Maandagse Motivatie #23

 



Ik zag van de week een filmpje op instagram.
Een jonge vrouw liet zien hoe ze haar (kleine) appartement ging opruimen omdat haar long-distance vriend zou komen. 

Haar slaapkamer was bezaaid met kleding.
Het lag voornamelijk op de grond. Haar bureau was verborgen onder kleding en lege verpakkingen. In haar badkamer lag eveneens kleding op de vloer. Ze werkte gestaag door om het op te ruimen. Wassen, drogen, opvouwen. Werkbladen leeg, afval weg, schoonmaken. Stofzuigen en dweilen. 

Het was heel makkelijk voor mij geweest om te oordelen over de staat van haar huis.
In de reacties erbij las ik ook veel mensen die opmerkten dat ze geen zelfwaarde had, omdat ze pas ging opruimen omdat haar vriend zou komen, maar ze dit niet voor haarzelf deed. 

Misschien is dat waar, maar het is óók waar dat het ons allemaal wel bekend klinkt:  extra opruimen en schoonmaken als er bezoek komt. Dat doe ik ook. 

Maar goed, wat je vast ook bekend klinkt: je wilt graag meer orde, minder chaos. Je wilt niet een hele dag besteden om achterstanden weg te werken. Je wilt die dag graag een keer kunnen ontspannen. Hoe fijn zou het zijn als je 'bij' bent. Dat je met een paar handelingen weer rust en orde in je huis hebt?

Wat deze situatie verbetert is: 

* minder spullen bezitten. In het geval van het filmpje was er (te)veel kleding
* het aanleren van routines. (terugkerende handelingen op terugkerende momenten)

Voor het ontwikkelen van routines vind ik het systeem van FlyLady het enige systeem wat echt te doen is. Voor elk soort huishouden;  alleenstaand, stel, gezin, werkend, thuisblijf, gezond, ziek.

Aan het begin van mijn Een-kastje-per-dag-project werd ik op FlyLady gewezen. Toen ik voor het eerst haar website bekeek vond ik die totáál overweldigend. Het stond bomvol informatie. En dan al die mails! Meerdere per dag. Aanvankelijk bezorgde het me hartkloppingen. Ik wilde niet nóg meer plicht en taak in mijn dag, ik wilde juist MINDER. Niet nóg een dagelijkse routine erbij. Man, ik was al lang blij als ik kon douchen en een keer mijn nagels kon knippen.

Maar ik kwam er toch telkens bij terug. Omdat ik ook wel weer houd van die Amerikaanse stijl van adverteren; alsof je naar een ouderwets prikbord kijkt. 
En FlyLady is altijd bemoedigend, nooit oordelend. Ze blijft haar boodschap herhalen en herhalen. Elke dag, elke week, elke maand. Maakt niet uit of je al een jaar haar schema niet hebt gevolgd, ze neemt je gewoon weer bij de hand en je kunt beginnen met de taak van de dag. 

Het is een vrij uitgebreid systeem, ik zal er de komende tijd meer over vertellen. Het komt erop neer dat je je huis in weekzones verdeelt. Een week per maand besteed je aan 1 zone. Vaak 15 minuten per dag iets opruimen of schoonmaken. FlyLady vertelt in de mail van de dag wat je kunt aanpakken.  

zone 1 Ingang/rond het huis/eetkamer. 
eerste dagen van de maand tot eerste zondag

zone 2 keuken
eerste volle week van de maand

zone 3 badkamer + extra kamer
tweede volle week van de maand

zone 4 slaapkamer met opbergruimte/inloopkast en badkamer
derde volle week van de maand

zone 5 woonkamer
laatste paar dagen van de maand
van maandag tot de eerste van de nieuwe maand


Op het moment van schrijven zitten we in zone 2, de keuken. De taak van vandaag (maandag) is om je prullenbak schoon te maken. Niet alleen de zak vervangen (dit is een vaste taak op maandag), maar ook de prullenbak zelf schoonmaken. 

Routines lijken een stramien, iets waarin je vastzit, maar het geeft je ook vrijheid. Als je niet elke keer over na hoeft te denken 'wat moet ik nu het eerst of het laatst doen', dan neemt dat ook geen bandbreedte meer in in je hoofd. Je hoofd krijgt meer ruimte en dan komt er rust. 

Marli Huijer schreef een interessant boek over Ritme. - op zoek naar een terugkerende tijd 
"Hebben we in ons leven eenmaal een ritme te pakken, dan houden we dat graag vast. Zich herhalende handelingen, hoe routineus ook uitgevoerd, brengen orde in het bestaan."

Ik wens jullie weer een fijne week!

Warme groet, 
Anita
 

1 opmerking

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!