Mijn meest extreme bezuinigingen tot nu toe

Begin van de maand maart heb ik weer wat orde op zaken gesteld in de financiĆ«n. Ik herschikte de budgetten. Ook deed iemand mij de tip aan de hand dat ik bij de Rabobank via de app een naam kan geven aan spaarrekeningen. Dus daar heb ik nog wat extra spaarrekeningen geopend om toe te voegen aan mijn budgetten.  Bij de ING gebruik ik de spaardoelen voor mijn budgetten. (Het maximum daarbij is 10, vandaar de uitwijk naar onze andere bankrekening).

Om mezelf wat in de financiƫle flow te brengen maakte ik een bord aan op pinterest en al snel kwamen er allerlei tips en wijsheden voorbij in mijn interessegebied. Zo kwam ik terecht op het blog van een jong Amerikaans stel dat uit de schulden was gekomen. De zij van het stel somde op welke extreme bezuinigingen zij hadden gedaan. Zoals geen tweede auto kopen, maar elke morgen de kleintjes wakker en in de kleren doen om haar man naar zijn werk te brengen en 's middags hetzelfde ritueel om hem weer op te halen. Dan heb je er wel wat voor over!

Het zette me aan het denken welke extreme bezuinigingen ik gedaan heb om geld te besparen. Sommige dingen zijn er ingesleten en daardoor voor mij al heel gewoon, sommige dingen doe ik ook niet meer omdat zĆ³ extreem niet meer nodig is. Dit is mijn lijstje (er zijn vast wel meer - zoals badwater gebruikten om de tuinplanten water te geven - maar niet alles is even extreem);


  • Ik heb knopen uit ballonnen gehaald om de ballonnen weer te gebruiken bij het volgende feestje. Ook hield ik reclame ballonnen achter om ze bij het eerstvolgende feestje tevoorschijn te halen. 
  • Ik heb kinderknutsels ontmanteld en de onderdelen opnieuw gebruikt (zoals wiebeloogjes en van de zachte buigdingen)
  • Van oude handdoeken maakte ik washandjes.
  • Batterijen die in het ene apparaat leeg zijn, blijken het in een bureauklokje nog heel lang te doen. 
  • Als een wilde ging ik wildplukken. Vlierbloesem, vlierbessen, rozenbottels, gele kornoeljebessen, daslook. Sindsdien kan ik niet meer normaal een fietstocht maken, overal zie ik eten. 
  • Ziplock zakjes was ik af en gebruik ze opnieuw. 


Vroeger zou ik denken dat al die kleine bezuinigingen geen zoden aan de dijk zetten en een vorm zijn van valse zuinigheid, maar het zijn juist die kleine dingen die op jaarbasis optellen. Bovenal verandert het je gewoontes, waar je ook van profiteert bij grotere bezuinigingen en uitgaves.

Ik ben wel benieuwd of jullie ook zulk soort extreme bezuinigingen doen of hebben gedaan.

Anita's Dagboek is ook te vinden op facebook. Ik vind het leuk als je mijn pagina leuk vindt. 

20 opmerkingen

  1. Oude stukje zeep op nieuwe plakken zodat je het helemaal op gebruikt.
    Stukje brood in blokjes snijden om met de vork de laatste restjes uit de pot te halen.
    Regenwater in de wasmachine en voor het toilet.
    Het zijn de kleine dingen die juist 1 grote opleveren. Fijne paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die zeep kan ik ook goed gebruiken! Jij ook een fijne Pasen.

      Verwijderen
    2. Restjes zeep gebruik ik om wasmiddel te
      Maken

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen! Ik heb eigenlijk geen extreme bezuinigingen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow, dat van die ballonnen deden mijn ouders ook. En idd een bakje met 'nieuwe' batterijen en een bakje met 'oude' batterijen. En de zeep werd er inderdaad ook opgeplakt. En tot mijn grote ergernis werden diepvrieszakken ook uitgewassen en opnieuw gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat jij dit soort bezuinigingen liever niet gaat doen :-)

      Verwijderen
  4. Wat ben je goed bezig! Zouden we allemaal wat meer moeten doen, ook voor het milieu!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het halveringsprincipe hanteer ik al jaren en ben er helemaal aan gewend. Van wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, tandpasta, shampoo e.d. ben ik de helt gaan gebruiken van wat de fabrikant voorschrijft en alles wordt prima schoon.
    Ook doe ik shampoo en douchefris in lege flacons van handzeep (met pompje) en kan dan prima doseren. O ja ik doe de douche altijd uit als ik me inzeep (ook haren), dat scheelt water.
    Drogisterijartikelen koop ik altijd 2 halen 1 betalen, ik spel de folers. Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vang het water op van de douche, als het warm wordt. En als ik in een hotel ofzo ben waar er lucifers liggen, dan neem ik die mee voor thuis. Verder weet ik het zo gauw niet. Leuk om te lezen, al deze tips! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, van dat water. Gebruik je dat voor wc doorspoelen? Of voor planten water geven?

      Verwijderen
    2. Ik maak er bv thee of koffie van. Of ik poets er mijn tanden mee. Planten heb ik hier niet zoveel.. šŸ˜Š

      Verwijderen
  7. Ik douche heel weinig, gebruik meestal de washand. En ik fiets (extreem) veel (>10.000 km/jr), al kan dat pas sinds ik een hele goede (afstands)fiets heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op douchen valt inderdaad ook veel te bezuinigen. Man ik en hebben dat gehalveerd. In plaats van elke dag, nu om de dag. Dat scheelt veel meer op de energierekening dan de droger niet meer gebruiken (dat zag ik nooit terug op de afrekening).

      Verwijderen
  8. Leuk om te lezen! Ik heb nog geen knopen uit ballonnen gehaald, maar ik gebruikte wel reclame-exemplaren. Ik denk dat het idd zo is dat het je gedrag bewuster maakt, als je met kleine besparingen bezig bent. Zo haalt het meer uit dan de kleine bezuiniging alleen.
    Ik let tegenwoordig veel beter op het opmaken van restjes brood. Volgens mij een tip die ik las bij Marieke Henselmans: Geraspte kaas over oud brood, even in de oven en het is heerlijk bij bijv. soep. Ik leg het op de verwarming en geef het als 'knabbelstick' (je wilt niet weten wat die kosten in de winkel...) aan de konijnen of maak er paneermeel van.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee om knabbelsticks te maken van oud brood!

      Verwijderen
  9. Ik vind het stiekem zo leuk als mensen van die gekke dingen doen om te besparen/bezuinigen en daarmee duurzaam leven. Ik bewaar glazen potten en flessen voor bijv knutselspullen of eigen gemaakt wasmiddel in te doen uhm cadeauzakjes bewaar ik ook altijd hmmm nog veel meer. Misschien maak ik ook zo'n artikel! Dan zal ik naar je linken (L)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, glazen potten bewaar ik ook en inderdaad cadeauzakjes!

      Verwijderen
  10. Ik vind het helemaal geen gekke bezuinigingen hoor! Sinds vorig jaar gebruik ik de eindje van lente ui om nieuwe van te kweken. En ook ik was mijn ziplock zakjes om! Zo zonde om die maar 1x te gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees dat over de lente-ui vaker. Misschien moet ik dat toch eens proberen. Tot nu toe koop ik maar helemaal geen lente-ui :-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!