Maandagse Motivatie #13

 



Geen ervaring en toch ergens aan beginnen


Voor de moeilijke dingen komen we soms maar slecht uit de startblokken. 
De drempel is hoog. We voelen ons onervaren. Zien er als een berg tegenop. Weten niet waar we moeten beginnen. Je kent het wel. Of we hebben een droomplaatje voor ogen, maar verliezen onszelf in het maken van oneindige plannen, zonder dat er iets van de grond komt. 


In deze aflevering van Maandagse Motivatie wil ik jullie vertellen over wat ik heb ervaren door mee te gaan op de manier zoals mijn dochter (de tweedst-geborene) in het leven staat. 

Mijn dochter heeft het al een jaar over dat ze een scooter wil! Dat is haar droom. Daar ziet ze zichzelf op rijden en daar fantaseert ze over. 


Praktisch weet zij eigenlijk niks van scooters. En ik weet er nog minder van. 


Ik zie vooral bezwaren: straks ga je onderuit met dat ding. is zo'n scooter niet duur. zonde van je verdiende geld. het duurt nog wel even voordat je de leeftijd hebt waarop je op een scooter mag rijden. je moet ook nog een rijbewijs halen toch? wat zijn eigenlijk de verkeersregels van scooters?


Maar mijn dochter bleef fantaseren. Die scooter, dat was haar droom. 


Hoe ging ik dit aanpakken? Hoe moest ik haar hierin begeleiden? Op een gegeven moment dacht ik: laat haar maar wat zoeken en dan zien we wel hoe het afloopt. Ik ga me niet vooraf verdiepen in wat een goed merk is of waar je op moet letten bij het kopen van een scooter, of wat de gangbare prijzen zijn; al die dingen zoek ik wel uit als het zo ver is. 


Ik begon met het opperen van wat ideeën: als je voor een tweedehands scooter op MP kijkt dan ben je een stuk goedkoper uit. Dan verlies je niet zoveel waarde als je 'm weer verkoopt. Tweedehands is sneller bij elkaar gespaard dan nieuwprijs. 


Op enig moment kwam ze met een advertentie op MP van een mooie roze scooter. Die wilde ze hebben! En we begonnen beiden aan iets waar we geen verstand van hadden. 


Lang verhaal kort: 

gaandeweg heb ik geleerd: 
- wat gangbare prijzen zijn voor welk type scooter
- je moet een scooter net zo als een auto op je naam laten zetten

- zo'n kleine scooter best wel leuk is, niet zo'n gevaarte als een grotere uitvoering

- dat op YouTube genoeg filmpjes staan over hoe je kleine mankementen zelf kunt verhelpen (bijvoorbeeld hoe je een afgebroken sleutel uit het slot kunt krijgen)
- dat als ik de scooter op mijn naam laat zetten de verzekering goedkoper is

- je een scooterrijbewijs moet halen (als je nog geen autorijbewijs hebt)- dat je vanaf 16 jaar een scooter praktijkexamen mag doen voor je rijbewijs, maar daarvoor al je theorie kunt halen. 

- dat er zijn scooters zijn met een geel kenteken en een blauw kenteken

- dat je gewoon tankt bij een tankstation en dat het handig is om een jerrycan te vullen om thuis in de garage te bewaren, want zo'n klein model scooter heeft een tank van 2 liter. 


Samenvattend is de motivatie voor vandaag: leer terwijl je bezig gaat, je hoeft niet alles van te voren al te weten. 


Voor zaken die we moeilijk, onbekend, te onoverzichtelijk vinden is het vaak een kwestie van overweldiging. Maar ook angst. Angst voor het ongewisse. We kunnen de boel niet overzien en dan raak je verstrikt in alle keuzes en gevaren  die je voor je ziet. De mens is geneigd om dan voor zekerheden te kiezen, en gaat veilige keuzes maken. Maar dat blijft je zicht op de mogelijkheden beperkt tot wat je kunt overzien, terwijl er buiten ons blikveld nog veel meer mogelijkheden zijn. Het vraagt een stukje overgave aan Het Hogere, aan het universum om daar op te kunnen vertrouwen. 


Elk mens is anders en het typeert ook wel mijn dochter, dat ze droomt over iets wat ze graag wil, maar zich niet zo bezighoudt met hoe dat er in de praktijk uit moet gaan zien. Hoewel ik zelf allerlei bezwaren zie en voor mij zo'n scooter écht niet hoeft, is het denk ik niet de taak van mij als opvoeder om haar dat uit haar hoofd te praten. Ik denk dat ik als moeder haar moet begeleiden bij de keuzes die ze zelf maakt. Ik kan haar niet behoeden voor fouten, maar haar wel binnen een veilige marge die passend is voor haar leeftijd haar op ontdekking laten gaan. 


Want in al die wilde ideeën, onbereikbare dromen, grootste plannen, daar zit ook iets avontuurlijks in. Profiteer van het ongewisse! Gooi het eens over een andere boeg. Begin er maar gewoon aan, want dan wijst de weg zich vanzelf. Na de eerste horde komt er geheid een volgende horde, maar ook die je kunt nemen. Of je slaat een andere weg in. Google is zo ontzettend behulpzaam. Voor elke vraag die je maar kunt bedenken levert google je een antwoord. En zodra je gaat vertellen over waar je mee bezig bent, dan komen andere mensen met hun ervaringen. De verkoper van de scooter had zelf een dochter, die inmiddels groter geworden was, en begreep het avontuur van mijn dochter helemaal. Hij heeft haar uitvoerig instructies gegeven waar ze op moest letten en hoe alles werkte. Ze voelde zich daardoor ook nog eens gesteund. En dat mijn vader mee was om de scooter op de aanhanger te vervoeren en ik mee was voor de overdracht en op naam stelling en mijn man mee was om een paar vragen te stellen en mee te helpen de scooter op de aanhanger te krijgen. 


Kortom: de les van mijn dochter en mij is: hou je droom voor ogen en begin met het zetten van de eerste stap. Het maakt niet uit of je stappen logisch zijn. Koop gewoon een scooter, ook al duurt het nog een paar maand voordat je 16 wordt en je ook nog geen rijbewijs hebt. Geeft niks of je iets in de 'verkeerde' volgorde doet, op den duur valt alles wel op z'n zijn plek.  


Droom je van een opgeruimd huis? Leef alvast alsof je in een opgeruimd huis woont. Huur een opslag en parkeer alles daarin. Wil je aan je gezondheid werken? Bestel die voedingssupplementen en dan zie je daarna wel of je toch beter een andere magnesium, of ander merk had moeten kopen. Wil je graag thuis bij de kinderen zijn, elimineer overwerk en alle randactiviteiten die er bij een baan komt kijken, zeg je baan op, vraag onbetaald verlof aan, daarna kun je wel uitrekenen hoe je dat moet doen. Oké, niet alle tips zijn realistisch of verstandig :-) Maar de boodschap is: neem die eerste stap van je droom, ook al zie je het hele pad nog niet voor je. 


Warme groet, 

Anita 


Als je iemand kent die ook motivatie kan gebruiken, stuur dit bericht gerust door.

Aanmelden voor de verzendlijst

Warme groet, Anita

Ik heb ook een gewone maandelijkse nieuwsbrief, hierin hou ik je op de hoogte van opruimtrajecten en vertel iets over een seizoensfeest. Je hebt ook toegang tot een mediatheek met oa meditaties en het verslag van mijn Jaar opruimen. Je bent van harte welkom om je via deze link in te schrijven. 






1 opmerking

  1. Wat een mooi inspirerend blog. Ik moest er ook een beetje om lachen. Jullie twee, niets wetend en dan al doende komt de kennis, komen de vragen en oplossingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!