Ruilen is het nieuwe weggeven



Toen ik een aantal jaren geleden begon met besparen heb ik ontzettend veel overbodige spullen verkocht. Ik verkocht echt álles wat maar enigszins verkoopbaar was. Van baby- en kinderspullen, tot aan miskopen zoals een stepper (je weet wel, zo'n apparaat met pedalen) of cross trainer. En alles daar tussenin zoals een traphekje, keukenkraan, dakraam, fietskar. In het begin verkocht ik de spullen omdat ik aan het sparen was voor het opknappen van onze benedenverdieping, later deed ik het vooral om spullen te minderen en extra huishoudgeld te hebben.


Nu we zoveel jaar verder zijn heb ik niet veel echt goed verkoopbare spullen meer, het zijn nog een beetje de restjes. Ook zijn de spullen die ik zelf koop steeds vaker tweedehands en dan kan ik - wanneer ik het niet meer nodig heb - er vrij makkelijk afstand van doen. Soms zijn de spullen helemaal versleten of kapot. Steeds vaker heb ik ook een andere verstandhouding met mijn spullen. Dan merk ik; ik heb het gekocht, ik heb het gebruikt en er nut van gehad, het mag mijn huis weer verlaten. 


Soms kan ik het ook niet meer opbrengen om al die tijd er nog in te steken. Weliswaar hebben al die MP verkopen hebben me best veel opgeleverd, maar er gaat ook ontzettend veel tijd zitten in het verkopen. Dat is de keerzijde. 


  • Ik maak spullen goed schoon.
  • Afhankelijk van het artikel noteer ik de afmetingen of de maten. 
  • Zet het artikel mooi op de foto.
  • Ik berg het item weer op totdat het verkocht is. 
  • Ik maak advertenties en let goed op wat ik in de tekst zet.
  • De advertenties deel ik op verschillende social media.
  • Ik reageer op alle biedingen en vragen.
  • Ik maak afspraken over het ophalen.
  • Ik zet het item klaar voor afhalen. Verzenden doe ik nog maar hoogstzelden, want dat kost me nóg meer tijd. 

In die begintijd leverde die inspanning me nog heel veel op. Als je een doel voor ogen hebt, dan heb je die inspanning er voor over. Dan is inzet en resultaat in balans. Maar na zoveel tijd had ik dat oorspronkelijke doel wel bereikt en kwam er een achterliggend doel; namelijk dat ik minder hectiek wilde, meer rust. Dus ben ik niet meer wekelijks actief met verkoop van spullen.  


Te goed voor de kringloop


Toch, er zijn ook wel weer spullen waarvan ik het jammer vind om het zó naar de kringloop te doen. Dat heeft er vaak mee te maken dat ik er stiekem liever geen afstand van doe. Maar ook omdat er in alles wel een waarde zit. Ook al was het maar €5. Ik weet dat het in de kringloop voor een x bedrag geprijsd wordt en makkelijk weer verkocht wordt, dus de waarde heeft het wel. Maar die persoon bereik je niet zo makkelijk via MP. 


Misschien herken je dit gevoel van zoeken naar wat je voor jezelf nog de moeite waard vindt en wat je niet over je hart kunt verkrijgen. Ik heb voor mezelf twee manieren gevonden waardoor ik het óf de inspanning nog waard vindt óf er een goed gevoel bij heb. 


10 voor 10

De eerste methode noem ik 10 voor 10. Dat slaat niet op de tijd, maar het gaat om het verkopen van 10 items voor 10 euro per item. Je hebt vast wel van die spullen in huis waarvan je denkt 'wat moet ik er mee', 'geen zin om hier mee te leuren', 'ach, zoveel is het niet waard'. Maar andersom geredeneerd: als je 10 items bij elkaar hebt die elk niet zoveel waard zijn, bijvoorbeeld 10 euro, dan heb je tezamen opeens wel €100. Dat klinkt dan opeens heel anders.  


Zoek 10 items in huis waar je wel afstand van kunt doen en waarvoor je een opbrengst van 10 euro een prima prijs vindt. Bij de vraagprijs zet je uiteraard hoger in. Stel je voor: 10 overbodige items leveren je 100 euro op! 

Twee onverwachte bijwerkingen:

  • Je motiveert jezelf om 10 items te minderen in huis. 
  • En je ontdekt dat alles waarde heeft. Ook al heeft het voor jou geen (gebruiks)waarde meer, voor een ander is het juist wel bruikbaar. 


Ruilen is het nieuwe weggeven

Ruilen heb ik sinds kort ontdekt en dat is echt een uitkomst! Dit kun je heel goed gebruiken voor items die wel hun waarde hebben, maar helaas slecht verkoopbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat het aanbod heel groot is, of omdat mensen relatief makkelijk hetzelfde item nieuw kunnen kopen. Bijvoorbeeld een pak luiers. Sorry, ik ben heel slecht in het geven van voorbeelden. :-(

Dit idee kreeg ik omdat ik wist dat op MP dingen gratis weggeven meestal tot allerlei ellende leidt. Mensen die meteen enthousiast roepen en na veel heen en weer gemail niet eerder dan een week later kunnen komen halen 'jaaa, maar ik heb echt belangstelling hoor!'

Aan de andere kant had ik een keer een positieve ervaring toen ik een tuinbeeld van een gans gratis aanbood. Degene die het op kwam halen had een zak met vers fruit mee, want zo zei ze 'voor niks gaat de zon op'. En dat vond ik zo tof, dat ik het onthouden heb. Zo is het tenslotte ook. Een mens hoeft niet alles maar gratis weg te geven tenslotte. Al te goed is buurmans gek.

Dus ging ik ruilen: 
We knapten bijvoorbeeld de tuin op en hadden door voortschrijdend inzicht toch niet zoveel zand nodig als we besteld hadden. Die zand was nieuw, schoon en had wel waarde, maar het heeft alleen waarde voor degene die het net op dat moment nodig heeft. Moeilijk verkoopbaar op zo'n moment. En je wilt er eigenlijk zelf snel van af. Een paar buren haalden wat op. En op MP reageerde een jong stel. Zij vroeg me wat ik er voor wilde hebben en we kwamen uit op een paar ovenwanten (zie foto). Die had ik nodig en zij had ze over. Iedereen tevreden. 

Nog een voorbeeld: mijn moeder deed al haar cactussen weg (ik ken haar niet anders dan dat ze een kas met cactussen heeft) en ze vroeg mij om haar daar mee te helpen. Maar ze wilde geen geld voor de cactussen hebben, want ze wilde geen gedoe met mensen die mogelijk verhaal zouden komen halen als er luis in bleek te zitten. Iets wat echt niet zou gebeuren, want ze is er heel zorgvuldig mee. Weggeven is dan een manier om jezelf af te kopen. Zelf vond ik gratis weggeven van cactussen echt te ver gaan, dus vroeg ik als 'prijs' een stekje van een kamerplant of tuinplant. Ik had mijn tuin vol geruild met allerlei moois! Het kan helpen als je mensen een gericht idee geeft van wat je er voor in ruil wilt hebben; een pak sap, een reep tony chocolonely, planten, douchegel, ovenwanten :-). 

Wat ik ontdekte: mensen zijn bij ruilen bereid om heel veel te geven! Mensen willen soms nog geen €5 geven voor iets wat meer dan dat waard is, maar bij ruilen gaan ze voor jou met liefde naar de winkel om een plantje van €5 te kopen! Iets om in je achterhoofd te houden als je denkt dat jouw spul niks waard is.


Genoeg weer voor vandaag :-)
Een fijn weekend gewenst. 


Warme groet, 
Anita



4 opmerkingen

  1. Wat een leuk stuk, Anita. Ik heb nog nooit geruild, maar wel eens gratis iets gehaald. Een prachtige, houten kinderstoel, voor ons eerste kleinkind. Die mevrouw wilde er niets voor hebben, maar ik heb haar een bloemenbon gegeven. De stoel wordt nog steeds gebruikt, nu voor het vijfde kleinkind. Toevallig vertel ik morgen op mijn blog over iets anders dat gratis was. Ook die mevrouw krijgt een cadeautje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat jij ook zo iemand bent die uit zichzelf vindt dat ondanks dat mensen er niks voor hoeven, er toch iets tegenover mag staan.

      Verwijderen
  2. Wat een interessante observatie dat mensen met ruilen als het ware veel guller zijn dan met geld! Ik heb niet veel dat ik kan verkopen op marktplaats. Mijn spullen doen het daar doorgaans superslecht, dus ik heb het opgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!