Je Zelf opnieuw vormgeven




Boodschappen van de natuur verrassen elke keer weer.

Kijk naar de lampion, de physalis.

We kunnen ons aanpassen aan onze omgeving. Ons tonen aan de wereld in een prachtige oranje huls, herkenbaar, erom worden bewonderd.

We kunnen doen wat van ons verwacht wordt. Wat ouders, familie, partner vinden wie wij moeten zijn. Volgen wat leeftijdsgenoten doen, of leven naar wat er in tijdschriften staat, of wat reclame of tijdsgeest ons voorhoudt.

Maar wat als die oranje huls niet meer bij je past? Maar het tegelijk eng is om die vertrouwde huls los te laten?

Leer van de lampion dat je stap voor stap je huls kunt afbreken. Laat het in ieniemienie stapjes desintegreren. Laat eerst de kleur verbleken, dan de huls dunner en dunner worden. Laat kleine delen oplossen. Nu heb je alleen nog een open structuur om je heen.

En dan zie je dat in de huls een kern is. Ieder mens heeft een kern, een Zelf, dat onaantastbaar is, hoeveel tegenslag je ook in je leven bent tegengekomen. Of hoe ver je ook van jezelf verwijderd bent geraakt.

Je bent niet afgebroken, maar hebt alleen je buitenkant afgelegd. Om je Zelf terug te vinden. Terug naar je eigen kwaliteiten. Vanuit de Kern kun je je Zelf opnieuw vormgeven.


Warme groet, 

Anita


========================================================================


In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 


Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Hier lees je mijn terugblik. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 


Ik heb een holistische kijk op opruimen; alles is met elkaar verbonden. Mijn specialiteit is om jou te laten ervaren wat spullen voor jou betekenen. 


Ik kan je hierbij begeleiden met behulp van een e-mail consult. 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe berichten, meld je dan aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Elke maand deel ik mijn gedachtes, inzichten, meditaties of tips die passen bij het seizoen. 


11 opmerkingen

  1. Mooi en herkenbaar, tot dat laatste zinnetje, want vanuit de kern jezelf opnieuw vorm geven? Dat lampionnetje krijgt ook nooit meer een jasje, geen oranje, maar ook geen in welke andere kleur dan ook, het blijft kaal en teer en kwetsbaar (net als ik).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelt heel bloot en kwetsbaar om alle schillen af te leggen. Want wie ben je als je niet meer leeft naar de opvattingen van een ander? Wat blijft er van je over? Dat voelt heel eng en ook alleen.
      Hebben we eindelijk al onze ballast afgelegd en komen we bij onze kwaliteiten en dan voelt dat opeens heel eng en kwetsbaar en weten we niet hoe we verder moeten. Je komt terecht in het lijden van de mens. Probeer te onderzoeken wat je het meest eng vindt. Je kunt elke dag even 10 minuten bij dat gevoel stilstaan. Het lijden is collectief, als je je daarmee verbindt, voel je je minder afgesneden.

      Verwijderen
    2. Of is het dat het zaadje dan vrijkomt zodat je jezelf opnieuw kan planten en tot nieuwe bloei kan komen. Maar daar is veel voor nodig. Veel tijd, voeding, vocht, warmte en (zon)licht. Zonder dat wordt het moeilijk. Het is dan ook het belangrijkst om wanneer je op je kwetsbaarst ben, jezelf op een goede groeiplek te zetten. Sterkte Anja en liefs ❤

      Verwijderen
    3. Een heel mooi vervolg van Priepraat!
      Jezelf op een goede groeiplek zetten en jezelf de voeding en zorg geven die het nodig heeft. Warme omhullende kleding is trouwens ook heel prettig voor als je je kwetsbaar voelt. Ik moet soms echt een sjaal om hebben of een omslagdoek. Niet altijd omdat ik het koud heb, maar omdat ik me er door beschermd voel.

      Verwijderen
  2. Stap voor stap is inderdaad minder eng en veel beter te doen. Ik vind het een mooie vergelijking. Dankjewel! Die ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verwoord! en ja met kleine beetjes tegelijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een mens is tot heel veel in staat,
    als we ons ertoe zetten hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!