Iets nieuws: Maandagse Motivatie



Ik bedacht afgelopen week iets nieuws. Maandagse Motivatie. 


Omdat er momenteel geen opruimtraject loopt (die van het voorjaar is afgesloten en die van de zomer is nog niet gestart) betekent dat, dat er ook geen groep is. Ik merk dat ik het groepscontact mis! Het is namelijk een wisselwerking; ik maak opdrachten voor de groep, maar ik krijg daar ook weer motivatie voor terug. Vaak vraag ik me af: herhaal ik mezelf niet steeds? Maar de andere kant is dat ik zelf ook herinnerd moet worden aan dingen die ik eigenlijk wel weet. Dus waarom zou ik mezelf niet vaker herhalen? 


De maandag is voor mij elke week een nieuw begin en als ik van het pad ben afgeraakt, dan kan ik mezelf op maandag altijd weer herpakken. Op maandag voel ik me vaak gemotiveerd voor een nieuwe week, ideeën uitwerken, plannen maken. Zo ontstond het idee om op maandag de week te beginnen met een alledaags bericht ter motivatie. Gewoon iets wat speelt in mijn leven, een overpeinzing. Ik maak er ook een mailijst bij, waar je je voor kunt aanmelden, voor als je het makkelijker vindt als het bericht in je mailbox komt. 


Opruimen is een grote weg naar zelfkennis


De laatste weken was ik bezig met het doorlopen van mijn kledingkast. Dat begon al tijdens het voorjaarstraject. Wanneer het mooier weer zou worden, dan wilde ik de kledingkast in orde hebben. Welke kledingstukken spraken me nog aan? Wat is nog netjes? Er waren behoorlijk wat kledingstukken die me niet meer aanspraken. De liefde was voorbij. Zo omschrijf ik het nu maar even. Niet omdat het niet mooi meer is, of verwassen, of te oud, maar ik keek naar een jurk en een vest, en naar een trui en naar nog een vest en ik wilde het vooral allemaal wegdoen en wat nieuws in huis halen. Iets wat past bij hoe ik nu in het leven sta.  


Wat bij me opkwam is dat ik mezelf veel beter heb leren kennen als het om kleding gaat. Ik hecht er waarde aan dat mijn kleding van goeie kwaliteit is en niet synthetisch, waardoor ik in het verleden vaak dure kleding kocht. Vervolgens kostte het me dan weer moeite om het van de hand te doen, vanwege de aanschafprijs. Ik hou dus weliswaar van kwaliteitskleding, maar ik ben niet per se heel gehecht aan al mijn kleding. Sommige stukken wel natuurlijk, maar lang niet alles. Als het om opruimen gaat is de categorie kleding voor mij niet de moeilijkste. 


De afgelopen jaren ben ik steeds meer tweedehands kleding gaan kopen i.p.v. nieuw. Dan koop ik kleding van kwaliteitsmerken voor een tweedehandsprijs. Of gewoon iets wat ik leuk vind bij de kringloop. Of ik koop nieuwe kleding met flinke korting. Eerst was dat vanwege financiële redenen, want het kledingbudget is hier altijd een beetje ondergeschoven geweest. Daarna kwam het duurzame aspect erbij en het heeft dus nog meer voordelen. Deze nieuwe aanpak helpt mij enorm bij het kiezen en dragen van kleding wat op dat moment in mijn leven bij mij past. Dit past beter bij mijn natuurlijk ritme; ik draag kleding een periode heel vaak en dan opeens heb ik er genoeg van en voelt het als ‘tijd voor iets anders’. Door minder geld aan mijn kleding uit te geven, maakt het voor mij een wereld van verschil wanneer ik mijn kledingkast doorloop. Doordat de aanschafprijs vele malen lager is, kan ik items veel makkelijker laten gaan.



Jurk en vest kocht ik onlangs op Marktplaats.
Jurk bij de ene verkoper, vest bij de andere verkoper. Heel erg blij mee. 


Opruimen leert je om dichter bij je natuurlijke aard te komen. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en neigingen. Je loopt in dezelfde valkuilen. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag een jurk willen met een klein bloemetjespatroon. Toch weet ik dat ik dat niet moet kopen, want kleine patronen staan mij niet. Die wens is dus niet realistisch. Iedereen heeft zulke wensgedachtes over zichzelf. Hierin moet je jezelf leren kennen. Ook weet ik inmiddels dat ik er moeite mee heb om dure kleding van de hand te doen, dus moet ik mezelf beschermen door niet te veel dure kleding te kopen. 


Door de juiste voorwaarden voor jezelf te scheppen, maak je het makkelijker voor jezelf. 


Wil je volgende keer de Maandagse Motivatie in de mail ontvangen, meld je dan aan voor de verzendlijst. 


Warme groet, 

Anita


4 opmerkingen

  1. Je doet me al meteen een idee aan de hand: kijken voor kleding op Marktplaats. Daar was ik nog niet opgekomen. Koop wel regelmatig iets bij een kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne positieve kijk heb jij op de maandag Anita. Dat hoor je niet zo vaak. 'Van het pad afraken,' vind ik heel herkenbaar. Daar heb ik ook veel last van. Het valt soms niet mee op het pad te vinden en erop te durven vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Durven vertrouwen is een grote uitdaging. Als het leven rotsen op je pad gooit dan wordt je angstig en dan wordt je behoudender.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!