administratie weg te gooien, ook al weet je dat je ze formeel niet meer hoeft te bewaren, en je hebt na een avond doorspitten 5 brieven die weg kunnen, dan telt dat voor jou misschien wel als 15.


Je kunt ook lang uitgestelde klusjes laten tellen. Bijvoorbeeld het verwijderen van stickers op meubels. Of een haakje wat vastgeschroefd moet worden. Of een sok stoppen. 


Kijk hoe het voor jou het beste werkt. Stel, je haalt het tot dag 15! Raak dan niet teveel ontmoedigd, denk niet dat je challenge mislukt is. Je heb dan in ieder geval de methode geproefd en alsnog een flink aantal items weggedaan. En stel dat je 5 keer per jaar een maand deze Opruimbingo doet en je haalt 5 x de 15e dag, dan heb je alsnog in totaal 600 items opgeruimd. Dat klinkt toch niet echt als mislukt nietwaar?


Om je een idee te geven wat ik de afgelopen maand weggedaan heb, heb ik deze fotocollage gemaakt. 


Ik haal het niet om tot het eind van de maand te komen met opruimen, maar ik gebruik dan bijvoorbeeld op dag 16, 16 minuten om mijn fotoarchief op te schonen. 


- Chocopasta dat hier niet meer gegeten wordt. 

- Spullen uit het medicijnkastje die over datum zijn. 

- Kruidenlade opgeruimd. 

- Kleding uitgezocht. 

- Agenda van 2019 - ik bewaar 'm altijd nog een jaar en dan gaat het weg. Ik koop altijd de agenda van de HEMA (zonder spiraalring), want die hebben een mooi groot formaat, de week begint op maandag, de week is over twee bladzijden verdeeld en er is genoeg ruimte om te schrijven. En heel voordelig geprijsd. 

- Kookboek weggeven, ik gebruik deze te weinig. Ik heb ook eentje met Vegetarische gerechten, die gebruik ik bijna elke week. 

- Kniebeschermers. 

- Eierbakjes van de koelkast, ooit gebruikt door de kinderen als verfbakje. 

- Oude brillen en brillendozen. 

En nog meer spullen, maar ik heb niet alles op de foto gezet. 


Als je nog meer tips nodig hebt voor items om weg te gooien, dan heb ik deze hier 14 items die je vandaag nog weg kunt doen, op een rijtje gezet. 


Warme groet, 

Anita





==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 



4 opmerkingen

  1. Ik vind het een leuk idee, en voel het warempel kriebelen. Maar het lijkt me best veel om weg te moeten gooien... Ik weet niet of ik het kan waarmaken.

    En wat is dat voor superleukeagenda?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die agenda is van Hema. Dit vind ik de beste gezinsagenda voor een heel schappelijke prijs van €7
      Formaat is mooi groot, als ik 'm openleg blijft ie ook open liggen. Er zit een lint bij, de week begint op maandag (en niet op zondag, dat is echt een NO voor een agenda) en de week is verdeeld over 2 pagina's met ruim schrijfruimte.
      Elk jaar kies ik een andere kaft. Blijkbaar vond ik bij 2019 vrolijke stippen passen.

      Verwijderen
  2. Leuk en inspirerend weer. Ik heb vandaag de keuken laten verwijderen...volgens mij heb ik dan in een dag de hele bingo gehaald :)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!