Maandagse Motivatie #10

 



Vandaag een bericht over tweedehands spullen. 

De boodschap van vandaag is: Tweedehands hoeft niet hetzelfde te zijn als af-tands. 


Als je nieuw bent op het gebied van tweedehands en recylen en upcylcen, dan kan het zóó'n ver je bed show zijn! Dat eerste gevoel van 'vies/een ander doet het niet voor niets weg/het zal wel rommel wezen/ik koop het net zo snel nieuw' is echt wel een kleine horde om te nemen. 


Toch weet ik - niet alleen uit eigen ervaring - maar ook van anderen die beginnen aan een eenvoudiger leven; iedereen voelt het belang van beter omgaan met onze spullen, geld, grondstoffen, de aarde. 


Ik kocht afgelopen week een zomerdekbed via Marktplaats. Er was een tijd dat dit niet eens in me op zou komen! Maar een van de dingen die ik heb geleerd is dat Tweedehands ook kan zijn: nieuw in de verpakking. Andere mensen doen - net als jij - wel eens een miskoop. Of ze gaan verhuizen en hebben spullen dubbel. Of ze hebben de verkeerde maat gekocht en terugsturen is gedoe en ze maken er liever iemand anders blij mee dan dat het verdwijnt in een ondankbare container. 

De aankoop van dit nieuwe zomerdekbed was eentje in een reeks van (tweedehands) aankopen van bedden en beddengoed. 


Het afgelopen jaar werd er in huis wat gehusseld met bedden. Beide dochters hebben nu een tweepersoonsbed - tweedehands gekocht, inclusief matras. Hun oude bedden heb ik (met de nodige weemoed) verkocht via Marktplaats. Ik koop en verkoop bijna alles via MP (vinted heb ik geen ervaring mee), soms via de lokale FB groep. Je leert om een inschatting te maken welke woonsituatie er achter een advertentie zit. Soms zet de verkoper er informatie bij en soms kijk ik naar andere factoren: hoe zijn de foto's gemaakt (daglicht, avond). Welke advertenties heeft de verkoper nog meer. Waar woont de verkoper. Is het item nog nieuw te koop en voor welke prijs. Wat zijn de specificaties. Ik heb zelden slechte ervaringen, eigenlijk meestal alleen maar leuke mensen die ik tref. 


Het ene tweepersoonsbed kocht ik van een Duitse studente, die het bed een jaar daarvoor nieuw had gekocht bij Ikea. Nog maar een jaar oud, dan durf ik wel een matras te kopen. Dat was compleet €150. Het andere bed werd in de lokale fb groep aangeboden en was als logeerbed gekocht, maar nauwelijks gebruikt. Dat complete bed met Emma matras mocht ik kopen voor €50. Dat was extreem goedkoop.

 

Ik noem de prijzen niet om mijn eigen loftrompet te blazen, maar om je een indicatie te geven van wat er mogelijk is. Dat het ook voor jou mogelijk is om een goeie deal te maken. Als ik een oneindige pot met geld had, dan zou ik een duurzaam biologisch matras kopen, maar dat is niet het geval. Door de ene keer wel een duurzaam biologisch item te kopen en de andere keer te kiezen voor tweedehands, heb ik  een acceptabele tussenoplossing gevonden. Tenslotte, wat je uitgeeft aan het een, kun je het niet meer uitgeven aan het andere. 


Voor het ene bed kon ik van een collega een dekbed overkopen voor een klein prijsje. Wederom niet het biologisch dynamisch rechtsdraaiende dekbed wat ik het liefst zou kopen, maar ook hier geldt: you make do with what you've got. Dit werd aanbod werd mij in de schoot geworpen en dat kwam op dat moment precies goed uit. 


Voor het tweepersoonsbed van andere dochter heb ik haar ons zomerdekbed (van biologische wol/katoen) gegeven met in het achterhoofd, dat ik dan t.z.t. wel weer een oplossing voor onszelf zou zoeken. 


De zomer brak aan en het werd onderhand echt wel tijd om actie te ondernemen.

Ik ging zoeken op Marktplaats en maakte gebruik van de mogelijkheid om mijn zoekopdracht te bewaren. Als je je zoekopdracht bewaart, krijg je via de mail een melding wanneer er nieuw aanbod is. 


Als je de Marktplaatsapp gebruikt dan zie je onder: 

> Mijn Marktplaats

> Zoekopdrachten

> activeer of deactiveer het schuifje van de gewenste zoekopdracht. 


Of: 

> typ je zoekopdracht in

> er rollen resultaten uit

> in de balk bovenin zie je 'Bewaar' > klik hierop en je zoekopdracht is meteen bewaard.




Kortom: de motivatie van vandaag is: 
Schrik er niet van terug om tweedehands te kiezen. Tweedehands kan heel goed betekenen dat iets nieuw in de verpakking zit of slechts een keer gebruikt.
 


Ik vond en kocht een katoenen dekbed voor €65. 


Deze was nieuw in de verpakking en in de goeie maat. Niet het koopje waar ik op zat te wachten, maar voordelig genoeg. 


Wil je meer over tweedehands en kringloop lezen?
Drie redenen om van tweehands jouw eerste keus te maken. 

Drie dingen die je nooit meer nieuw zou hoeven kopen. 

Opruim- en verkooptips


Een fijne week weer gewenst. 


Warme groet, 

Anita



1 opmerking

  1. Helemaal mee eens. Tweedehands is meestal beslist niet viezig of aftands. En daarnaast is het goedkoper en duurzamer dan nieuw kopen. Ik ben er ook een groot voorstander van.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!