Wegwerpwinkels

Zo noem ik ze tegenwoordig. Winkels als Action, SoLow, Blokker, T€D en cosorten. Wegwerpwinkels.
Vroeger kwam ik er graag. Want oooh, wat een leuke spulletjes! Ik kom er nog steeds wel hoor, maar veel minder vaak en ik winkel er heel anders dan voorheen. Nu ga ik er gericht heen omdat ik op zoek ben naar iets specifieks.
Ik hoor de mensen om mij heen in de winkel dingen zeggen die ik vroeger ook zei. 'Ooooh, kijk nou, wat leuk! Dat is toch leuk voor op die en die kast. Ja en wil ik wel een keer weer nieuwe handdoeken, want die kleur die we nu hebben daar ben ik wel een beetje zat van.' Het kost immers geen druif.

Maar uiteindelijk wordt het allemaal weer afval (Help! Alles is afval)
Het vergt oefening om je niet tot impulsaankopen te laten verleiden, ook al is het goedkoop (of eigenlijk juist omdat het goedkoop is). En het vraagt zelfkennis om je miskopen in te leren schatten.  Het liefst natuurlijk voordat je tot aankoop overgaat. Ik kan ze nu beter herkennen. Van die aanschaffen waarvan je in de winkel als zo'n voorgevoel hebt dat het niet aan je verwachtingen gaat voldoen, maar die je toch meeneemt. Omdat het goedkoop is, of omdat je nu in de winkel bent en het artikel op korte termijn nodig hebt.

Zo kocht ik grote vershouddozen bij de Action, omdat ik geen grote had en ze nodig had voor een gezinsportie nasi die naar mijn schoonzus ging. In de winkel had ik er al niet zoveel fiducie in. En in de praktijk blijkt ook dat de klepjes niet goed dichtvouwen. Er moet dus alsnog en elastiek omheen. Ook kocht ik laatst siliconen vormen voor in de koekenpan, om je spiegelei in te bakken. Ik zag ze hangen, ze kostten niet veel. Eigenlijk wilde ik metalen van de Dille en Kamille, maar ja, daar was ik nu niet. Ik was nu bij de T€d. Dus nam ik ze mee. En wist stiekem al bij aanschaf dat het een miskoop zou worden. Dat bleek ook: het ei loopt onder de siliconen randjes uit.

Gelukkig zette ik rond kersttijd de beeldjes van de stokstaartjes weer terug. 'Ja, dacht ik al' zei mijn vriendin droog. Maar ja, ik dacht: de kinderen zijn zo dol op stokstaartjes en ze kostten geen druif! Maar hé, over een paar jaar ben ik al lang weer zat van die beeldjes en moet ik de kinderen overhalen om ze naar de kringloop te brengen! Dus dat heb ik me weer bespaard.

Kringloop

Afgelopen week heb ik weer een partij spullen naar de kringloop gebracht. Ongeveer de helft van de spullen kwam ook van de kringloop. Ook heb ik op zolder vier dozen leeg gemaakt. Sommige spullen borg ik elders op, sommige dingen gingen naar de kringloop, sommige de prullenbak in. Ik heb me weer voorgenomen om strenger te zijn in het aannemen van gratis spullen, want alles wat ik weggedaan heb waren gratis dingetjes van supermarkten en allerhande spaaracties. Maar het is allemaal rommel: armbandjes, kettingen, puzzeltjes, toverstafjes, ballonnen. Mijn meiden zijn er ook niet aan gehecht, dus kan dan sla ik het liever af.

Als ik wat aflever bij de kringloop, loop ik ook altijd even een rondje om te kijken of er nog wat van mijn gading bij is. Ook hierin winkel ik anders. Vroeger keek ik naar het mooie aardewerk en verborgen antiek, maar nu kijk ik naar gebruiksspullen. Ik begin er aardig goed in te worden. Maar ook in de kringloop zet aan tot impulsaankopen. Deze tomatenplanter kon ik gelukkig voorkomen....



Wat ik wel kocht de laatste maanden: thermoskannen, vilten pannenbeschermers, koelbox die je ook aan het stroom kunt doen, campinggaz brander, kaarsenhouders. En nog een paar dingen, die me nu even ontschoten zijn.





Maar goed, nog even terugkomen op die wegwerpwinkels. Laatst was ik in een verkoophal en werd geraakt door de treurigheid van al die spullen. Het was zeg maar de outlet van de outlet. Rijen en rijen met (meestal) rommel. Goedkoop speelgoed, goedkope knutselspullen, restpartijen schoenen, een partij spullen van Lief, gereedschap, meters aan vriezers met overtollig eten. (impopulaire smaken ijs, fabrieksvlaaien, dat soort spul. Allemaal eten wat gemaakt is, maar waar de mensheid echt niet om stond te springen). Meters en meters aan boeken. Al die rainbowpockets die er tussen lagen; de devaluatie van het boek, verworden tot oud papier. Bakken vol DVD's. Van die foto's op canvas die je bij de action en de bouwmarkten ziet. Stonden hier in rijen opgesteld. Als het al niet uitverkocht wordt bij de Action....en nu bij de outlet ligt....waar ligt het straks?
Hoeveel zouden daarvan in Nederland in de winkels gelegen hebben? Hoeveel wereldwijd?
Daar zat ik over na te denken. Eigenlijk herbergt zo'n complete winkel allemaal spullen die de wereld en de mensheid niet nodig heeft. Allemaal toekomstig afval. Dat stemde me wel treurig.
Ik kocht er een mooie lupine, waarvan ik hoop dat de slakken 'm niet op gaan eten zodra ik 'm in de volle grond zet. En ik kocht er voor 6 euro p.st. een furby boom, ging er zelfs speciaal voor terug. Die stonden op het verlanglijstje van de meiden, dus dat is alvast voor de feestdagen. Maar dat kan maar zo ook een miskoop zijn als blijkt dat ik de verkeerde heb gekocht. Dat ik dit nu denk is al een veeg teken.....
Ik denk echt dat er een omslag moet komen in de manier waarop wij onze winkels vullen. De manier waarop we met onze spullen om moeten gaan. Het is gewoon allemaal veel te veel. Helemaal als je bedenkt dat alles weer afval wordt. Daar helpt geen kringloop aan...








14 opmerkingen

  1. Toen de kringlopen winkels echt in opkomst waren, zo'n 20 jaar geleden schat ik, maakte ik ook de fout veel te vel mee te nemen. Een keer kocht ik 4 winterjassen e n sjouwde me een breuk eraan. Maar eerlijk is eerlijk ik heb ze allemaal gedragen en weer teruggebracht na een tijdje.
    Dat vind ik weer een groot voordeel. Nu bestaat 80% van mijn kleding uit kringloop, en ik heb veel.
    Natuurlijk ben ik kritischer geworden en ik heb er oog voor gekregen uit de rekken dat te plukken wat goed is en past, mijn dochter en zus profiteren er graag van mee.

    Mijn vriend is erg voor hergebruik van allerlei dingen en bewaart veel, maar vond mijn kringloop aankopen soms overdreven, Tot ik hem verraste met een doos met flesopener met hefboom, echt een heel mooi ding en nieuw erg duur ik betaalde 2,50. Sindsdien vraagt hij me om naar diverse dingen uit te kijken en die vind ik dan ook wel in de loop der tijd.
    Ook heb ik wel eens merkkleding gevonden en verkocht met winst.

    Kortom ik ben groot kringloopfan en kom bij de Action etc eigenlijk alleen heel gericht om iets te kopen en hou het daar dan ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je vriend ook de voordelen is gaan zien. Kleding lukt mij niet zo goed via kringloop. Voor de kinderen koop ik wel tweedehands via MP, maar voor mezelf koop ik in de sale af en toe een kledingstuk. Dus wel nieuw, maar vaak goedkoper dan bij de kringloop.

      Verwijderen
  2. Ik denk niet dat er een omslag moet komen in de manier waarop wij de winkels vullen. Ik denk dat er een omslag moet komen in ons koopgedrag. Als niemand meer dergelijke producten koopt, worden de winkels er ook niet mee gevuld... Zelf kom ik zelden tot nooit in dit soort winkels, en heb van bepaalde winkels zelfs nog nooit gehoord... ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, de consument kan het verschil maken. Dan passen de winkels zich ook aan.
      Die winkels zoals zo'n T€D verdwijnen volgens mij ook weer na een paar jaar. Dan bedenken ze weer een ander concept. En er zijn regionale verschillen natuurlijk. Hier in het Noorden hebben we bijvoorbeeld geen Dirk supermarkt. Nou ja, je mist er niks aan. :-)

      Verwijderen
  3. Zo was ik gisteren sinds eeuwen weer in de Xenos.... Voor een gerichte opdracht en heb mezelf overtroffen ik heb gewoon geen meuk gekocht hoe leuk ik sommige prullaria ook vond ws voor 2 dagen ofzo hahaha. En ook ik keek mijn ogen uit naar zoveel plastic rotzooi! En naar de bomvolle mandjes van de mede
    winkelaars...In de kringloop erna schrok ik van de absurd hoge prijzen ja zo jaar je mensen juist wel wer naar de Action, Xenos etc waar het nieuw goedkoper is dan 2e hands rare wereld! X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de kringloop duur is....dat noem je wat! Eigenlijk had ik oorspronkelijk twee onderwerpen voor deze blogpost. De ene over de wegwerpwinkels en de andere over de kringloop. O.a. dat het prijzen van artikelen bij de kringloop compleet willekeurig gebeurt. Zo stonden er plastic bekers (a la ikea) in het schap voor 50 cent per stuk. Nou, ammenooitniet! En een glas geslepen kaarsenhouder voor 30 cent. Overigens had ik twee zulke kaarsenhouders in een naburige kringloop gekocht voor 1 euro per stuk....
      De kringlopen in Groningen zijn aardig aan de prijs en de spullen zijn niet altijd geweldig. Ook houden ze mooie dingen gelijk achter voor zichzelf. (dat zie je als je eerst spullen brengt en vervolgens de winkel in gaat...)

      Verwijderen
  4. Wij hebben dezelfde vershoudbakjes. :) En idd, je wordt er treurig van, al die spullen die niemand wil hebben. Ben wel benieuwd wat daarmee gebeurt. Alhoewel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, misschien wil je het ook liever niet weten wat er gebeurt met het spul dat niet verkocht wordt.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij de Action kom ik alleen voor het hoognodige, loop er rechtstreeks heen en laat me zelden verleiden. Folders krijgen we ook niet meer in de brievenbus, dus ik zie weinig. Als er iets nodig is kijken we meestal via internet waar wat te koop is en maken een keuze. In prullaria winkels wil ik het liefst zo snel mogelijk naar buiten, word onrustig van al die spullen. Ik ga in ons dorp ook naar de kleinste supermarkt, voel mij in een overvolle supermarkt ook niet op mijn gemak.
    Met familieverjaardagen doen we niet aan cadeautjes. Thuis dan wel weer, maar proberen toch iets nuttigs te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een rare gewaarwording, maar ik voel mij ook steeds minder op mijn plek in de grote winkels. Esther noemde het hier boven al: zoveel en zoveel plastic!

      Verwijderen
  7. Ik herken je verhaal helemaal! Ik probeer de action ook te vermijden en koop zo gericht mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En door gericht te kopen ontdek ik dat het zelfs dan nog steeds heel veel is. Vooral met kinderen, want die zijn altijd wel weer ergens uitgegroeid.

      Verwijderen
  8. Als al die wergwerpwinkels uit het straatbeeld zouden verdwijnen, dan zouden andere winkels weer een bestaan kunnen opbouwen met artikelen van duurzame kwaliteit. In was in Noorwegen en daar zie je dat ook, mooie winkels met mooie duurzame artikelen, die langer meegaan en waar er ook geen tientallen van zijn. Hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!