Maandagse Motivatie #11

 


Comprimeren


Deze methode heb ik al heel vaak toegepast en helpt me altijd door moeilijke stukken heen. 


In een notendop uitgelegd: 


Stel, je hebt twee dozen met allerlei spullen en daar wil je wel vanaf. 


Wat je gaat doen: je gaat beide dozen uitzoeken en je doet precies zóveel spullen weg, dat wat je overhoudt in 1 doos past. 


Bij een volgende opruimronde neem je deze doos en weer een andere doos en ga je opnieuw hetzelfde proces doorlopen; precies zoveel uitzoeken totdat het weer in 1 doos past. 


Hierdoor haal je de druk ervan om een of-of keuze te moeten maken. Er zitten namelijk in elke doos, krat of kast wel items waar je relatief makkelijk afstand van kunt doen. Zo maak je van wat te groot voelt, iets wat kleiner en behapbaarder is. Verleg het doel van weggooien naar geproportioneerde keuzes maken zodat het genoeg is voor jou


Het comprimeren pas je toe op alles wat je uit te zoeken hebt. 


Nog meer voorbeelden: 


Stel, je hebt een kast die je wel kwijt wilt (omdat ie niet mooi meer is, of omdat je de kamer anders wilt inrichten), maar waar gaan dan de spullen naartoe die erin zitten?


In plaats van je vast te pinnen op 'ik moet die kast leeg maken' ga je bijvoorbeeld per twee planken bekijken. Kun je van twee planken precies zoveel wegdoen zodat de resterende spullen op 1 plank passen?


Heb je nog een andere kast? Kun je die ook comprimeren zodat de spullen van de kast die je kwijt wilt, in deze kast kunnen?


Je verlegt hiermee de focus. Het haalt de druk eraf dat je bijvoorbeeld moet kiezen tussen: 

álle boeken wegdoen of álle DVD's wegdoen. 

tussen álle haakspullen wegdoen of álle borduurspullen wegdoen. 

tussen álle stiften wegdoen of álle kleurpotloden wegdoen. 

tussen álle bakvormen wegdoen of álle kookboeken wegdoen. 

Als je van alles een beetje wegdoet, dan past het weer in 1 doos of in 1 kast.  


Afgelopen week comprimeerde ik een paar planken van de knutselkast, de Grote Kast en de naaihoek, zodat de spullen van de naaihoek in de knutselkast pasten. 







Warme groet, 

Anita


Als je iemand kent die ook motivatie kan gebruiken, stuur dit bericht gerust door.

Aanmelden voor de verzendlijst

Warme groet, Anita

Ik heb ook een gewone maandelijkse nieuwsbrief, hierin hou ik je op de hoogte van opruimtrajecten en vertel iets over een seizoensfeest. Je hebt ook toegang tot een mediatheek met oa meditaties en het verslag van mijn Jaar opruimen. Je bent van harte welkom om je via deze link in te schrijven. 


2 opmerkingen

  1. Wat een leuk idee! Deze methode kende ik nog niet. Het spreekt me aan dat het wat meer ruimte geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel. Voor mij is dit ook nieuw. Ik ga het uitproberen in het klein.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!