Stilstaan en je keuzes herijken



"Lack of direction, not lack of time, is the problem. We all have twenty-four hour days."
~ Zig Ziglar (motivational speaker)


Toen ik begon met eenvoudiger leven ging ik - naast het opruimen van spullen - ook bijhouden waar ik mijn tijd aan besteedde. Om zo inzicht te krijgen en soms ook om met de timer op 10 minuten mezelf te motiveren om een taak te doen waar ik tegenop zag. 

Het helpt me bij het plannen, maar ook bij het maken van keuzes. 


Centrale vragen die ik mezelf daarbij stel: 
Wat is het me waard en wat levert het op?
Tijd besteed aan het ene gaat altijd ten koste van iets anders. 


Een paar keer per jaar ga ik herijken. Even stilstaan bij de dingen die ik doe. Meestal op het moment dat ik me ontevreden voel over wat er op mijn bordje ligt. Soms zijn interesses of bezigheden in een bepaalde periode belangrijk voor me, maar verliezen ze na verloop van tijd hun belang voor mij. Dan neem ik ze even onder de loep en weeg voor mezelf af of ik het nog wil doen. 


Momenteel herzie ik of ik in september nog weer collecte wil lopen voor een goed doel. Ook heroverweeg ik mijn vierkantemeter moestuin bij een buurttuin. Aan beide ben ik begonnen omdat ik er toen voldoening uit haalde en belangrijk vond. Het is niet dat ik deze activiteiten helemaal niet belangrijk meer vind, maar nu gewoon even niet zo belangrijk om mijn tijd er in te steken. Ik heb er nu even wat minder mee. 



Vragen die ik mezelf stel zijn: 
- wat haal ik eruit?
- voelt het als werk?
- is het me op dit moment in mijn leven waard?
- levert het me gedoe op?
- haal ik er leuke contacten uit?
- voel ik me na afloop leeggelopen of opgeladen?
- kost het me naast tijd, ook geld?
- was het de tijd en de moeite waard?


Voor veel mensen is het lastig om iets op te geven waar ze eerder erg veel belang aan hechten (spullen, sociale contacten, status, bezigheden). Vaak denken we dat iets alleen óf / óf kan zijn. Maar iets opgeven kan ook tijdelijk zijn; de meeste dingen kun je ook na jaren weer oppakken. 

Niets is voor altijd. 

Warme groet, 

Anita


Voor degenen die nog in dubio zitten over deelname aan de Zomeropruimbingo en voor wie de aankondiging gemist had, zet ik hieronder nog even de link naar alle info. [klik op de button voor meer info - ook al staat er 'aanmelden' :-) ]




Je kunt je aanmelden door het formulier hieronder in te vullen:
Kosten voor deelname zijn €15







1 opmerking

  1. Dat zijn zinnige vragen om jezelf te stellen. Ik ga die zeker ook eens toepassen op mijn leven!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!