De paardenkracht van de paardenbloem. Plus een recept voor paardenbloemengelei




In mijn kindertijd kwam bijna elke zondag mijn oom (broer van mijn moeder) bij ons op bezoek. Dan reden mijn vader, oom, broer en ik ergens naartoe, meestal om te wandelen. We kwamen de hele provincie door. De bossen in, door buurtschappen, langs weilanden, naar de dijk. En altijd werd er ergens naar gewezen: broedende vogels, gewassen op het land, markeringen in het landschap.  


Ik vroeg een keer aan mijn oom, die voor zijn werk altijd ‘bij pad en weg’ was - en ook graag zijn wijsheden strooide - wat het betekende wanneer een stuk land vol stond met paardenbloemen. Hij snapte wat ik met mijn vraag bedoelde en ik weet nog dat hij antwoordde dat het betekende dat het arme grond was. Met ‘arm’ bedoelde hij: uitgeput, de gewassen die er op hadden gestaan hadden alle voedingsstoffen eraan onttrokken. In tegenstelling tot een grond die ‘rijk’ is aan voedingsstoffen. 


Dat antwoord is me altijd bijgebleven. Als uitleg van hoe begroeiing een signaal is van de staat van de bodem. Die paardenbloem moet dan niet bestreden worden, maar is een manier van de aarde om te zeggen hoe het ervoor staat. 


Vorig jaar las ik eens een mooi bericht op fb over de paardenbloemenweide. In die tekst zat nét dat extra gezichtspunt over het waarom van specifiek die paardenbloem in een verarmde weide. Ik heb die tekst ergens opgeslagen, maar – zoals dat gaat met iemand die eindeloos veel interessante dingen opslaat – kan het nu even niet vinden. 


De strekking was in ieder geval: de paardenbloemen in zo’n weide is hard aan het werk. Met dat wat de paardenbloem in zich heeft, geeft het de grond wat het nodig heeft. Dus de paardenbloem verschijnt niet als een parasiet die haar kans schoon ziet en ook niet als een zielige plant die als enige kan overleven op een uitgeputte grond, maar het verschijnt precies daar waar het nodig is. 


Het is de paardenbloem die kan brengen wat de grond nodig heeft. Elk element op aarde; plant, mens, dier, insect, steen, heeft kwaliteiten die iets toevoegen aan de aarde. De paardenbloem komt en voedt met zijn wortels de verarmde grond. Geeft wat de grond nodig heef en werkt aan herstel. Wanneer de grond weer in balans is, dan vertrekt de paardenbloem weer. 


Je kunt die plantenkracht ook voor jezelf gebruiken. Misschien is er iets in jou wat gevoed moet worden en waar de paardenbloemenkracht geschikt voor is. 


Recept paardenbloemgelei


Zoek een stuk weide of veld dat uit de buurt van de doorgaande weg is (vanwege de uitlaatgassen) en kies een stuk waar geen honden uitgelaten worden. 


Dit heb je nodig: 


- Een hoeveelheid paardenbloemen, volgens het recept van weckenonline neem je 100 paardenbloemen

- geleisuiker (verhoudingen staan op het pak)

- citroensap van een halve citroen

- sinaasappelsap van een halve sinaasappel

- 200 ml water


  • Gebruik alleen de gele blaadjes van de bloem. De groene kontjes snij je eraf. 

Doe het water, citroensap en sinaasappelsap in een pan en doe de gele blaadjes erbij. 

Breng aan de kook en laat ca. 5 minuten koken met het deksel op de pan. 

Daarna zet je het vuur uit en laat je het een nachtje staan. Zo kan alles goed trekken. 


  • De volgende ochtend zeef je het mengsel door een dunne doek/neteldoek/kaasdoek of een goed gebruikte hydrofiel. Vang het sap op en meet hoeveel je overhoudt. 

Per 100 ml voegt je 55 gram geleisuiker toe. Of volg de verhoudingen op het pak. 

Roer de suiker goed door en breng het weer aan de kook op hoog vuur. In ieder geval 5 minuten. Je mag blijven roeren. De gelei blijft door de warmte in de pan vloeibaar, maar je kunt op een gegeven moment wel merken aan je pollepel dat de textuur van het sap wat dikker wordt. 


  • Dan heb je schone, gesteriliseerde potten nodig. Ik gebruik kleine glazen potjes. Ik bewaar hiervoor lege pestopotjes. Kleine jampotten kunnen ook natuurlijk. Steriliseren van potten doe ik door ze op de kop in een stoominzet te zetten. Deksel er ook bij. Water eronder aan de kook brengen en na een paar minuten stomen kan ik ze gebruiken. 


Vul de gesteriliseerde potten tot net onder de rand. Een trechter is handig. Als je toch gemorst hebt, veeg je de randen schoon met een schone doek of met keukenrol. Draai de deksel er goed op en zet de potten ca. 30 minuten op de kop en daar ze dan weer rechtop om verder te laten afkoelen. 


Kruiden voeden de geest met hun diepe betekenis 

en ondersteunen het lichaam om in balans te blijven. 

Uit: Kruidenkracht voor tieners



Paardenbloemgelei wordt ook wel armeluishoning genoemd. Je kunt het in thee heel goed gebruiken als vervanging van honing. 


Warme groet, 

Anita


Wil je elke maand een nieuwsbrief/inspiratiemail met gedachtes van dat moment, passend bij het seizoen ontvangen? Klik hier om je aan te melden <--> 


6 opmerkingen

  1. Ik geniet momenteel enorm van de prachtige gele velden met paardenbloemen. Jouw paardenbloemgelei ziet er ook heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Anita,
    Het herinnert mij aan Zweden. In 2012 heb ik het daar tijdens onze vakantie gemaakt. Het rook ook heerlijk naar honing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een hele zoete herinnering :-) Ik denk nog regelmatig aan onze vakantie naar Zweden. En dankzij jouw tip voor een huisje.

      Verwijderen
  3. Hey Anita,
    Ik ben (na zoveel jaar) weer aan het bloggen geslagen en wil ook weer op anderen gaan reageren. ik heb zeker door de jaren heen af en toe wel een blog van jou gelezen.
    Het toeval wil dat ik ook juist een item over paardenbloemen wilde gaan maken op mijn blog. Deze informatie kende ik nog niet, hoe goed heeft de natuur het geregeld!! Prachtig! Warme groet, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk om te lezen dat je weer bent gaan bloggen! Ik heb vaak even gecheckt of je weer wat had geplaatst, maar tot nu toe trof ik je niet aan. Ik ga bij je lezen!

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!