Het juiste moment is nu






Vlak voordat ik begon met mijn leven vereenvoudigen dacht ik vaak: als ik tijd heb, dan kan ik...
Als ik de loterij win dan doe ik...
Nu kan het niet, maar later..... 
Ik moet eerst....en dán...
Totdat ik niet langer wilde wachten, want er zou altijd iets anders zijn wat vóór zou gaan om mijn gedroomde leven. 
Ik voelde een noodzaak om te veranderen. Dus ging ik aan de slag. Daar waar ik een spleetje, een kiertje ruimte zag, nam ik het. Elke 10 minuten, elke kwartier. Telkens een stapje verder. 

Je kunt zoveel boeken lezen over eenvoudiger leven als je wilt en over minimaliseren en over bewuster leven, over een zinvol leven. Je kunt het met je hoofd begrijpen, maar je leert het pas ten volle als je het zelf gaat ervaren. 

Niet uitstellen tot na je pensioen, of tot de kinderen eenmaal naar school kunnen, of uit huis zijn of totdat je genoeg geld hebt. Niet wachten op het 'juiste' moment. Elk moment is het juiste. Als je een sluimerende onvrede voelt over hoe je leven er uit ziet, over hoe jij jezelf voelt in het leven dat je leidt, een gevoel hebt dat je een schaduw bent van jezelf, dat je te ver bent weggeraakt van je eigen natuur, dat je telkens denkt 'ik zou eigenlijk willen...'. Maak kleine stapjes. Elk begin is er eentje. En als het niet meteen lukt, dan begin je later opnieuw. 

Als ik terugkijk op mijn Kastje per dag project dan denk ik vaak 'hoe kreeg ik het voor elkaar?!'. In de hectiek van alledag. De enorme druk die ik voelde van de zorg voor de kinderen, de zorg voor het huishouden en het werken buitenshuis. Ik had geen tijd over. En toch ging ik aan de slag. Ik deed het desondanks. Om misschien juist dankzij, omdat ik het anders wilde. Soms voelde het alsof ik tegen de stroom in roeide, maar ik wist een ding zeker: ik wilde niet meer terug. Ik wilde bouwen aan mijn eigen leven, volgen wat ik belangrijk vond en niet wat maatschappij of adverteerders of zelfs echtgenoot belangrijk vond. 

Gaandeweg kreeg mijn leven meer en meer vorm zoals ik graag wilde leven. Aandachtiger, zinvoller. Ik leerde dat ik veel minder spullen nodig had. Mijn leven kreeg meer samenhang. 

Het juiste moment is nu. Probeer om niet teveel spijt te hebben van tijd die verloren is gegaan, of werk niet extra hard met het idee dat je iets moet ‘inhalen’; begin gewoon ‘nu’. Vanaf NU ga je stappen nemen. Met elke stap die je neemt komt je dichter bij jezelf. 


"The present time is the only time over which we have dominion"
-Thich Naht Hanh

Warme groet, 
Anita





BEWAAR OP PINTEREST



6 opmerkingen

  1. xxx
    Kwam dus precies op het juiste moment ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is helemaal waar. Dat is ook één van de dingen die ik zo goed vind aan Flylady: je bent nooit achter. Je begint gewoon op dat moment en dan is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja klopt, ik herken dit en oké:
    Ik ga het proberen toe te passen: Het juiste moment is NU!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een heel waar woord! Ik heb nogal eens de neiging om de tijd door mijn vingers te laten glippen. Als ik al die kwartiertjes ga inzetten, zal dat toch verschil maken. Dankjewel voor de inspiratie!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!