Zelf maken: kruidenzout





Heel veel producten die kant-en-klaar in de winkel worden aangeboden zijn heel simpel om zelf te maken. Daar verbaas ik me elke keer weer over. Ook over hoe ik het vanzelfsprekend vind dat de fabriek het heeft gemaakt. Heel lang heb ik gedacht dat fabrieken het beter konden dan ikzelf, dat het vast een heel ingewikkeld productieproces zou zijn om het zelf te maken. Maar dat is bij lang niet alle producten zo. Bij bladerdeeg wel. Daar waag ik me niet aan, die koop ik kant-en-klaar.

Maar kruidenzout is iets wat je heel makkelijk zelf kunt maken. Zo weet je precies wat er in zit, je kunt het maken zoals jij het zelf het lekkerst vindt en je kunt zelf bepalen hoeveel geld je er aan uitgeeft.


In een leuk potje met een kaartje er aan is het ook nog eens een charmant cadeautje.


Natuurlijk kun je een prima leven hebben zonder ooit kruidenzout in je bezit te hebben gehad, maar als je toch al het hele alfabet aan kruiden in huis hebt omdat je zelf bouillon of soep bent gaan koken, zelf je curry pasta's bent gaan maken, zelf je nasi-kruiden hebt gehusseld, dan kun je er ook prima kruidenzout mee maken.

Dit heb je nodig om kruidenzout te maken


De basis is 250 gr. grof zout (zeezout of himalayazout).
Daaraan kun je allerlei kruiden toevoegen. Je kunt alle kruiden toevoegen of weglaten wat je niet in huis hebt of waar je niet van houdt.

Zoals:
2 eetlepels peterselie
2 theel. uienpoeder
2 theel. knoflookpoeder
1 theel. oregano
1 theel. dille
1 theel. basilicum
1 theel. salie
1 theel. rozemarijn
1 theel. zwarte peper

Alle kruiden zijn gedroogd uiteraard.

Deze ingrediënten doe je met elkaar in een keukenmachine en pulseert het door elkaar, zodat de zoutkorrels fijner worden en de kruiden er mooi door mixen. Giet over in een potje dat goed afgesloten kan worden, zodat het zout geen vocht kan aantrekken.

Kruidenzout kun je gebruiken om vlees te kruiden, in soep, op gepofte aardappel, over groentes uit de oven, over je pasta of salade.



Leuk voor jezelf, maar ook heel leuk om als cadeautje te geven. Ik verwerkte het in een mand voor vrienden waar we gingen barbecuen. Met kruidenplantjes, flesjes olijfolie of azijn en een leuk mandje er om heen. Deze mand komt van de Tuinland (afgeprijsd), maar je kunt bij de kringloop ook te kust en te keur voor mandjes, kratjes of dienbladen. Denk creatief.



Kruidige groet
Anita


=========================================================================
In 2012 begon in mijn leven te vereenvoudigen door het opruimen van mijn huis. 

Mijn belevenissen over opruimen en minimaliseren, over eenvoudiger leven ben ik bij gaan houden op dit blog. Omdat ik het een enorm leerzaam proces vond - en nog steeds vind - ben ik blijven bloggen en vertellen over hoe je op een praktische manier meer richting aan je leven kunt geven en veerkrachtiger wordt en een groter gevoel van zingeving krijgt. 

Wil je op de hoogte blijven, dan vind ik het leuk wanneer je je aanmeldt voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. 







8 opmerkingen

  1. Wat een leuk idee! Ik gebruik al heel lang kruidenzout van Herbamare. Maar dat is aardig prijzig. Ik ga hier eens mee experimenteren. Leuk idee ook om kado te geven.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herbamare is inderdaad vrij prijzig. Misschien kun je eens kijken welke kruiden er bij jou op het potje staan. Dan kun je het namaken.

      Verwijderen
  2. Leuk!!
    Nee, bladerdeeg waag ik mij ook niet aan (croissantdeeg ook niet trouwens), maar toch he, die bakkers van Heel Holland Bakt kunnen het wel. Dat kan ik dan eigenlijk niet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou als ik zie hoe de bakkers van HHB worstelen met hun baksels, dan weet ik wel weer waarom iets moeilijk is. Gisteren nog weer, toen ze brood gingen bakken. Ik had verwacht dat daar allemaal perfecte broden uit zouden komen. Geen wonder dat het bij mij nog steeds niet zo'n succes is, denk ik dan :-D

      Verwijderen
  3. Dank je voor de leuke tip van het kruidenzout, en natuurlijk leuk ook voor een cadeautje. De meesten hebben alles al en dit is goed bruikbaar ik hou ervan. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, meeste mensen hebben alles al of hebben een specifieke smaak wat spullen betreft. Je hebt soms ook van die visites waarbij een cadeau niet verplicht voelt, maar je toch niet met lege handen wilt komen. Daar vind ik dit soort eetbare cadeaus heel geschikt.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!