Maandagse Motivatie #24

 



Vorige week noemde ik het FlyLady systeem. Het is een cyclisch systeem, je doet je routines telkens in een bepaalde volgorde. Dag, week, maand, jaar. 

Zoals ik vorige week al liet zien, ga je elke week in een andere ruimte aan de slag. Elke maand opnieuw. Als je dit een paar maanden of jaren doet, dan merk je dat je per keer steeds minder hebt om op te ruimen en het makkelijker is om het schoonmaken bij te houden. 
Je doet namelijk ook dagelijkse schoonmaaktaken. Zoals de zogenaamde 'swish and swipe'. Dit houdt in dat je elke dag een doekje over je wastafel haalt en de wc snel schoonmaakt. Beetje zeep in de pot, borstel erdoor. Doekje over de bril en that's it. Elke dag?! ?! hoor ik je denken. Als je overweldigd bent en al teveel op je bordje hebt, dan voelt dat als een te grote verplichting. Maar stel: je doet het twee keer per week? Dan is dat misschien al meer dan je het nu doet. 

Terug naar de zones: 

zone 1 Ingang/rond het huis/eetkamer. 
eerste dagen van de maand tot eerste zondag

zone 2 keuken
eerste volle week van de maand

zone 3 badkamer + extra kamer
tweede volle week van de maand

zone 4 slaapkamer met opbergruimte/inloopkast en badkamer
derde volle week van de maand

zone 5 woonkamer
laatste paar dagen van de maand
van maandag tot de eerste van de nieuwe maand


Deze week zitten we in zone 3. De badkamer en een extra kamer (kantoor, bijkeuken, kinderkamer). 

Als je begint met het aanleren van routines, in het bijzonder de routines van FlyLady, dan is het heel interessant om te letten op jouw eigen gedrag. Welk deel vind je makkelijk en welk deel vind je moeilijk?

We hebben allemaal zo onze voorkeuren in het huishouden. Als er wat gedaan moet worden; wat pak je dan altijd het eerste aan? Dat is je voorkeursneiging. 

Maar we hebben ook de neiging om telkens hetzelfde te ontwijken. 

Waarom we iets ontwijken, dat is voor iedereen verschillend en vaak ook niet klip en klaar. Er kunnen talloze onderliggende redenen zijn waarom je iets uit de weg gaat. Misschien hoor je de stem van je moeder in je hoofd en is dat een reden om het uit de weg te gaan. Of misschien heb je niet het juiste gereedschap? Maar ook die reden kan weer uit een andere laag bestaan. 


Omdat FlyLady elke maand terugkerende zones heeft, gaat het je op een gegeven moment opvallen welke zone je altijd maar half-half doet en welke je snel goed onder de knie hebt. 

Mijn slaapkamer is bijvoorbeeld altijd wel opgeruimd en (redelijk) schoon. Dat is een ruimte in mijn huis waar ik niet veel moeite mee heb gehad om zo te krijgen en te houden. 

Maar als het schema bij zone 5 in de woonkamer aankomt, dan merk ik tegenzin en dat ik de taakjes maar half-half doe. Dat kan deels te maken hebben met dat ik van vroeger gewend was dat het leven zich vooral in de keuken afspeelde en de woonkamer was om 's avonds tv te kijken en visite te ontvangen. Maar het is ook interessant om bij stil te staan, omdat de woonkamer ook symbool staat voor het hart van je huis. Wat doe ik in het hart van mijn huis?

De les van aanleren van routines zit 'm daarom vooral in je gedragingen. Als het aanleren van een schema niet lukt, denken we vaak dat het komt omdat het schema niet goed werkt, maar het is boeiender om te gaan letten op al die kleine gedragingen van onszelf met een schema. 

  • Wat kunnen we binnen no-time implementeren in onze handelingen?
  • Welke deeltaak slaan we altijd over?
  • Welk besluit schuiven we telkens voor ons uit?
  • Waar zien we als een berg tegenop?
 

Meestal is datgene wat we uit de weg gaan in ons hoofd groter dan de praktijk. Vaker is het een kwestie van 'onontgonnen terrein'. We zijn met dat deel van die routine (en emotie) gewoon niet zo vertrouwd. Dat kan komen door hoe je bent opgegroeid. Maar ook door ervaringen in je leven. Door herhaling raak je er meer vertrouwd mee. Zowel met de emotie, als met de taak. 


Binnenkort organiseer ik weer een 7 daags opruimtraject. 
Deze loopt van maandag 4 november tot en met zondag 10 november. 
Het ziet er vrijwel hetzelfde uit als het vorige 7 daagse traject, maar met met kleine verbeteringen en een nieuwe oefening op zondag. Het kost €7. 

Wil je (weer) deelnemen? Je bent van harte welkom om je in te schrijven!



Ik wens jullie weer een fijne week!

Warme groet, 
Anita

Ps1: Wil je elke week de Maandagse Motivatie in je mailbox? Meld je dan hier aan. 

Ps2: Ik heb ook een Instagram Account waar ik gedachtes en berichten deel. 
 

1 opmerking

  1. Ik vind het helemaal interessant dat je schrijft dat het leven zich in de keuken afspeelde en tegeljkertijd dat de woonkamer het hart van het huis is. Want is dat dan niet de keuken?

    Overigens vind ik het heel mooi en interessant hoe je een extra element aan opruimen toevoegt in de zin van zelfkennis en reflecteren.

    Wat leuk dat je zo vaak Opa Bakkebaard in je hoofd hoort trouwens. Dat heb ik dus ook. De eenvoud van zijn leven trekt me.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!