Zelf maken: nasi zonder pakjes en zakjes

Vroeger had ik in mijn keukenlades pakjes van knorr wereldgerechten (burritos was favoriet), honig mix voor macaroni en nasi. Conimex ook niet te vergeten. Die pakjes kopen en er mee koken vond ik net zo normaal als het kopen van toiletpapier. Als een fabriek het maakt, zou het wel een heel speciaal product zijn, dacht ik, met een heel speciaal procédé.

Maar die opvatting veranderde: ik werd nieuwsgierig naar wat er eigenlijk in die pakjes en zakjes zat. En ik kwam tot het besef dat alles wat we eten niet zijn oorsprong heeft in fabrieken, maar ik de keukens van mensen thuis. De pastasaus uit Italiaanse keukens. Alle soorten brood. De vruchtenlimonades. Alles is ooit ontstaan in de keukens van mensen. Daarná zijn fabrikanten het over gaan nemen. Voor ons gemak.

Het gemak van zelf maken

Wat blijkt: voor heel veel gemaksproducten uit de supermarkt geldt dat ze helemaal niet zoveel extra moeite kosten om zelf te maken. En het voordeel is dat je zelf invloed hebt op de grondstoffen die er in gaan. Daardoor heb je zelf regie over de hoeveelheid toevoegingen die je binnenkrijgt. En wie weet nou beter wat jij lekker vindt? De fabriek of jijzelf?

Een kook-repertoire opbouwen

Een eigen repertoire opbouwen in je keuken kan ik iedereen aanraden: het geeft zóveel voldoening om iets zelfgemaakts op tafel te zetten. Het maakt je ook minder afhankelijk, ervaar ik zelf, want met een paar basisproducten kun je zelf alles maken.



Nasi zonder pakjes en zakjes


Nasi is zo’n voorbeeld van een gerecht dat ik vroeger alleen met pakjes en zakjes kon maken. Nu maak ik het zelf. Voor het recept ben ik schatplichtig aan dit blog.
De lekkerste nasi!

Ingrediënten voor 4 personen:

1 ui, 2 tenen knoflook, 2 preien in ringetjes, 200 gram tauge, 2 eieren, 1/2 theelepel djahe (gemberpoeder), 1/2 theelepel djinten (komijnpoeder), 1/2 theelepel ketoembar (korianderpoeder), 1/2 theelepel laos, 1 theelepel kerriepoeder of kurkuma, 1 eetlepel tamari of gewoon sojasaus (ketjap manis), 1 à 2 theelepels sambal, zilvervliesrijst

Bereiding:

Bereid de zilvervliesrijst volgens de regelen der kunst of doe het zoals ik, op de zuinige manier: breng water aan de kook (op het fornuis of in de waterkoker). Doe de benodigde hoeveelheid (A-kwaliteit zilvervlies)rijst in de pan, met het aan de kook gebrachte water en laat nog even kort doorkoken. Doe dan het vuur uit en laat de rijst nagaren in het hete water. Je kunt het ook na laten garen in een hooimadam of in een wollen deken in een hooikist (koelbox kun je er ook voor gebruiken-met een warme pan er in heeft het een omgekeerde functie).

Het liefst eet ik nasi met stukjes kipfilet. Die bak ik meestal even in een aparte pan en voeg het op het eind toe, anders wordt de kip misschien te droog. Maar als ik geen kipfilet in huis heb, maak ik het ook wel zonder.

Fruit de ui en de knoflook in wat olie glazig, voeg de preiringen toe en bak deze 2 tot 3 min. mee. Doe dan de taugé er bij. Duw het groentemengsel naar een kant van de pan. Kluts de 2 eieren en voeg deze toe aan de 'schone' kant in de pan. Wacht en roer geduldig tot het ei gaat stollen. Zodra het wat gaat stollen roer je beetje bij beetje de groenten erdoor.
Voeg alle kruiden, de sambal, en de tamari/sojasaus toe en meng het goed door elkaar. Breng op smaak met zout.
Voeg tot slot de gekookte rijst toe, en laat nog even goed doorwarmen.

Lekker met een gebakken eitje, zelfgemaakte pindasatésaus , augurken, atjar.

Eet smakelijk!






6 opmerkingen

  1. Heerlijk!! En voel jij je na het koken ook veel meer voldaan dan de Knorr variatie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! En dankjewel voor de link. Koken uit pakjes komt meer voor in Nederland dacht ik... een beetje door Mijnheer A.Hein? Maar jij bent toch Belgische niet? Goed voornemen om zelf "het pakje" te worden! Kan alleen maar lekkerder zijn. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet je teleurstellen: ik ben 100% Nederlands :-) Maar ik heb heel veel Mega Mindy en K3 gekeken, vandaar mijn accent ;-)
      Volgens mij is het vooral Maggi geweest die begonnen is met kant-en-klaar. Dat ga ik eens uitzoeken!

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!