Over de drempel, het nieuwe jaar in



De helft van januari is al weer voorbij. Ik maak een rustige start, er heerst nog een soort kalmte in mij. Januari heeft iets verwachtingvols. Een onbeschreven blad, de eerste van het nieuwe jaar, waarin jij zelf de toon mag zetten voor de rest van het jaar. Alles is kaal en die kaalheid vind ik juist zo mooi. Het legt alle structuren bloot, er wordt niks verdoezeld door een dik groen bladerdag. Je kunt aan de structuren van de takken herkennen waar je in het afgelopen jaar teveel aandacht of juist te weinig aandacht aan hebt gegeven. Januari voelt als een drempel waarover ik heen moet stappen. Ongetwijfeld heb ik het vaker gezegd, maar na heel veel mega drukke jaren, voel ik nu een kalmere tijd aanbreken. Loslaten, loslaten, loslaten. Ik dacht er zelfs over om mijn blog los te laten. Een balsturig opwelling waarin ik er over dacht om er mee op te houden.

Maar ik ben er nog.

Ik vond januari overigens niet altijd een fijne maand. Vroeger vond ik het een beetje een onbestemde maand. Een soort anticlimax na de feestdagen; een jaar vol belofte maar er leek nooit iets te komen. 
Sinds ik veel meer let op de seizoenen, ervaar ik het heel anders. Nu vind ik die kaalheid juist fijn. Net als de kale boomtakken, mag ik nu kijken aan welke takken ik iets wil laten groeien.
In mijn nieuwsbrief van januari schreef ik dat ik in de aanloop naar nieuwjaar altijd zeg dat ik niet aan goede voornemens doe. Toch klopt dat niet helemaal. Ik neem me weliswaar geen meetbare doelen voor, zeg maar een x aantal kilo's er af, x aantal stappen per dag doen, een x aantal spullen uit huis doen, maar onwillekeurig ontstaan er toch altijd punten waar ik aan wil werken. Ik denk dat het een natuurlijk gegeven is dat je juist in de jaarwisseling nieuwe plannen maakt en inzichten krijgt. De twaalf heilige nachten laten dat ook zien. Die periode is eigenlijk een leegte in de tijd. In de telling van de maanden is er tijd 'over'. Door het terugblikken op het afgelopen jaar en bezig zijn met de dromen die een voorspelling zijn voor het komende jaar, werd me duidelijker waar ik het komende jaar aandacht aan wil geven. Doordat je afstand neemt tot de tijd, zie je waar de tijd rijp voor is.

Ik wil mezelf wat vaker op de eerste plaats zetten. Mijn vele verantwoordelijkheden meer delen met mijn gezinsleden, want dat voelt niet in balans. Mijn gezondheid serieuzer nemen. Mezelf wat serieuzer nemen, in de zin van dat ik er toe doe en mijn plaats mag innemen, mezelf iets gunnen, me minder schuldig voelen over wat ik wel heb en een ander niet. Verder neem ik mezelf al serieus genoeg en ik wil komend jaar juist wat speelser in het leven staan. Dosering: één huppeltje per dag. 

Wanneer je ook mijn maandelijkse nieuwsbrief wilt ontvangen, dan kun je je hier aanmelden. Let er wel op dat je je aanmelding ook nog moet bevestigen, dat bericht kan in je spambox terecht zijn gekomen. Dit laatste geldt ook voor degene die zich al hebben aangemeld, maar zich afvragen wanneer ze hun nieuwsbrief krijgen, kijk even in je spambox. Nazenden kan ook, laat maar even weten of je dat wilt. Wat een gedoe hè, zo'n nieuwsbrief.  En waarvoor?! Tja, eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat de toegevoegde waarde is van mijn nieuwsbrief, maar ik vind 'm zelf er wel leuk geworden en ik merk dat het bij mezelf werkt als een soort proeftuin voor nieuwe artikelen. Voor al die keren dat ik iets wel wil melden, maar niet hier op het blog.

Warme groet,
Anita

5 opmerkingen

  1. Ook ik twijfelde of ik moest blijven bloggen, maar een timeout heeft energie. En die januari maand ervaar ik ook anders met het klimmen der jaren.
    Leuk dat jij dat ook hebt. Misschien is het de wijsheid die groeit en ons anders laat ervaren.
    Hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wijsheid komt met de jaren, zeggen ze. Cliché's zullen niet voor niets cliché's zijn :-)
      Dan ben ik toch blij om te lezen dat je niet gestopt bent met bloggen.

      Verwijderen
  2. Nee niet stoppen je schrijft zulke mooie wijze verhalen. En wat jij in januari hebt dat vind ik altijd van december. Altijd blij dat het nieuwe jaar weer begint.Je doet er zeker toe en gun je zelf iets meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd van mensen die zichzelf niet te serieus nemen, doe ik ook niet. Aan de andere kant, je (lees: ik) moet wel opletten dat je neit doorschiet zodat helemaal niemand meer in je gelooft op het laatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!