Deze 15 spullen kun je vandaag nog weg doen



Deze 15 spullen kun je vandaag nog weg doen. 


Als je net begint met opruimen en minimaliseren dan weet je soms niet waar je moet beginnen. Dan is álles moeilijk om weg te gooien. Het vraagt een bepaalde mindset, dat minimaliseren. Je moet al je denken over hoe je het tot nu toe altijd deed, loslaten. Je geest vrijmaken van overtuigingen en gedachten die je tot nu toe had over het bewaren van spullen. Vrijmaken, zodat er ruimte komt voor een nieuwe zienswijze.

In de zomervakantie ben ik flink aan het opruimen geweest. Toen ik 6 jaar geleden begon met opruimen had ik veel meer moeite met het wegdoen van spullen. Ik kon het immers altijd nog gebruiken en nieuw kopen zou geld kosten (wat ik niet over had). Maar ik leerde al snel onderscheid te maken tussen spullen die wezenlijk waren en spullen die dat niet waren.




Hier is een lijst van items die niet wezenlijk zijn om te bewaren en die je vandaag nog weg kunt doen:

  1. overtollige kluskleren. Serieus, hoeveel oude spijkerbroeken heb je nodig voor klussen?
  2. overtollige oude handdoeken. Een stapel is prima, voor op vakantie of voor wanneer je de cv ketel gaat bijvullen. Maar twee stapels? Mwah.
  3. bewaarbakjes zonder deksel
  4. deksels zonder bewaarbakje
  5. lege pennen, vlekkende pennen, nietlekkerschrijvende pennen
  6. oude medicijnen
  7. handleidingen waarvan je het apparaat niet meer hebt
  8. oud tafelzeil
  9. slecht passend beddengoed
  10. sokken en panty's en ondergoed dat niet lekker zit, de verkeerde kleur heeft of speciaal gekocht om te passen onder een kledingstuk. Die je niet meer hebt...
  11. kookboeken waar je niet uit kookt
  12. boeken die al jaren ongelezen in de kast staan, die je 'ooit nog een keer' wilt gaan lezen, maar het nog nooit gedaan hebt. Echt, mocht je de aandrang voelen om een willekeurige thriller toch te lezen, dan is hij wel bij de kringloop te krijgen.
  13. bloempotten die je niet meer mooi vindt of uit de tijd zijn
  14. Mascara die je nooit pakt, uitgedroogd is, vlekt, uitloopt...etc. 
  15. gereedschap dat kapot is of je niet meer gebruikt. Waarom nog die grasmaaier bewaren als je geen gazon meer hebt?

Dit zijn geen essentiële spullen en ze zijn ook nog eens vervangbaar. Als je niet weet waar je moet beginnen met opruimen, als je door de bomen het bos niet meer ziet, dan helpt deze lijst je een start te maken. 

Ik heb afgelopen zomer heel veel tafellinnen weggedaan. Oud tafelzeil en de tafellopers die ik een tijd terug had gekocht. Want dochter Gemma vond dat ze in de weg lagen en er zaten inmiddels vlekken op die ik er niet meer uit kreeg. Heb ze bij de lappenmand gegooid. Ellie heeft er weer dingen van gefröbeld voor haar knuffels. En die fröbels gooi ik dan over een tijd weer weg....

Warme groet,
Anita





7 opmerkingen

  1. Ik ben het helemaal eens met al die dingen die je noemt. Die zijn allemaal niet meer in gebruik of oud, verlopen of stuk. Maar boeken en kookboeken? Waarom zou je ze wegdoen, ze staan toch al in een boekenkast. doe je die dan ook weg? Ik doe wel eens een boek weg, maar dan alleen als ik het echt helemaal niks vind. En ik koop geen nieuwe boeken meer,in ieder geval geen romans of thrillers meer. Maar al die andere boeken wegdoen? Je kunt nooit weten of je ze niet meer gaat herlezen. Ik herlees niet heel veel, maar ik denk altijd als ik ziek zou worden, heb ik in ieder geval genoeg keus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boeken is wel een teer punt, hè. Ik kon het eerst niet goed, om redenen die jij noemt. Maar ik heb geleerd om er kritischer naar te kijken. Echt, ik heb een hele stapel kookboeken weggedaan, omdat ik ze allemaal gekregen had en ik er zelf niks mee had. Het waren van die kookboeken van de witte boekhandel, over taarten bakken en cupcakes versieren. Allemaal leuk en aardig, maar de kinderen hadden er welgeteld 1 x interesse in getoond. Gekregen, maar niet om gevraagd, dus voldoet het niet in een behoefte.
      Ook neem ik wel eens gratis boeken mee van de minibieb of ik krijg wel eens wat toegestopt. Daar ben ik dan eerst heel enthousiast over 'oh jaaa leuk!' Maar uiteindelijk is het een bevlieging en weet ik dat ik het nooit ga lezen.
      Klassiekers daarentegen doe ik niet weg, maar snelle thrillers laat ik met een rust hart los.

      Verwijderen
  2. Regelmatig de kasten keren en niet meer aanschaffen. Net gedaan voor de vakantie, alles bleef dit keer liggen in de caravan, volgend jaar heb ik vast wel weer oude thee-hand en werkdoeken die weg mogen. In mijn boekenkast staan alleen kook en hobbyboeken. Als ik ze niet meer gebruik doe ik ze weg naar de kringloop. Heerlijk alles wat er weer uit kan. Medicijnen brengen we terug naar de huisapotheek. Lekker opgeruimd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, er komen elk jaar wel weer oude werkdoeken bij. En inderdaad; medicijnen horen terug naar de apotheek. Restanten van hoestdrank e.d. spoel ik wel door de wc. Weet niet of dat zo hoort, vraag ik me nu af.

      Verwijderen
  3. Ik voel het meteen kriebelen bij zo'n lijst. Maar bij de boeken blijf ik even haken. Want boeken wegdoen vind ik toch wel erg moeilijk....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boeken is lastig hè. Een paar jaar geleden dacht ik ook dat er niks weg kon, maar ik heb ontdekt dat er best wel gradaties van binding met boeken zijn. Zo kwam ik een koffietafelboek tegen van Anne Geddes, wat ik als kraamcadeau kreeg. Staat al 10 jaar ongebruikt mooi in zijn soort te wezen in de kast. Ik heb helemaal niks met koffietafelboeken, maar wel met degene van wie ik 'm gekregen heb. Zo'n boek zou ik bijvoorbeeld nooit missen. Ik waardeer nu het gebaar, zonder dat ik perse het boek moet bewaren om die waardering te voelen.

      Verwijderen
  4. Hilarisch en eigenlijk belachelijk hoeveel je bewaart in het kader van "je weet maar nooit". Een leuke regel daarbij is: als je iets het afgelopen jaar niet hebt gebruikt én je kunt het voor minder dan bijvoorbeeld 10 euro kopen als je het echt nodig hebt, dan mag het weg. En maak een foto van de dingen die je niet zo mooi vindt, maar die je eigenlijk alleen voor de herinnering wilt bewaren. Dan kan het daarna weg. Maar dank je voor deze frisse reminder dat ik toch echt weer eens aan de bak moet ;-).

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!