De 12 heilige nachten en het droomlied van Olav Åsteson




Twee jaar geleden las ik voor het eerst over de twaalf heilige nachten en sindsdien hou ik in die periode mijn dromen bij. De periode van de twaalf heilige nachten begint op kerstnacht (24/25 december) en eindigt na de nacht van 5 op 6 januari, op de ochtend van Driekoningen.

Deze periode wordt omschreven als een tijd van verwondering en geestelijke groei. Het is een periode waarin je veel kunt dromen. De dromen van de nacht geven een voorspelling van de komende twaalf maanden. De droom van nacht nummer 1 correspondeert met januari van het nieuwe jaar. De droom van nacht 2 met februari van het nieuwe jaar enz. Maar ik heb ook gelezen over tellingen ook waarbij de eerste nacht de maand september van het volgende jaar voorspelt.

Ik ben altijd al een dromer geweest, heel verhalend en met heel veel symboliek. Die symboliek leerde ik met de jaren steeds beter herkennen en duiden. Toch zijn de dromen van de twaalf heilige nachten nog weer van een andere orde. Het eerste jaar dat ik ze opschreef zou ik het bijna als iets uitputtends beschrijven. Het was heel intens om er mee bezig te zijn, mijn dromen leken ook alle kanten op te vliegen. Het tweede jaar werd het al anders. Wat het extra boeiend maakte was dat ik na een jaar ook mijn oude dromen terug kon lezen en de voorspellingen die er in zaten kwamen inderdaad overeen. Dat geeft toch een heel ander idee over de maakbaarheid van het leven, als er al een soort pad voor je is gebaand.


Dit gaat mijn derde reeks twaalf heilige nachten worden. Aan de hand van het boekje De 12 heilige nachten van uitgeverij Christofoor ga ik er deze keer nog iets uitgebreider bij stil staan. Dit exemplaar kreeg ik kosteloos thuisgestuurd. De vorige jaren zorgde ik dat ik ongestoord mijn dromen op kon schrijven nadat ik opstond. Om mijn dromen beter te kunnen onthouden probeer ik nog even in de sluimertoestand te blijven op het moment dat je merkt dat je wakker wordt. Tijdens die sluimertoestand zet ik mijn droombeelden weer even op een rij. Meestal kan ik het in omgekeerde volgorde wel terughalen. Vaak heb ik meerdere dromen op een nacht. Als ik echt uit mijn slaap gehaald wordt omdat bijvoorbeeld een van de kinderen me wat komt vragen, of ik gewekt wordt door de wekker, dan vervliegt mijn droom vrijwel meteen.

Wanneer je op de hoogte wilt blijven van mijn artikelen, aanvullende meditaties of recepten wilt ontvangen, dan kun je je aanmelden voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. 


Aan de slag met je dromen tijdens de twaalf heilige nachten. 

  • er zijn mensen die zeggen dat ze nooit dromen. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze hun dromen niet onthouden. Toch merk ik dat als ik me alleen maar voorneem om op mijn dromen te letten, niet alleen de dromen sterker worden, maar ze ook beter bij je blijven 'hangen'. 
  • leg een schrift of een schetsboek klaar om je dromen in op te schrijven of te tekenen.
  • schrijf op de eerste avond op wat jouw thema wordt. Dit thema geldt voor alle twaalf nachten. Suggesties voor thema's: 12 films, 12 boeken, 12 sterrenbeelden, 12 apostelen, 12 bomen, 12 landen. Iets wat jouw interesse heeft. 
  • elke avond, voordat je gaat slapen, ga je iets schrijven of tekenen over het betreffende onderwerp van die dag. 
  • de droom van de nacht geeft je een antwoord, die je vervolgens ook weer opschrijft. Delen en er over praten wordt aangeraden. Dat laatste is op voorhand niet zo mijn ding, maar dat ga ik ervaren. 

Wie was Olav Åsteson?

Het droomlied van Olav Asteson zijn verzen die generaties lang zijn doorverteld. Omstreeks 1850 werd het opgetekend. Olav was een koningszoon, Olav II. Zijn moeder heette Aste, wat 'de generatiestroom waarin nog de helderziendheid leeft.' Dat zijn in ieder geval de historische aanknopingspunten (heel kort door de bocht, in het boekje is er meer over te lezen). Er is ook nog een geestelijk aanknopingspunt. Rudolf Steiner wees er op dat de naam Olav Asteson, net als die van Koning Arthur, ook gezien kan worden als mysterienaam die door meerdere generaties werd gedragen. Dan zou het verhaal van de verzen veel ouder zijn dan de versie die uiteindelijk is opgeschreven. 

In het boekje is zowel de vertaling te lezen als de oorspronkelijke Noorse tekst. Op elke bladzijde naast de tekst staan organische zwartwit prenten. De 12 heilige nachten is interessant om te lezen als je wat dieper wilt ingaan op wat de twaalf heilige nachten behelst. 

Fijne dromen gewenst!

Warme groet
Anita



3 opmerkingen

  1. Soms weet ik ze nog wel de dromen maar ook vaak niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi idee. Ik heb best het gevoel dat dromen waardevol zijn en je veel kunnen vertellen. Maar ik schrijf ze eigenlijk nooit op omdat ik verder wil slapen...

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!