Wijze lessen van krachtdieren





Krachtdieren zijn dieren met een boodschap, over een thema wat voor jou op dat moment actueel is. Ze laten zich vaak op een onverwacht moment zien, maar zo’n moment herken je doordat je voelt ‘dit kan geen toeval zijn’. 


Soms maak je een boswandeling en ben je in gedachten bij dat thema waar je mee zit, of misschien maak je juist een boswandeling om alle gedachten los te laten. Opeens wordt je aandacht getrokken door het geluid van een vogel, je kijkt op en je ziet een specht en volgt voor even vol bewondering het werk van de specht. Als je je pad vervolgt denk je opeens aan die specht en vraag je je af waarom je uitgerekend nu een specht moet zien. Op zo’n moment weet je dat de specht voor jou een krachtdier is en je mag luisteren naar zijn boodschap. 


Een krachtdier hoeft zich trouwens niet altijd als echt dier aan je te laten zien. Ik heb ook vaak genoeg dromen gehad waarin een dier voorkwam, met zijn boodschap hielp het dier mij verder met datgene waar ik mee zat. Het kan ook in de vorm van een beeld of een schilderij op je pad komen. 


Spooky ontmoeting met houten krachtdier

Toen afgelopen 21 december de conjuctie met Saturnus en Jupiter was, toog ik in het pikkedonker met man en kinderen in het kielzog naar een zo donker mogelijke plek om de hemel te aanschouwen. Het was echt vreselijk koud en guur weer, de wind en de regen sloeg ons echt om de oren. We liepen naar een uitkijkpunt, waar we de contouren van een picknickbank wel konden herkennen, maar dan waren er nog de contouren van een …tja…was het nou een lange man die ook op de uitkijk stond? Hij stond wel heel erg stokstijf? Best een beetje spooky. 

Het bleek een totempaal van een bever. 




Man en kinderen hielden het voor gezien (vanwege het weer, niet vanwege die totempaal trouwens) en gingen in de auto zitten. 


Ik besloot de storm nog even te laten razen om mijn hoofd en in mijn oren en door mijn kleren, want die conjunctie was wel erg spectaculair – dat voelde ik zelfs terwijl het bewolkt was. Ik groette de bever en met mijn arm om de paal keken wij naar de nachtelijke hemel en lieten wij de wind en de regen op ons af komen. En het gekke was: ik voelde vriendschap en steun van deze bever. 


Krachtdieren in je dromen

Toen ik in de periode daarna mijn dromen bijhield tijdens de Twaalf Heilige Nachten kwamen er nog twee dieren voorbij. Wat was ik blij dat ik voor Kerst het boek Krachtdieren, wijsheid en inspiratie uit het dierenrijk van Petra Stam cadeau had gekregen. Nu kon ik opzoeken waarmee die drie dieren mij konden helpen.  Alle drie dieren wezen me op min of meer dezelfde zienswijze om mijn actuele thema’s te duiden.


Het boek Krachtdieren heeft een relatief korte inleiding met uitleg, achtergrond en hoe je boek kunt gebruiken. Maar het grootste deel bestaat uit het de uitleg van ruim 60 dieren! Elke uitleg bestaat telkens uit uitleg over het dieren (leefwijze, voorplanting etc.), het dier in mythen en tradities, het kosmische dier, het dier als krachtdier. Het hoofdstuk eindigt telkens met een handig kader van adviezen en valkuilen. 

Verder talloze foto’s van de dieren zelf, of in gebruiksvoorwerpen. Er is ook een kaartenset van verkrijgbaar. 


De lessen van de bever zijn: 

- Met structuur, doorzettingsvermogen en actie realiseer je wensen en projecten

- Bescherm wat je hebt opgebouwd

- Door rust en meditaties kom je bij jouw waarheid

Valkuilen waar de bever je voor wil waarschuwen:

- Niet voor je geliefde doelen gaan, maar voor bijzaken

- Emoties opsparen 

- Door vasthouden aan het verleden dingen doen die tot stagnatie leiden



Trouwens, je hebt ook totemdieren. Het verschil met totemdieren is dat een totemdier je vanaf je geboorte beschermt en begeleidt. Krachtdieren komen en gaan in verschillende gedaantes, de ene keer heb je de lessen nodig van de adelaar, de andere keer de lessen van een kat. 


Het fijne van de lessen van krachtdieren is dat ze altijd zonder oordeel zijn. Ze lachen je niet uit, ze wijzen niet met het vingertje. Het zijn spirituele gidsen, die je willen helpen bij het vinden van de voor jou juiste antwoorden. 


Warme groet, 

Anita


Lees ook: wat het krachtdier jou te vertellen heeft


5 opmerkingen

  1. Ik kende krachtdieren alleen van naam, en wist niet wat ze konden betekenen. Interessant om dit te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn veel verschillende boeken over krachtdieren. Online is ook veel te vinden. Elke uitleg heeft een eigen 'toon'. De ene manier van uitleggen spreekt wat meer aan dan de ander.

      Verwijderen
  2. Grappig mijn krachtdier is een otter
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kwam vorige week dus een bunzing tegen bij het hardlopen. Wij keken malkander minutenlang in de ogen. Door jouw blogpost loop ik me nou steeds af te vragen wat deze ontmoeting kan betekenen...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!