Hergebruik en hygiëne

Inmiddels ben ik heel bekwaam geworden in het hergebruik van spullen. Zo maakte ik washandjes van handdoeken waarvan de bies gerafeld was, ik maakte kussenslopen van molton peutermatrashoezen, ik maakte kinderleggings van mijn oude trui, ik hergebruik lege margarinekuipjes. Superduper allemaal.

Het meest tof was dat we voor de kinderkamers (klik om te zien hoe het ook al weer was) heel veel spullen opnieuw konden gebruiken. Dekbedden had ik nog wel van de tijd dat de man en ik een eenpersoons gebruikten. Beddengoed had ik ook nog en kocht er nog een set voor elk bij en onze eenpersoonsmatrassen konden we ook mooi opnieuw gebruiken. Hoezee wat was ik daar blij mee, want anders was het wel een hele kostenpost geworden.

Maar dochter Gemma moest elke dag niezen, kreeg een snotterige neus. En dat ging niet weg. Alleen wanneer we op vakantie waren. Dus daar was iets aan de hand. Ze blijkt allergisch. Voor huisstofmijt, kattenroos en pollen.
En ja, toen ging ik denken dat dat matras misschien nog best goed was, maar dan had je het alleen over het ligcomfort, niet over of het schoon genoeg was.

Ik besloot dat ik niet de tussenstap zou nemen om een huisstofmijt matrastijk te kopen, maar kocht gelijk een heel nieuw matras. Antiallergisch bij de Allergieshop. Ik heb nog overwogen om een matras bij ecobed te kopen, want ik heb zelf meer met natuurlijke materialen. Maar uiteindelijk sloeg de balans toch door naar eentje van de allergieshop. Dat het matras op voorraad was en een 30 dagen omruilgarantie had trok me over de streep. Ons meisje is er dolblij mee! Ik vind ‘m nogal hard, maar ik moest me er niet mee bemoeien, kreeg ik te horen. De chemische geur vond ik eigenlijk ook bijna niet te harden, maar dat los ik op door vaak het raam open te zetten. Dat is sowieso goed om huisstofmijt te weren, heb ik inmiddels geleerd. Dat is stap een in het beperken van allergenen voor ons meisje (dat overigens van nature heel schoon en netjes is, dus ik gun haar een nieuw matras met fabrieksgeur :-)). Nu moet ik haar er toe bewegen dat ze minder knuffels op haar bed heeft....



Het avontuur met het matras was aanleiding om dit stukje er over te schrijven, omdat ik af en toe iets tegenkom in huis waarvan ik merk dat hergebruik op zichzelf een heel goed streven is, maar dat je de hygiene toch goed in de gaten moet houden.

Zo krijgen onze kinderen geen pakjes drinken mee naar school – iets wat voor de doorgewinterde consuminderaar vanzelfsprekend is, maar voor velen niet – maar zij krijgen een beker mee. Die kun je tenslotte keer na keer vullen met drinken die jij goedgekeurd hebt voor je kind. Veel minder onnodig afval. Ik heb de bekers van Mepal en ben daar heel tevreden over, maar het betekent wel dat je die rubberen ringen goed in de gaten moet houden. Je moet de bekers bijvoorbeeld niet in de tas laten zitten, want anders worden de ringen zwart. Regelmatig bestel ik nieuwe sets rubberen ringen. Als je dat bij elkaar optelt is duurzaam best wel duur. Het zijn keuzes. De drinkfles met popup tuit heb ik afgeschaft, daar zitten teveel randjes in waar schimmel in komt te staan. Jak.




En ik kocht rietjes bij Greenjump. Supercoole siliconen rietjes die je keer op keer kunt gebruiken. Lekker dik, zodat het ook goed slurpt met een smoothie. Totdat ik een keer een rietje had waar aangekoekte smoothie in was blijven zitten. Zoiets als een melkvelletje in je mond, maar dan vele malen viezer.




Dus: hergebruik is toe te juichen, maar doe het niet eindeloos en hou het goed schoon. En wees niet bang om het te vervangen als het nodig is, want voor je het weet ben je zelf compost.


15 opmerkingen

  1. Haha, dat rietje blergh! Maar inderdaad, het is wel opletten met zulke dingen. Vervelend van de allergie van je dochter. Hopelijk is het met dat nieuwe matras een stuk minder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop inderdaad dat de grootste boosdoener het matras was.

      Verwijderen
  2. Jaaaa..herkenbaar...ik ben gestopt met Mepal omdat de dop idd steeds zo vies werd. Nu heb ik een rvs beker met een deksel. Was een keer reclame van iets, mocht je aanvragen voor een paar euro. Mag wel in de vaatwasser en gaat nu al een flinke tijd mee en blijft schoon. Hij lekt ook niet...das ook al fijn. En die rietjes ...leuk verzonnen maar idd...dat is niet fris. Succes met het nieuwe matras!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat een rvs beker in de vaatwasser mag is zeker een pluspunt. En niet lekker is natuurlijk ook een voorwaarde.

      Verwijderen
  3. Ik vind hygiëne inderdaad ook heel belangrijk. Dat er rietjes bestaan die je kunt recyclen wist ik niet. Slim zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die recycle rietjes vond ik best een uitvinding. Ik blijf altijd op zoek naar een alternatief voor wegwerp. Nu gebruik ik van die ragers om de rietjes schoon te maken, maar het is wel een gepruts.

      Verwijderen
    2. Er zijn ook roestvrijstalen rietjes te koop! Die zijn echt heel mooi plus makkelijker met een pijpenragertje schoon te maken (denk ik)

      Verwijderen
  4. Helemaal gelijk heb je. Bij dat herbruikbare moet de hygiëne heel erg goed in het oog gehouden worden. En dat duurzaam ook duurder betekent heb ik al vaak gemerkt. Biokatoenen stofjes voor de zelfmaak zijn ook niet van de goedkoopste. Maar dan kopen we maar wat minder. En om van de prijs van gezonde voeding nog te zwijgen. Dat is pas duur allemaal! De meisjeskamer is geweldig gezellig en hopelijk is de allergie van de dochter gauw onder controle. Fijn weekend alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een beetje de paradox van het duurzame. In zijn algemeenheid is het beter voor mens en milieu om herbruikbare materialen te gebruiken. Niet onnodig spullen in omloop brengen en ook zorgen dat productie daarvan ook op een gezonde manier voor mens en milieu gebeurt. Maar dan ontdek je dat dat zijn prijs heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dan liever veel en goedkoop in de winkel zien.
      Beter is het net te doen als jij: dan maar iets minder. Jij ook een fijn weekend.

      Verwijderen
  5. Hygiëne is inderdaad belangrijk. Ik kreeg bij mijn herbruikbare rietjes een miniborsteltje om ze proper te maken maar spijtig genoeg heb ik dat na de verhuis nog niet teruggevonden. En mijn fles gebruik ik enkel voor water en was ik na gebruik steeds uit (ik gebruik hem niet elke dag omdat ik op mijn werk gewoon uit een glas drink).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n borsteltje had ik er ook wel bij willen hebben, hoewel ik verwacht had dat het in een sopje of de vaatwas er wel uit zou gaan omdat de rietjes vrij groot zijn. Maar dat is dus niet het geval.
      Heb je het naar je zin in je nieuwe huis?

      Verwijderen
  6. Soms vraag ik me wel af of de ideale beker wel bestaat. Overal valt wel wat op aan te merken. Sinds kort hebben we voor water onderweg ook de doppers, nadeel vind ik dat ze snel omvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op zoiets kan je niet bezuinigen als eenn kind er last van heeft. Hopelijk gaat het nu beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede voetnoot!
    Zo hebben we vandaag een dekbedhoes gevonden met weer erin. Ik dacht nog, het onderstuk is nog goed, dat kan ik vast wel gebruiken. Maar aangezien ik erg allergisch ben voor schimmel trekt deze blog mij over de streep om gewoon het hele ding weg te gooien.
    Gelukkig is het 100% katoen en kan het gewoon op de composthoop, dat scheelt ook wel weer vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kunnen ook niet op alle fronten 100% goed werk doen. Als je zegt dat je er eentje gevonden hebt, dan stel ik mij voor dat de hoes al goed gebruikt is in zijn leven. Dat is altijd beter te verantwoorden dan nieuw kopen en ongebruikt laten liggen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!