Durf jij je kind tweedehands speelgoed cadeau te geven?

 


Tweedehands vroeger en nu


Vroeger was tweedehands voor mij: mooie accessoires (dol op serviesgoed!) of kleine meubels. Het liefst spullen die een zweem van antiek hadden of op z’n minst nostalgisch waren. 

Pas later ben ik dagelijkse gebruiksvoorwerpen tweedehands gaan kopen. Dat waren bijvoorbeeld regenlaarzen voor de kinderen, kleding, sneeuwpak, turnpakje, een fiets of een tas. Of gebruiksvoorwerpen voor in huis; een vaas of een bloempot, een koelkast of vriezer, tupperware of een grasmaaier. Ik werd er steeds beter in en ging het op steeds meer vlakken toepassen. 

Ik zag steeds meer voordelen van tweedehands. Maar om een tweedehands cadeau te geven, vond ik telkens net te ver gaan. 

Op de foto zie je een set van Lalaloopsies die ik een paar jaar geleden tweedehands kocht voor een van mijn dochters. Dat was destijds voor haar verjaardag als ik me goed herinner. Haar zus had al spullen van Lalaloopsies (nieuw) gekregen en eigenlijk wilde zij ook wel heel graag! Deze hele set alles erop en eraan was €25. 
Een fractie van wat ik er nieuw voor had moeten betalen en ruim binnen het budget wat ik voor verjaardagen of Sinterklaas reserveer. 

Uiteindelijk redeneerde ik zo: liever tweedehands betaalbaar speelgoed wat ze echt heel graag willen, dan iets nieuws wat ze niet het allerliefste graag willen. 

Zouden kinderen het merken als het tweedehands is? Hangt misschien van het kind af en van de leeftijd? Mijn dochters waren ook gewend aan tweedehands spullen in huis, dan is een tweedehands cadeau misschien al een kleinere stap? Ik vraag me ook af of het heel erg is als ze weten of iets tweedehands is. Als je het leuk inpakt, dan is het voor kinderen al feest. Jonge kinderen houden zich niet bezig met of iets nieuw uit de verpakking komt, of dat het al een vorig huishouden heeft gehad. Veel speelgoed kan wel tegen een stootje of er wordt maar heel kort mee gespeeld. Tweedehands doet geen afbreuk aan het speelplezier. En laten we eerlijk zijn: kinderen ontgroeien speelgoed relatief snel. Wil je daar altijd het volle pond voor betalen?

Niet van nieuw te onderscheiden


Vaak genoeg is iets niet van nieuw te onderscheiden. Deze Lalaloopsy set was als nieuw, het enige verschil was dat het niet in de plastic verpakking zat. Maar dat vond ik dan weer een pluspunt. 

Overigens wil ik niet zeggen dat je perse altijd tweedehands speelgoed moet geven. Maar als je merkt dat het je tegenhoudt en je tegelijk wilt vereenvoudigen en besparen binnen je huishouden, dan heb je misschien wat aan mijn zienswijze. Het loont de moeite om te proberen of je voorbij je eigen bedenkingen kunt komen. 

“you must learn a new way to think, 
before you can master a new way to be”


Warme groet, 
Anita

O ja 1: bijkomend voordeel is dat je er minder moeite mee hebt om iets van de hand te doen als het je niet een rib uit het lijf heeft gekost. 

O ja 2: en niet vergeten de milieu voordelen! Minder nieuwe materialen in omloop gebracht. Er zijn geen extra grondstoffen gebruikt. 

O ja 3: tweedehands cadeautjes voor volwassenen kan ook. Ik heb wel eens een boek cadeau gedaan, 1 x gelezen, niet van nieuw te onderscheiden. 



2 opmerkingen

  1. Oh jaaa! Echt wel! Ik deed dat ook heel vaak, want op die manier kon ik ze goed speelgoed geven dat anders veel te duur was. Zoals Duplo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo denk ik er ook over, door tweedehands te kopen valt iets opeens wel binnen budget.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!