Zelf maken: blueberry pancakes

Het is weer vrijdag, en tijd voor een Zelf Maken - blogpost. Ik merk dat deze blogposts erg gewaardeerd worden! Erg leuk om te zien dat de recepten zoveel bewaard worden en gedeeld.

Vrijdag is ook de dag dat ik altijd iets lekkers klaar heb voor de lunch als de kinderen thuis komen van school. Vorige week waren het bio knakworsten en bolletjes. Weinig zelfgemaakts daaraan, behalve de mayonaise, want die was op ontdekte ik op het laatste moment. Van de mayonaise kan ik later nog wel eens een blogpost maken, maar dan wil ik wat meer proefdraaien. Deze was gelukt en eetbaar, maar daar was alles wel mee gezegd.





Blueberry pancakes it is!

Het verschil tussen blueberry pancakes en reguliere pannenkoeken zit 'm in het beslag. Het beslag van pancakes is beduidend dikker. Er zit bijvoorbeeld alleen eigeel in, i.p.v. het hele ei en er is karnemelk aan toegevoegd.

Als ik deze pancakes wil serveren met de lunch, dan moet ik het wel van te voren voorbereiden, want er zit even iets meer werk in dan gewone pannenkoeken. De smaak is wel veel voller en rijker.

Ingrediënten

150 gr bloem
1 eetl. vanillesuiker
1 koffielepel bakpoeder
snufje zout
snufje nootmuskaat
40 gr. roomboter
1 dl. melk
125 ml karnemelk
2 eierdooiers
handvol blauwe bessen (ik gebruik bevroren blauwe bessen van de AH)

Bereiding


Meng in een kom de bloem, vanillesuiker, bakpoeder, zout en nootmuskaat. Smelt in een pannetje de roomboter. Meng in een tweede kom de gesmolten boter met de melk, de karnemelk en de dooiers. Voeg al roerend het bloemmengsel aan het botermengsel toe.



Botermengsel en bloemmengsel

Het moet een dik, lobbig beslag worden.


Een dik lobbig beslag


Hoe dik je beslag wordt is een beetje afhankelijk van de kwaliteit van je melk, eieren en boter. Als je magere melk gebruikt en goedkopere (meestal dunnere) karnemelk, dan valt je beslag wat dunner uit. Je kunt dan wat bloem toevoegen. Als je beslag te dik uitvalt kun je wat (karne)melk toevoegen.
Je kunt er voor kiezen om het beslag een uurtje te laten rusten in de koelkast. Dan dikt het nog wat extra in. Maar laten we wel wezen, wie wil daar op wachten! ;-)


Doe olie (ik kies voor bakken altijd arachideolie) in je mooiste koekenpan en schep daar met een soeplepel kleine eilandjes beslag in. Je ziet meteen het verschil in beslag: dit dikke beslag blijft mooi liggen. Spiek even of de onderkant een mooi kleurtje heeft en draai om als de bovenkant ook gestold is.



 






Als de pancakes klaar zijn leg je ze op een ingevette bakplaat, of met bakpapier of een silliconenmat.
Druk er een paar bevroren blauwe bessen in zolang de pancakes nog warm zijn. Schuif de bakplaat in een voorverwarmde oven op 160 C en bak nog ca. 8 minuten.





Smile!

Je zou ook de bessen mee kunnen bakken, maar ik heb daar zelf niet zulke goeie ervaringen mee. Als je ze meebakt dan doe je eerst een eilandje beslag in je pan, even wat laten stollen, dan druk je er een paar bessen in en keer om als je pancake er aan toe is.

Serveer met poedersuiker en ahornsiroop.




Enjoy!

Fijn weekend
Anita


6 opmerkingen

  1. Ze zien er heerlijk uit, ik ga het eens proberen. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Als ik de vanillesuiker weglaat past het zelfs in mijn vasten-stramien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fruit meebakken lukt mij ook nooit. Dan mislukt doorgaans de hele pannenkoek...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bakt bij mij ook nooit 'schoon' in de pan, waardoor de volgende pannenkoeken ook mislukken. Of ik moet tussendoor de pan steeds schoonvegen. Wat ik dan weer teveel gedoe vind.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!