Opruim- en verkooptips voor mensen met weinig energie – deel 1



Een rare paradox is het eigenlijk: je voelt je overweldigd door je spullen, taken en verantwoordelijkheden en tegelijk heb je de fut niet om het aan te pakken, want je wilt niet alles klakkeloos in de kliko gooien of naar de kringloop brengen. 


Wijze raad is er volop te krijgen.
Je buurvrouw zegt: ik geef tegenwoordig alles weg, nooit ergens spijt van gehad. 


Maar voor jou voelt dat niet als een oplossing. 


Je vindt het zonde om goeie spullen zomaar weg te geven. Je hebt tenslotte dromen en aspiraties waarvoor je graag wilt sparen. (Een andere fiets, zwemles voor de kinderen, een nieuw matras, een weekend weg, aflossen op de hypotheek, sparen voor je pensioen, die eerste belegging kunnen doen). Wat ook voor jou telt: je wilt dat bruikbare spullen op de goeie plek terecht komen. Omdat je milieubewust en duurzaam wilt opruimen. Misschien omdat je zelf heel zuinig bent geweest om deze spullen te kunnen kopen. Of omdat je er juist zoveel plezier van hebt gehad en je dat plezier ook aan een ander gunt. Wat je reden ook is, ik hoor het van bijna alle opruimers: zodra je bewuster omgaat met de spullen die je wegdoet en de spullen die je koopt, ga je meer oog krijgen voor de herkomst ervan. Welke materialen zijn gebruikt, wie heeft het gemaakt, waar komt het vandaan, wat is de impact op de natuur? Daardoor wil je graag dat je spullen op de juiste plek terechtkomen. Op een manier dat het voor jou ook iets oplevert. 


Maar, spullen uitzoeken, verkoopklaar maken, mailen om de deal te maken, opsturen, wachten tot het gehaald wordt….pff dat kost je wel elke keer energie en je merkt dat je de boel maar weer aan de kant schuift. Dan kun je het gevoel krijg dat je klem komt te zitten. De wens voor een opgeruimder huis, maar de berg werk blokkeert je. 


Dit is een herkenbare spagaat. Overweldiging slaat toe en werkt verlammend. 


Zou er niet een tussenweg te vinden zijn tussen die twee uitersten van rücksichtslos wegdoen en alles zorgvuldig verkopen?


Dat is mogelijk. Het is mogelijk om meer ruimte voor jezelf te maken. Wees heel geduldig en mild naar jezelf en pak het in kleine stapjes aan. 


Ik denk dat ik in de afgelopen 10+ jaar alle afwegingen en humeuren en stemmingen van het verkoopspectrum wel heb meegemaakt. Van bloedfanatiek tot aan ikhebertabakvan. Het is goed om je te realiseren dat de ene aanpak de andere niet hoeft uit te sluiten. En ook dat wat een tijdlang als de goeie aanpak voelt, na verloop van tijd niet meer bij je past. Misschien komt er een tijd dat je alles weggeeft. Misschien komt er een tijd dat je juist beter let op wat iets waard is. Alles is goed. Alles komt en gaat in fases. Dat vind ik altijd een troost. 


Hier mijn opsomming van wat ik in de loop der jaren geleerd heb: 



  • Ik maak het meest gebruik van Marktplaats voor verkopen. Ik heb eigenlijk nooit gedoe over spullen. Ik tref altijd leuke mensen met leuke verhalen. 
  • In mijn wijk is een Facebookgroep die goed werkt voor speelgoed en huishoudelijke items – meestal gebruik ik deze groep voor items die ik voor een klein bedrag van de hand wil doen, omdat ik geen zin heb om het via MP te versturen. 
  • ruim op in kleine stukjes tijd. Doe dit stelselmatig. Plank voor plank. Kast voor kast. Wees je ervan bewust wat je vervolgens weer terugplaatst. 
  • bepaal welke spullen je geschikt vindt voor de kringloop en welke voor de verkoop. Zet deze spullen apart. 
  • bepaal wat je doelbedrag is voor het verkopen. Hiermee bedoel ik het totale bedrag wat je bij elkaar wilt verkopen. Hierdoor ga je automatisch een selectie maken van de items die je met dit doel wilt verkopen. Wanneer je het bedrag eenmaal bij elkaar verkocht hebt, dan stel je een nieuw doel. Je zult merken dat als je eenmaal het eerste doel gehaald hebt, er een bepaalde rust komt. Omdat er in een basis van behoeften is voorzien. 
  • verkoop 10 items voor €10 per stuk. Selecteer de items waarvan jij denkt ‘als ik hier 10 voor krijg ben ik daar tevreden mee’. Bijvoorbeeld speelgoed, keukengerei, overhemden, jurken. Aan het eind heb je €100. Stel je voor wat er mogelijk is, wanneer je dit 10 keer per jaar doet?
  • verkopen van spullen doe ik niet meer het hele jaar door, maar alleen bij de wisseling van seizoenen; tussendoor heb ik rust.
  • welk bedrag zou je voor je gezin genoeg vinden, bij welk bedrag heb je het gevoel dat er zowel aan jouw behoefte voor een opgeruimd huis als voor een gevulde spaarpot is voldaan? Als je dat voor ogen hebt, dan gaat verkopen makkelijker
  • maak een schifting tussen grote spullen om te verkopen en tussen de kleine spullen. Verkoop de grote eerst - snel meer ruimte in huis. Daarna een paar kleine spullen. Wissel het vooral af. 
  • plaats de te verkopen spullen bij elkaar: in een doos, of in een kast of in een (logeer)kamer. Wanneer je de energie hebt, haal je er een item uit voor de verkoop. Zet op de foto. Plaats op je verkoopforum van voorkeur en handel het af. 
  • bepaal voor jezelf wat het minst belastend voor jou is: verkochte spullen laten afhalen of opsturen? Ik werk het liefst met alleen afhalen. Dat kost mij de minste inspanning. Ik kies het juiste moment uit waarop ik de advertentie plaats: op eind van de week, liefst ’s avonds, want dan zijn de meeste kijkers. Dat betekent meestal dat het snel verkocht is. Vervolgens kan ik op korte termijn opties aanbieden om op te halen, namelijk in het weekend. Ik stuur meestal aan op tussen de middag 11.00 tot 13.00 u of na 18.00 u Niet daartussen, want dan is mijn hele dag onderbroken. Sommige items – zoals kleding – is het niet logisch om ze alleen op te laten halen. Dan bied ik wel aan om op te sturen. 
  • ruilen van spullen geeft veel voldoening voor de items die wel een waarde hebben, maar waar veel aanbod voor is of die moeilijk te verkopen zijn. Geef concrete opties om voor te ruilen; planten, een pak crackers, een fles cola, maar geef mensen ook de mogelijkheid om geld te bieden. Sommige mensen vinden iets meenemen namelijk maar gedoe en geven liever geld (en daar zijn de meesten niet zuinig mee). 
  • kleding verkoop ik niet vaak meer. Mijn kinderen zijn bijna 16. De kleding die ze kopen is niet duur en vaak ziet het er ook verwassen en gedragen uit. Grote items zoals jassen wil ik nog wel verkopen, maar verder gaat het naar een goeie kringloop. 
  • laat je kinderen meedelen in de verkoop: maak een opbrengstenpotje voor Leuke Dingen. Ik ben meer een voorstander van het gezamenlijke potje. Om een keer bij de snackbar te bestellen of spending money voor de vakantie. 
  • items met lage waarde gaan naar de kringloop. Of op de plaatselijke fb weggeefhoek. 
  • benader actief mensen. Bedenk wie je in je kennissenkring blij zou kunnen maken met jouw items (moeders met kinderen, kennissen die ook van handwerken houden, verenigingen, school, goede doelen). 
  • of juist niet: voorkom ongemak bij je vrienden en kennissen (die net als jij moeite hebben om een gulle hand te weigeren). Zet het in plaats daarvan te geef of te ruil op de plaatselijke fb weggeefhoek. Als het niet wordt opgehaald, dan naar de kringloop.
  • als het kan, besteed het brengen naar de kringloop uit aan huisgenoten. 
  • sommige items zijn op zich nog wel goed, maar werken even niet meer, omdat 1) jij al zo vaak geprobeerd hebt het weer aan de praat te krijgen 2) er onderdelen ontbreken en je niet meer kunt vinden 3) je er de ballen verstand van hebt. 
  • Ik heb van mezelf geleerd dat ik dit soort spullen in vrede los kan laten en verkoop voor een klein bedrag, omdat ik weet dat een ander het vaak wel aan de praat krijgt. Dit bied ik bewust te koop aan, en niet naar de kringloop omdat ze bij de kringloop het artikel niet altijd op waarde kunnen schatten. Wanneer ik het verkoop, en erbij zet wat er aan mankeert, dan kan de koper rechtstreeks vragen aan mij stellen. 
  • Zo hadden we een tiptoi boerderijspel voor de kinderen. Met batterij en koppeling met ipad. Werkte niet meer. Ik kreeg het gewoon niet aan de praat, al een paar keer geprobeerd. Bleef daardoor maar liggen in de kast. Ligt maar in de kast te liggen. Ik wist dat het niet stuk was en dat het zo goed als nieuw was, maar onze interesse was verloren. Dit heb ik op de fb wijkgroep voor €5 verkocht. De vrouw stuurde me al snel een bericht dat zij het wel aan de praat kreeg. Daar heb ik dan geen spijt van. Ik weet gewoon dat onder mijn handen veel elektronica het laat afweten. Nu was het spel weer in goede handen. 
  • ruilen is het nieuwe weggeven! Soms vind je het zonde om iets weg te geven; probeer dan eens of ruilen jou een beter gevoel geeft. 
  • zorg dat de spullen die je verkoopt vrij van gedoe zijn. Dus: elimineer alles wat je kunt verwachten waar een ander over gaat vallen en onnodig over wil onderhandelen. Zitten er nog stickerresten op? Verwijder dit, want stickerresten staan goedkoop. Is er een zoom los? Herstel dit. Komt de kleur van je item goed over op de foto? Als dat niet zo is, zet het dan bij ander licht opnieuw op de foto. Dit kan als veel moeite klinken, maar het zijn allemaal handelingen die je kunt doen wanneer je er de energie voor hebt. Stelselmatig werk je toe naar de verkoop, tegen de best mogelijke prijs. Het hoeft niet snel of gehaast. Haal de echte waarde van je item naar boven. 



Een grote les die ik van Marie Kondo en uit de feng shui geleerd heb: wees dankbaar, zowel bij het kopen als bij het verkopen. Ontvang iets in dankbaarheid en laat los in dankbaarheid. Ook als iets ongewenst is. Bedank het paar schoenen die je slechts een keer aan gehad hebt bij dat feestje 8 jaar geleden. Bedank de koper heel bewust met woorden, oogcontact of een knikje wanneer je het geld ontvangen hebt. 


Er is vast nog meer, maar dit is wat me zo te binnen schiet. 


In mijn volgende blogpost geef ik opruim- en verkooptips voor het verkopen zelf. 


Warme groet, 

Anita


Deze blogpost werd Derde in de Linkparty van Huisvlijt.


Ongeveer een keer per maand verstuur ik een nieuwsbrief met inspiratie en bemoediging voor iedereen die op zoek is naar een opgeruimder, eenvoudiger en zinvoller leven. Spreekt dit je aan, dan ben je van harte welkom om je via deze link in te schrijven. 

10 opmerkingen

  1. Zo bedankt. Hier zitten goeie tips tussen en ook gewoon het feit dat ik er al een paar doe maakt me blij. Het verkopen op MP lukt niet omdat ik vergeet te kijken en te reageren. Dat zou anders moeten...

    Bedankt voor je reactie op mijn fotoblog
    Lieve groet,
    Aritha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan. Lezen dat je al tips toepast is altijd zo'n geruststelling, vind je ook niet?
      Weet je van jezelf waarom dat is, dat je vergeet te kijken en te reageren bij de reacties van je advertenties? Het is heel leerzaam om daarover bij jezelf te rade gaan. Bijvoorbeeld: is de hindernis praktisch, omdat je bijvoorbeeld alleen je mail leest op een laptop en je niet de hele tijd op je laptop wilt kijken? Dan zou je de MP app kunnen installeren. Daarin zie je alle reacties. Mails komen namelijk nog wel eens in de spambox.
      Of schuif je het voor je uit om een andere reden? Zie je op tegen de mailwisseling? Heb je voor je gevoel al afstand genomen van het item door het te koop te zetten? Heb je het doel waarom je wilt verkopen niet zo duidelijk, omdat je nog geen bestemming hebt voor de opbrengst?
      Zomaar wat voorbeelden van redenen waardoor de rem er bij jezelf op gaat. Alles ter overpeinzing, je hoeft het hier niet te antwoorden.

      Verwijderen
  2. Zitten wat goede tips bij! Ik heb niet zo'n moeite met opruimen en weggooien. Liefst geef ik spullen en kleding weg, ik hoef het niet te verkopen. Maar er zijn wel wat dingen die ik zou kunnen verkopen. Ik ga er toch eens naar kijken. Het hoeft dan niet veel op te leveren, maar een leuk bedragje is natuurlijk nooit weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met name spullen die voor een bepaald doel zijn gekocht, maar inmiddels niet meer gebruikt worden, hebben vaak nog een flinke waarde. Weggeven voelt dan wel eens als té vrijgevig. Bijvoorbeeld de gezinstent van de tijd dat je met het hele gezin ging kamperen en naarmate de kinderen groter werden en de behoeftes veranderden, is de tent in ongebruik geraakt. Of een hometrainer die je kocht om aan je conditie te werken na herstel. Of je hebt een airfryer aangeschaft en nu is je - nog goede - frituurpan over. Het zijn dit soort items.
      Een leuk bedrag is zeker nooit weg.

      Verwijderen
  3. Met mijn beperkte energie is mijn grootste tip: doe kleine porties tegelijk. Elke klus is in parten te verdelen, niet alles hoeft in één keer.
    En een andere tip: als ik een ding tegenkom waar ik moeite mee heb, dan leg ik het een poosje apart. Dan heb ik tijd om te bedenken wat ik ermee wil. Dan ligt het een tijdje 'in de week'. Soms is die tijd nodig om afscheid te nemen van de herinnering die het ding oproept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut Judy. Kleine porties tegelijk. Alles kan in deelpartjes opgedeeld worden. Als ik de deur uit moet voor allerlei boodschappen, dan begin ik er maar mee om mijn schoenen aan te trekken. Daarna volgen meer stappen.
      Wat een goeie tip om een moeilijk item apart te leggen. Het is inderdaad vaker de herinnering die het oproept, meer dan het item zelf. Een poos apart leggen (liefst leg ik het op een andere plek dan waar het normaal staat) is beter dan jezelf forceren om een besluit te nemen.
      Met kleine stapjes blijft het opruimen behapbaar, energie is beter te doseren.

      Verwijderen
  4. Dit is een mooie en indrukwekkende lijst met tips! Zeker het verkopen via marktplaats vind ik vaak een gedoe. En je kan het item dan niet meteen wegdoen, en het blijft in huis rondslingeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Nicole. Soms blijven spullen inderdaad nog een poos rondslingeren in huis, voordat het daadwerkelijk verkocht is. Als je het sneller wilt verkopen, zou je tussentijds je vraagprijs kunnen aanpassen. Of ingaan op een 'onzinbieding', want die zijn er altijd.

      Verwijderen
  5. Al hoef ik niet te reageren op je antwoord op mij, ik doe het toch even omdat ik wil laten weten dat het me aan het denken zette. Ik zie op tegen de mailwisseling. Ik heb een paar keer gehad dat iemand zei: ik was eerder dus ik heb recht op "de boeken". En als er zoiets is kom ik er niet uit. Ik zet dat advertenties met een deadline in de tekst. En dan reageren ze 1 minuut voor of 1 minuut na. Dat.

    En ja, ik kijk alleen op de laptop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel dat je toch even reageerde. Oei, ja met zulke mailwisselingen open je niet graag de mail. Je kunt het jezelf iets makkelijker maken door geen uiterste deadline erin te zetten. Dan voorkom je het dat mensen roepen 'ja maar ik was eerder!' en voorkom je dat jij moet bewijzen of dat wel of niet zo is. Zonder deadline hoef je zelf ook niet verplicht op dat tijdstip naar de mails te kijken. Je kunt er eventueel in de tekst bij zetten dat als ze een bod doen, er ook even een bericht achteraan moeten sturen (of een DM als het via Facebook gaat). Dat is voor jou een signaal dat iemand echte serieuze interesse heeft.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!