Naschrift: op 9 januari 2014 heb ik een Word versie gemaakt van mijn huishoudschema. Het bestand vind je hier en het blogbericht vind je hier.
De school is weer begonnen en daarmee is de vakantie definitief voorbij. Weliswaar was ik al weer drie weken aan het werk, maar omdat de kinderen nog wel vakantie hadden, voelde het alsof ik ook nog een beetje vakantie had. Ik vind er op deze eerste dag al meteen niks aan alleen thuis. Ik word zelfs een beetje treurig van het speelgoed dat midden in het spel is blijven liggen. Ik heb er zo van genoten deze zomer om ze te zien spelen en tijd met ze door te brengen, dat van mij de zomervakantie nog wel wat langer had mogen duren.
De meiden hebben zin in groep twee, maar huilden wel bij het afscheid.
Ik probeer altijd zo lang mogelijk het vakantiegevoel vast te houden. Dat lukt elk jaar steeds een beetje beter en langer. Uiteindelijk neemt de druk van alledag het weer over, zit ik weer vast aan werktijden, schooltijden, openingstijden. Maar bewustwording is het halve werk. Zo ben ik me er heel duidelijk bewust van geworden dat ik de spieren van mijn schouders, onderrug en bekken vaak ongemerkt aanspan. Blijven mediteren en iets minder fanatiek worden met al mijn bezigheden.
30 Dagen kastjes ruimen is meer dan genoeg, daarna moet dat weer even afgelopen zijn. Dit is de laatste week (geloof ik, die 30 dagen neem ik niet al te letterlijk). Het gaat toch ten koste van het dagelijkse huishouden en ik kan zo al weer 10 dingen opnoemen die half afgemaakt zijn gebleven. Dat geeft me een onvoldaan gevoel en van die situatie van allemaal onafgemaakte dingen wilde ik nu juist af.
Eerder introduceerde ik het wekelijkse huishoudschema. Mocht je denken dat ik sindsdien elke week fluitend met het schema in de hand door het huis ga, dan heb je het mis. Misschien gaat het bij een ander allemaal van een leien dakje, ik heb 'm nog niet helemaal uitgewerkt.
Wel kan ik alvast een heel groot voordeel van zo'n schema noemen: je kunt elke week, elke dag de draad weer oppakken. Ik ga in ieder geval niet weer terug naar mijn ad hoc schoonmaak werkwijze :-).
Zo ziet mijn week er uit:
Maandag : ik ben thuis, kinderen hele dag naar school, ook tussen de middag, Michel naar het werk
Een geschikte dag voor tijdverslindend werk: stofzuigen en dweilen
Dinsdag: Michel werkt hele dag, ik werk tot half 3, kinderen zijn de hele dag naar school, ook tussen de middag
Weinig tijd voor schoonmaken. Ik heb hiervoor 'afstoffen' gepland, maar ben daar nog nooit aan toe gekomen.
Woensdag: Michel hele dag thuis, ik werk hele dag, kinderen halve dag naar school
De ochtend heeft Michel voor zichzelf, maar dat is vrij kort, daarom wil 'm niet met wekelijkse of grote klussen opzadelen. Een keer per twee weken verschoont hij ons bed. Mooi klusje.
Donderdag: idem als dinsdag
Wc's schoonmaken heb ik op deze dag geroosterd. Het kost me 5 minuten om 1 wc schoon te maken, heb ik getimed.
Vrijdag: Michel werkt hele dag, ik ben thuis, kinderen halve dag naar school
Ene week ga ik 's ochtends boodschappen halen, andere week verschoon ik de bedden van de meiden.
Helemaal compleet is mijn takenlijst nog niet, maar ik ben al wel heel tevreden over dit rooster tot nu toe.
Wanneer je ook een wekelijks huishoudschema wilt maken, zou ik een bestaande lijst als uitgangspunt nemen. Ik gebruikte deze.
Kijk dan hoe je week er uit ziet. Op welke dagen werk je, sport je, heb je andere verplichtingen? Krijg je in het weekend veel mensen over de vloer en vind je het fijn dat je huis dan schoon is, plan dan de klussen als stofzuigen/dweilen en wc's aan het eind van de week. Ben je door de week meestal van huis en wordt je huis niet zo vies, dan kun je die klussen beter ná het weekend doen.
Kijk op de klok om te zien hoeveel tijd een klus daadwerkelijk in beslag neemt. Ik zie er zelf altijd tegenop om de wc's schoon te maken, maar nu ik weet dat het me maar 5 minuten kost, is dat voorbij.
Vandaag heb ik gestofzuigd en gedweild en dat kost me bijna 1,5 uur. En dan ben ik niet aan de trappen toe gekomen, omdat ik nog drie wasmanden met schone was had te vouwen :-). Die was kan ik dan in ieder geval van die 10 onafgemaakte dingen afstrepen. Alleen komt het onaffe stofzuigen er weer bij....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik ben dus niet de enige die regelmatig worstelt met deze dingen. Fijn te horen en precies die 30 dagen is ook genoeg. Je doet het als je er tijd voor hebt en het nodig is ;-)
BeantwoordenVerwijderenik moest even teruglezen want we hebben nu ook net onze vacantie erop zitten, jij bent de eerste die een schema heeft met 2 werkende personen , eindelijk ....zucht. succes ermee en ik volg je onderwerp, geniet ervan , liefs marion
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijderenHeel herkenbaar dat je zo kunt genieten van de kinderen in de zomervakantie. Goed dat je je bewust bent van waar je je spanning vasthoudt in je lichaam. Doe waar jij je goed bij voelt ! Wat een goed schema zeg. Daar kun je inderdaad iedere dag mee beginnen. Je tip van die timer per klus ga ik vandaag al invoeren. Dat is net wat voor mij.
Hey, da's een goed idee: klussen timen. Ik ga dat eens doen de komende tijd en dan overweeg ik een schema nog eens (hier werd het nooit wat met schema's: ik doe het in fases: dan een tijd heel veel heel intensief en dan weer met hangen en wurgen alleen wat bijhouden: hangt mede van mijn energie af)
BeantwoordenVerwijderenHa dat ga ik ook doen een planning maken, hoef ik me niet meer op zaterdag het "weet-ik-wat" te werken...dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenWat heerlijk om te lezen dat je zo genoten hebt van je kids tijdens de vakantie!! Ik zie/lees/hoor wel eens anders en begrijp dat nooit zo goed ;)
BeantwoordenVerwijderenMaar aan alles komt een eind :( en je komt er vanzelf weer in......
Als je de klok erbij hebt zie je dat het allemaal best mee valt maar die start maken, pffffffff :(
SUCCES meis!!! :)
Argh, kort is he, die grote vakantie! Mis het nu ook al, we zijn alweer bijna twee weken in het gareel :(
BeantwoordenVerwijderen