Van voorbijgaande aard


Omdat mijn plan is om dit jaar de zolderkamer helemaal op orde te brengen en er een rustgevende meditatieruimte van te maken, ben ik weer aan het opruimen geslagen. Ik merk dat het zóveel makkelijker gaat dan toen ik in 2012 begon.

Er zijn altijd nog dingen die zijn blijven liggen, maar er veel meer doorstroming in de spullen. Als de kinderen schoenen in een maat groter hebben gekregen, bewaar ik de oude schoenen niet meer 'voor het geval dat'. Want 'het geval dat' blijkt meestal niet te komen. Hetzelfde geldt voor hun kleding.

Ook herken ik nu heel snel of spullen die mee naar huis worden genomen op blijvende belangstelling kunnen rekenen. Dat is vaak niet het geval en het gaat vaak om gekregen spullen. De interesse is van zeer voorbijgaande aard.

Sinds een paar jaar kies ik voor heel veel spullen om tweedehands te kopen, daar heb ik drie goede redenen voor. Eerst vooral kinderkleding en kinderspul, maar steeds meer voor het hele huishouden. Van kleding voor mezelf tot tuintafelset. Van keukengerei tot fiets. Vrijwel alles is tweedehands te vinden heb ik ontdekt.

Er zijn heel veel voordelen van het kopen van tweedehands spullen - zoals die drie goede redenen - maar ik merk bij het opruimen nog een ander voordeel: ik laat tweedehands gekochte spullen sneller weer gaan. Je hebt geen last van al die andere elementen die een rol spelen bij het loslaten van spullen, zoals 'zonde, het was zo duur', 'ik heb er zo lang voor gespaard', 'dit is echt kwaliteit hoor, dat doe ik niet zomaar weg?!' Tweedehands spullen of gratis spullen sluis ik véél gemakkelijker door dan mijn nieuw gekochte spullen. Wat een verlossing! Wat een vrijheid!

Nu zal ik niet aanraden om met hetzelfde impulsgedrag dat je had bij het kopen van nieuwe spullen overgaan op het kopen van tweedehands, want dan schiet het nog niet veel op. Minder spullen is gewoon veel beter voor mens en milieu. Tweedehands is veel makkelijker doorsluizen. Ik heb het in huis gehaald, ik heb het gebruikt, het heeft zijn dienst gedaan, zijn nut bewezen, maar nu mag het weer door naar iemand anders. Wel even je spul energetisch bedanken op z'n Marie Kondo's ;-).

Warme groet, Anita



4 opmerkingen

  1. Ik ben ook wel fan van tweedehands, en er is genoeg in omloop. Mijn laatste aankoop was een pan (mijn oude was stuk en deze was als nieuw) voor 4 euro (nieuw 20 euro).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me fijn om te merken dat het makkelijker wordt om dingen weg te doen. Ik bewaarde eerst ook alle kleding van de kinderen 'voor het geval dat' maar in de praktijk wordt het meestal toch niet meer gedragen.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik nog zoveel verschillende spullen had en ik vrijwel de hele dag in touw was met de kinderen en mijn werk, was het gewoon veel moeilijker zichtbaar wat er weg kon en wat niet. Door jarenlang te schrappen, spullen groeperen werd het makkelijker.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!