8 manieren om te besparen op boodschappen



Foto via Canva


Het zal misschien als een open deur klinken voor sommigen, maar ik merk aan mezelf dat ik ook na meer dan 10 jaar budgetteren en besparen op boodschappen, een reminder af en toe echt heel fijn vind. Al was het maar om bevestigd te krijgen dat je op de goeie weg bent. 


Daarom deel ik 8 manieren om te besparen op boodschappen


1. werk met een boodschappenlijstje. 
Hou een boodschappenbriefje paraat in de keuken. Wanneer iets op of bijna op is, noteer het op je briefje. Het winkelen met een boodschappenbriefje gaat vlotter, je vergeet niet snel iets. Ik noteer de boodschappen in min of meer de volgorde zoals de winkel is ingedeeld. Zodat ik niet kris kras de winkel door hoef. Je kunt uiteraard ook online je boodschappen bestellen. 


2. centreer de boodschappen op één dag. Meestal wordt geadviseerd om 1 x per week boodschappen te doen, maar het kan ook op andere manieren. Zo deed ik een tijd lang 1 x per twee weken de boodschappen. Dan haalde ik de bulk en houdbare spullen bij de AH en tussendoor kreeg ik verse groenten en fruit via een groenteabonnement aan huis. Als ik extra groente of fruit nodig was, dan kon ik dat snel tussendoor doen op de terugweg van het werk bijvoorbeeld. Ik volg nog min of meer dezelfde methode, maar ben iets losser geworden. Uiteindelijk was mijn conclusie dat het vooral belangrijk is dat je de boodschappen op één moment bundelt en niet voor kleine boodschappen dagelijkse gaat, want je neemt onherroepelijk meer mee dan je van plan was. En dat maakt je budget onoverzichtelijk. 


3. Kook voor meer dagen 
Wanneer je een curry maakt, kook dan extra rijst en eet later in de week een ander gerecht. Of kook extra veel curry en eet er later in de week nog een keer van. Of maak een extra grote pan pasta saus met groentes en vries de rest in. 


4. Hou de recepten simpel 
We hebben de neiging om aan heel ingewikkelde recepten te denken als we horen dat andere mensen elke dag thuis koken, maar hou het vooral simpel. Beter is het om je te bekwamen in wat je al kunt en dat uit te breiden. Zo bouw je een eigen repertoire aan recepten op. De basis voor de meeste maaltijden is aardappels, pasta of rijst. Daarmee kun je variëren met groentes en sausen en vlees. 
Noteer welke gerechten een succes zijn zodat je er later bij weinig inspiratie een idee uit kan halen. 


Bonustip: neem regelmatig de magazines van de supermarkten mee. Zoals de Allerhande of het magazine van de Jumbo. Vaak staan daar weekmenu's in voor weinig geld. Kijk of je daar je eigen draai aan kunt geven. Zelf vind ik dat er nog te vaak menu's in staan met vlees, maar je haalt er altijd ideeën uit. 


5. Leer om bepaalde producten zelf te maken ipv kant en klaar te kopen. (bijvoorbeeld satésaus of pudding). De ingrediënten komen vaak genoeg weer van pas bij andere gerechten. Wees niet te bang om allemaal gekke flesjes in huis te hebben die je maar een keer gebruikt, mijn ervaring is dat het heel erg meevalt. Het gaat vaak om sojasaus of ketjap, azijn, oliën die je op voorraad hebt en daar kun je heel veel mee variëren. 


6. Sla een keer vlees over (als je gewend bent om het elke dag te eten) of halveer de portie vlees die je normaal gesproken neemt. Mijn truc was om telkens in de gerechten waar ik eerst bijv. 500 gr. gehakt in verwerkte, nu 400 gr. in te verwerken. Die resterende 100 gr. deed ik in de vriezer en zo had ik op den duur weer een portie gehakt bij elkaar (ook handig voor soepballetjes). 
Je kunt vlees af en toe ook vervangen door ei (afhankelijk van het gerecht). 


7. Gooi zo weinig mogelijk eten weg. Bewaar restjes groente, die extra geschilde aardappelen. Je kunt ze heel goed gebruiken in een kliekjes maaltijd. Bijvoorbeeld groente en aardappelen van de bakplaat: restant gekookte aardappelen aangevuld met een paar nieuw geschilde. Restjes bloemkoolroosjes, een ui, halve paprika, beetje olijfolie er over en wat kruidenzout en je hebt weer een maaltijd. 


8. Beperk het gebruik van frisdrank, tussendoortjes, chips, zoutjes. Spreek met je gezinsleden af wanneer wat gegeten of gedronken mag worden. Bijvoorbeeld alleen chips en frisdrank in het weekend. Als ze tegensputteren, dan kun je het ook trapsgewijs terugbrengen. Bijvoorbeeld vragen of ze zich er dan wel in kunnen vinden om i.p.v. 3 glazen cola, er 2 te nemen per keer. 


Deze 8 manieren zijn niet in steen gehouwen. Je zult merken dat je telkens kleine aanpassingen doet op je boodschappenroutines, al naar gelang de veranderingen. Gezinsuitbreiding, andere baan met andere werktijden, sporten van de gezinsleden, kinderen die groter worden, kinderen die uit huis gaan, huisdieren. Al die veranderingen vragen om een andere aanpak, maar op deze basisgewoontes kun je altijd terugvallen. 


Warme groet, 
Anita



Bewaar op Pinterest voor later of om te delen met anderen. 












==================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Heb je behoefte aan begeleiding, dan kun je contact voor een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 

10 opmerkingen

  1. Mijn partner doet vaak de boodschappen sinds hij met pensioen is.
    Hij houdt niet zo van veel meenemen en kijkt per dag. Nu we hier een drukke tijd zitten ben ik gister meegegaan en heb voor 5 dagen maaltijden in het karretje gelegd. Daar schrikt hij dan van. In principe zou ik met wat creativiteit er 6 maaltijden van kunnen maken. Ondanks dat het allemaal basic producten zijn, merken we wel dat de boodschappen duurder aan het worden zijn. Het verschil zit hier nu in de tijd die er besteed wordt aan boodschappen doen. Want eerlijk is eerlijk mijn partner laat zich niet verleiden door meer te kopen dan nodig is .Groet,Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig is dat he, hoe verschillend de routines kunnen zijn. Die routines veranderen ook naar omstandigheden, dat heb je wel gemerkt. Voor je partner is het misschien ook een uitje om elke dag even boodschappen te doen. Knap hoor dat hij niks extra meeneemt, dat doe ik toch vaak wel als ik tussendoor wat haal. Boodschappen zijn inderdaad duurder geworden, ik kan ook minder kopen voor hetzelfde budget. Misschien is dag 6 dan die kliekjesdag? :-)

      Verwijderen
  2. Vooral tip 2 werkt voor mij heel goed: maar 1 keer per week boodschappen doen. Zeker u we op het platteland wonen, zorgt dit ervoor dat ik niet snel in de verleiding kom om nog meer te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal, als je op afstand van winkels woont dan moet je het doen met de voorraad die je hebt.

      Verwijderen
  3. Er zitten goeie tips tussen! Een aantal dingen doe ik al, maar bv een grotere portie maken en later eten nog niet zo vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen ook zoveel mogelijk 1x in de week boodschappen :) Ik maak ook altijd een lijstje. Als ik boodschappen doe, breng ik ook alleen mee wat er op het lijstje staat, mijn man brengt ook wel andere dingen, extra mee. Dat is ook niet altijd verkeerd! Wij hebben wel eens een een te groot portie, dat eten we de dag erop op. Zonde om weg te gooien, al die (verse) ingrediënten. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk ook dat ik door soms zelf wat groente te kweken en door zelf basisproducten te maken, ik het nóg meer zonde vindt om eten weg te gooien. Omdat je weet hoeveel moeite het heeft gekost.

      Verwijderen
  5. De kracht van de herhaling. Reminders zijn goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!