Prana - levensenergie en depressie



Het voorjaar dient zich aan en langzaam komen er tekenen van groei; sneeuwklokjes, narcissen, hyacinten steken hun kopje uit hun bollen. 

Sapstromen van bomen komen op gang. Knoppen hebben zich gevormd, maar houden nog even hun buitenste bescherming om zich heen. 


De laatste tijd las ik meerdere berichten over depressies. Vaak in combinatie met voorjaarsdepressies, maar depressies houden zich niet aan een bepaald seizoen. Ze houden zich zelfs niet aan een specifieke leeftijd. Zelf ging ik door een depressie rond mijn 20e jaar. Depressies kunnen je treffen in elk seizoen van je leven. 

Maar er is wel een vergelijk te trekken tussen een depressie en het prille voorjaar. 
De levensenergie zit namelijk heel erg diep verstopt. En het kost moeite om die weer te voelen stromen. 


Prana(levens)energie stroomt van beneden naar boven.


Bij een depressie of burn out komt er een blokkade op het eerste depressiepunt. Dit punt zit onderaan je borstbeen (groene cirkel op de foto). De levensenergie kan niet meer vrijelijk stromen. Vitaliteit naar het hart blokkeert.


Het tweede depressiepunt zit bovenaan je borstbeen. Die is het gebied van vrijheid versus beklemming. Als hier een blokkade zit dan heeft dit vaak te maken met een afwijzing die we niet willen voelen. Omdat deze te pijnlijk is.


Het derde depressiepunt zit op je kin. Dit punt heeft te maken met onze wil. Wanneer op dit punt een blokkade komt wordt de wil geremd. We raken passief.


Nu in het voorjaar er langzaam weer tekenen komen van groei; sneeuwklokjes, bloembollen die uitkomen. Sapstromen van bomen die weer op gang komen, dacht ik er aan dat we aan die processen een voorbeeld kunnen nemen.


Stel jezelf voor hoe de sapstromen van bomen lopen en hoe ze in jouw eigen lijf lopen. Stel jezelf voor hoe de stam jouw ruggengraat kan zijn.

Stel jezelf voor dat je die bloembol bent.


Groei en ontwikkeling komt vanuit onze wortels. Hoe zou het er uit zien als we moeten groeien met blokkades? Door harde grond, door een dik pak sneeuw, met kerven op onze bast of te ver teruggesnoeid of aangetast door ongedierte. Dat blokkeert de levensenergie. Hoe zou de natuur dat doen? Die energie gaat een omweg zoeken, maar dat kost moeite en het blijft een omweg.


Wat hebben bloemen en bomen nodig om uit de winter opnieuw tot bloei te komen?
Geef aandacht aan de wortels en aan je ruggengraat. 


Door terug te keren naar onze kwaliteiten, door aandacht te geven aan ons wortelchakra - onderaan onze ruggengraat, gaat de levensenergie weer stromen en kunnen we aandacht geven aan die blokkades, zonder dat we er door op slot raken.



Lees hier meer over chakra edelstenen en hun betekenis


Elke maand stuur ik een nieuwsbrief met extra informatie en bemoediging bij het (her)vinden van richting in je leven. Wil je de nieuwsbrief ook ontvangen, meld je dan hier aan. 


Warme groet,

Anita


Bewaar op pinterest: 




2 opmerkingen

  1. Dit klinkt interessant. Ik lees op het moment opnieuw het boek Het geheim van levenskracht, en zij adviseert om bij stromend water te gaan zitten, en dat dit dan ook helpt. Ik heb het twee keer gedaan, en warempel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt heerlijk. Ik zie een eeuwig kabbelende beek voor me.
      Ik noem de ruggengraat ook wel eens de rivier van ons leven. Met stroomversnellingen, blokkades, afval. Ik ga eens op zoek naar het boek dat je noemt.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!