Nog 15 items die je vandaag nog weg kunt doen


Na mijn vorige lijst van 15 items die je vandaag nog weg kunt doen, heb ik er nog 15 op een rij gezet. 


Beginnen met opruimen is vaak het lastigst, want het enige waar je aan kunt denken zijn die moeilijke spullen. De spullen van die erfenis, de stapels met administratie, het fotoarchief wat uit haar voegen barst, al die lieve babyspullen van je kinderen, lesmateriaal van een opleiding die je echt wilt afmaken - heus!  - dat zijn de spullen die je daadwerkelijk het meeste ballast geven, maar het is lastig om hiermee te beginnen. 


Door relatief makkelijke items weg te gooien, oefen je jezelf als het ware voor het grote werk. Je leert voelen hoe je keuzes maakt. Welke gedachten er door je hoofd gaan, welke argumenten het eerste naar boven komen bij het maken van een beslissing (zonde van het weggooien van goeie spullen, gekregen van die-en-die, kostte destijds zoveel geld...) en soms ook wat je doet besluiten om iets toch nog te bewaren. En dat is prima! Ik denk dat iedereen zijn/haar eigen tempo moet volgen, als je maar bezig blijft. 


Deze 15 items kun je vandaag nog weg doen: 


  • Kapotte paraplu

  • Handschoenen zonder wederhelft

  • Sjaals en mutsen die te klein zijn, uit de tijd of gewoon lelijk

  • Legpuzzel waarvan een of meerdere stukjes ontbreken (en je na zoveel jaar dat ontbrekende stukje echt nog niet weer gevonden hebt.)

  • Oude brillen

  • Lelijke kerstdecoratie (gesmolten paddenstoelen, roestige stekers)

  • Gedateerde topografische kaarten / wandelroutes / fietsroutes

  • Gedateerde reisgidsen

  • Uitgerekte haarelastiekjes

  • Reservesleutels van fietsen, die je niet meer hebt

  • Kettingsloten waarvan je de sleutel niet meer hebt

  • Stropdassen die uit de mode zijn

  • Schoenpoets in specifieke kleuren, voor schoenen die je inmiddels niet meer hebt

  • Thee in een smaak die je niet lust (gooi het op je tuin voor compost)

  • Spaarzegels voor acties die al verlopen zijn



Een willekeurige foto uit mijn eigen collectie van de zoveelste opruimronde. 
Speelgoed dat de kinderen ontgroeid zijn, of waarvan we vergelijkbaar speelgoed hebben. 
Coupons die al tig jaar in de stoffendoos zit, maar nog nooit gebruikt is. 


Ik hoop dat je zin gekregen hebt om aan de slag te gaan met opruimen. 
Wat ook leuk is, is om een maand lang met een opruimbingo spullen op te ruimen. 

Warme groet, Anita

========================================================================

In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 
Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 
Wil je op de hoogte blijven, dan vind ik het leuk wanneer je je aanmeldt voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. 

8 opmerkingen

  1. Het is een leuke lijst en ik kan zeer tevreden zeggen dat al het genoemde al heb opgeruimd. Behalve de stropdassen, daar ga ik niet over, haha. Dat van die theezakjes wist ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommigen mensen zullen vast kunnen juichen en zeggen: stropdassen heb ik niet dus die hoef ik ook niet weg te gooien!

      Verwijderen
  2. Wat een leuke lijst. Daar kan ik wel wat mee, inderdaad zie ik er dingen bij die ik steeds weer(nog) bewaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beetje inspiratie van een ander is altijd meegenomen.

      Verwijderen
  3. Ik zie toch nog wel spullen op je lijstje staan die ik weg kan doen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het meeste van dit lijstje heb ik uit eigen ervaring er aan toegevoegd. Zo is er altijd wat te vinden.

      Verwijderen
  4. Ik moet glimlachen om de uitgerekte elastiekjes. Die kunnen inderdaad weg. Sleutels durf ik nooit goed weg te gooien. Ik ben altijd bang dat ik ze ineens toch weer nodig zal hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk bijvoorbeeld zeker te weten dat er nog kleine kettingsloten in huis moeten zijn van de kinderfietsen, maar heb ze al jaren niet gezien. Maar toch heb ik moeite om de sleutel weg te gooien.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!