Deze etenswaren kun je invriezen



Ik had 10 jaar geleden nooit gedacht dat je zoveel verschillende etenswaren kunt invriezen. Gewoon nooit echt over nagedacht. En niemand die het me vertelde. Verder dan de bekende producten zoals vlees en brood kwam ik niet. 

Inmiddels weet ik dat je talloze etenswaren kunt invriezen! 

Een goed gevulde vriezer maakt koken uit voorraad en met basisingrediënten zóveel makkelijker. 

lees ook:  Zelf eten maken, waarom zou je?!



Vroeger kon ik alleen maar koken volgens een recept. Dan had ik bijvoorbeeld een keer een recept met pasta uit een tijdschrift geknipt en maakte ik die pasta altijd volgens datzelfde recept. Het kwam gewoon niet in me op om er mee te variëren. Inmiddels heb ik geleerd om te koken met basisingrediënten en voel ik me veel zekerder om met gerechten te variëren. Met aardappels, rijst of pasta als basis kan ik telkens met groentes weer een maaltijd maken. Het geeft oneindig veel mogelijkheden, maar het maakt het ook makkelijker om met seizoensgroentes en aanbiedingen te koken. Ik heb daardoor ook beter grip op mijn boodschappenbudget. Ik weet inmiddels bijvoorbeeld wat veelzijdige groentes zijn om altijd in huis te hebben voor een voedzame, maar toch voordelige maaltijd. 

Lees ook: Met deze producten vul ik mijn voorraadkast. 


De vriezer vind ik echt een uitkomst in het voorraadbeheer. Naast verse producten vind ik het ideaal om ook groentes en sauzen in de vriezer te hebben. Niet iedereen zal plek hebben voor een vriezer, maar als je er nog niet een hebt en je wilt wel graag meer zelf koken en je boodschappenbudget bewaken, dan zou ik toch kijken of je ergens plek kunt maken voor een vriezer. 

Dit is mijn lijst van producten waarvan ik vroeger niet wist dat je ze kon invriezen. 



Amandelspijs (zelfgemaakt, idem als met koekjesdeeg, zie hier onder) Amandelspijs is lekkerder wanneer het heeft kunnen intrekken. 
Appelmoes

Bananen, hele rijpe ( zonder schil, overlangs halveren. Geschikt voor cakes en smoothies)
Bladerdeeg, verse rol

Cake (in plakjes)
Champignons, gesneden en uitgespreid op de bodem van een vrieslade invriezen. eenmaal bevroren overdoen in ziplock zakje

Eiwit
Ei (heel rauw ei, zonder schaal, invriezen in een klein bakje)

Feta
Groene kruiden (peterselie)

Kaas, geraspt of in blokken
Koekjesdeeg (koekjesdeeg klaar maken zoals gewoon, leg het op een stuk vershoudfolie, maar er een rol van. Zet er met stift op welk soort deeg het is, of plak er schilderstape op met). Koekjesdeeg smaakt ook vaak lekkerder als het uit de vriezer komt. 

Melk
Mozzarella
Oud brood (voor croutons)

Pannenkoeken
Paprika (halveren, zaadlijsten verwijderen. Na ontdooien verliest de paprika zijn knapperigheid, maar is nog goed te verwerken bij een pasta gerecht)
Pizzadeeg, zelfgemaakt
Prei (in plakjes, ongekookt invriezen)

Rijst (gekookt)
Rode wijn (voor koken)
Roomboter

Sap van citroen, sinaasappel, limoen
Sla (na ontdooien alleen geschikt voor smoothie of sla-soep)
Taugé (in tray van AH compleet invriezen en bevroren in de pan. Of: 2 minuten koken en blancheren en dan invriezen)

Ui, gesneden
Verse gist
Vleeswaren
Wortel (in plakjes, kort koken en blancheren)


Tot zo ver de lijst met producten die ik invries of waarvan ik weet dat je ze in kunt vriezen, maar er zijn vast en zeker nog meer mogelijkheden. 


Een paar dingen waar je bij het ontdooien op moet letten: voor groente geldt dat je het niet helemaal moet ontdooien, maar bevroren in de pan moet doen, of half bevroren snijden. 
Glazen potjes invriezen hoeft geen probleem te zijn. Zorg er voor dat het potje niet te vol is, zodat het  eten ruimte heeft om uit te zetten. 


Eet smakelijk alvast!

Warme groet, 
Anita

==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 









11 opmerkingen

  1. Jaaa, ik zie cake staan! Dat is 1 van mijn favoriete dingen om in te vriezen. Zo heb ik altijd iets lekkers voor bezoek. Verder heb ik een grote vriezer vol eten omdat we op het platteland wonen. Je moet hier wel voorraad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad als je op het platteland woont dan ga je niet voor elk wissewasje naar de supermarkt.

      Verwijderen
  2. Ik koop groenten bij de bioboer, snij ze klein en steek ze soort per soort in een potje. Daarna gaan ze direct de vriezer in. Zo is het makkelijk om elke dag iets te koken met veel groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vries ook droge gist in, blijft dan veel langer zijn werking houden, verder ongeklopte slagroom in ijsblokjes houder, doe ik ook met eiwitten, is dan makkelijker te doseren cq af te wegen indien nodig voor een recept. Karnemelk idem, ook vooral om mee te bakken. Na bevriezen uit de houder halen, ik gebruik een siliconen houder, en in zakje of doos overdoen. Amandelmeel voor spijs of bitterkoekjes, wordt dan minder snel ranzig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karnemelk vind ik ook een goeie. Ik drink vrijwel geen zuivel, dus heb dan geen karnemelk op voorraad, maar soms gebruik ik het wel eens voor een recept.
      Ik deelblokjes invriezen is ook heel handig. Wat ik nog wel eens doe is bijv. citroensap invriezen in kleine potjes en eenmaal ingevroren doe ik het over in ziplock zakjes. Dan neemt het nog minder ruimte in.

      Verwijderen
  4. Het loont echt om een goed vriezer te hebben. Leuk om elkaar weer zo te inspireren.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Je hebt mij ook op vele manieren geinspireerd.

      Verwijderen
  5. Ik moet echt cake gaan invriezen...die wordt hier altijd haastig opgegeten uit angst voor bederf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms is eten gewoon te lekker en haalt het de vriezer niet :-)

      Verwijderen
  6. Nu ik weet wat er allemaal ingevroren kan worden wordt het steeds meer schipperen met die 3 kleine laatjes! Wat ik naast bovengenoemde items nog meer invries:
    - kontjes van de parmezaanse kaas, als smaakmaker in de soep (eruit vissen vlak voordat je opdient)
    - quichedeeg, als ik dat maak kneed ik een dubbele portie en vries 1 van de 2 in voor de volgende keer. Kneden, goed verpakken in folie en dan de dag voordat je weer quiche gaat maken in de koelkast laten ontdooien. Pizzadeeg idem dito (er zijn er die zeggen dat je het deeg eerst moet laten rijzen en dan pas in een bal invriezen)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!