Hoe ik (het meeste) van mijn boeken weg deed

 



Sinds ik ben gaan opruimen heb ik al vaak gedacht: dat kan ik niet! Dat lukt me niet! Onmogelijk!
Om later te ontdekken dat het onmogelijke voor mij toch wel degelijk mogelijk was. 


Als je me een paar jaar geleden had gevraagd of ik ook mijn boeken ging opruimen, dan had ik gezegd: nooit!


Uiteindelijk ging toch het grootste deel van mijn/onze boeken weg. Zelfs de hele boekenkast ging weg. 





Dol op boeken en lezen en toch bijna alles wegdoen?

Ik ben dól op boeken en op lezen. Ik hou van alles rondom boeken. Ik hou van schrijven. Ik hou van heel de sfeer van boeken. Films die zich afspelen in boekenwinkels of bibliotheken. Ik hou van de gezellige boekenafbeeldingen op pinterest. Ik hou van lezen over schrijvers, werkkamers, bureaus en leeshoeken. Daar ligt het niet aan. Maar ik heb ontdekt dat in mijn eigen huis een boekenkast teveel onrust voor me geeft. 


Toen we in ons huis kwamen wonen wilden we een grote boekenkast in de woonkamer, met al onze 'schatten' erin. Maar in de loop der jaren merkte ik dat het te rommelig voor me werd. Eerst dacht ik dat het kwam door de boeken die erbij gelegd werden, maar waar niet echt plek meer voor was. Of dat het kwam door de ornamenten ertussen. Of door de post die er 'tijdelijk' neergelegd werd. Later dacht ik dat het aan al het andere lag, zoals het wasgoed, de verzorging kinderen, verantwoordelijkheden, eten koken, huisdieren) Ik dacht, als ik dát eerst op orde heb, dan komt het met de boeken wel weer goed'. 


Gaandeweg merkte ik dat het de boekenkast vooral visueel te rommelig voor me is. Al die verschillende kleuren. Mijn aandacht werd er telkens door getrokken: ik zag een boek en onwillekeurig las ik de titel. Boeken die ik al gelezen had: 'o dat was zo'n mooi boek' - 'heb ik gelezen, maar weet niet meer hoe het ging'. Of titels die ik nog wilde lezen. 'o ja, die wil ik écht nog een keer gaan lezen'. Telkens gingen mijn ogen er naartoe en of ik nou wilde of niet, ik las elke keer weer de titels. 


Het dagelijkse leven gaf me al genoeg prikkels, ik hoefde daar niet nog meer prikkels van boeken bij, op de momenten dat ik met iets anders bezig was. 



Vervolgstap: de boekenkast verhuisde naar zolder

Zodoende verhuisde de boekenkast naar de bovenste verdieping. Daar had ik in mijn hoofd ook hele mooie plaatjes bij. Van die heerlijke zolders met boeken die mijn fantasie prikkelden. In de praktijk was het een verschuiving van het probleem. 


Ongeveer twee jaar geleden werd onze bovenste verdieping anders ingericht. Er werd een extra kamer getimmerd en meubels moesten verplaatst worden. De enige plek waar mijn antieke kledingkast kon staan was tegen de muur van de boekenkast.  


Ik ging nog een keer de relatie tot mijn boeken herzien. Waarom bewaarde ik eigenlijk alles wat ik gekocht en gelezen had? Alleen maar om die herinnering te koesteren of om tegen visite te kunnen zeggen 'die heb ik ook nog in de kast'?


Het was belangrijker voor me dat de verhalen weer in omloop werden gebracht. Een boek moet leven, moet gelezen worden, moet begrepen worden, moet verteld worden. Zodat anderen er ook iets van kunnen leren of ontspanning uit kunnen halen zoals ik dat heb gedaan. 


Als ik de antieke kledingkast en de boekenkast op de weegschaal legde, dan was uiteindelijk de kledingkast me dierbaarder. 


De knoop werd doorgehakt en het gros van de boeken ging weg. Inclusief een vrijwel de hele collectie tijdloze DVD's. 


Het deel wat er nog over is, staat achter dichte deuren en dat is visueel veel rustiger voor mij. 


Holistisch opruimen is een heel bijzondere ontdekkingsreis. Dat wat je eerst voor onmogelijk hield, blijkt toch mogelijk. Mijn liefde voor boeken en lezen is niet minder geworden door mijn boeken weg te doen. Net als dat mijn liefde voor handwerken niet minder is geworden door het wegdoen van tassen vol stoffen. Dat wat wezenlijk is voor jou, dat blijft. Ook als jij het materiële item niet meer hebt. 



 

Wat is een goeie bestemming voor jouw overtollige boeken: 

- Kringloopwinkel
- Minibieb
- Heb je iemand op het oog die graag een bepaald boek wil lezen, bied het dan rechtstreeks aan
- Verkopen via Marktplaats, boekwinkeltjes.nl, via boekenbalie.nl of via (lokale) facebookgroepen
- Doneren aan Books4Life
- Doneren aan schoolbibliotheek
- Als je boek er nog ongelezen uitziet, dan kun je het prima cadeau geven (als je durft). 


Ik weet dat het wegdoen van boeken voor boekenliefhebbers een no-go is, dan kun je allicht kijken of je een selectie kunt maken tussen de speciale boeken (bijvoorbeeld eerste uitgaves, of verzamelingen, of gesigneerde exemplaren, of out of print boeken) en tussen gangbaar verkrijgbare boeken. Welke zijn voor jou essentieel en welke minder noodzakelijk. 


Ongeveer een keer per maand verstuur ik een nieuwsbrief met inspiratie en bemoediging voor iedereen die op zoek is naar een opgeruimder, eenvoudiger en zinvoller leven. Spreekt dit je aan, dan ben je van harte welkom om je via deze link in te schrijven. 


Warme groet, 
Anita

5 opmerkingen

  1. Ja, die boekenkast, zucht, ik kijk er ook nog tegenaan. Het is een onrustige aanblik. Ben wel een hoop aan het wegdoen, al een hele tijd, iedere keer een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben net een beetje aan het denken....om plek te hebben voor nieuwe boeken, iets met de oude boeken doen? Een heel voorzichtige gedachte. Vorig jaar heb ik er inderdaad weggedaan. Dit jaar ga ik ook weer wat uitdunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, de boekenkast met boeken blijft. Ik heb wel twee lage kasten waar tijdschriften in liggen. Die tijdschriften zouden weg mogen, maar dan kijk ik in twee legen vakken. In de lades zitten dvd's en cd's, die zouden ook weg mogen. Op een van de kasten staat de tv en op de andere een lamp, plant, digitale fotolijst en een klein klokje. Misschien als de tv aan de muur gehangen wordt, maar ik vind het zo ook nog wel gezellig staan. Onze muren zijn kaal, er hangt alleen een schoolplaat, dus dat geeft veel rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen we verhuisden naar het platteland heb ik een heleboel boeken weg te gaan, maar daar heb ik soms nog wel spijt van. Daardoor durf ik nu niet goed meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb jaren geleden de meeste van mijn boeken de deur uit gedaan. En ik mis ze niet. Ik heb een abonnement bij de bieb en dat is voldoende. Ik koop ook geen boeken meer, wil ze ook niet voor mijn verjaardag krijgen. Ik ben goed in wegdoen (weggeven, weggooien), heb er nooit moeite mee en krijg nooit spijt. Bedenk dat ik het altijd weer opnieuw kan kopen als blijkt dat ik het nodig heb. En dat is nog nooit gebeurd als ik het me goed herinner.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!